Tinker Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Har installert Slackware 11 kernel 2.6.18 (test26.s) Har installert kernel-modules og kernel generic fra "testing" på DVD'n. Rebooter, og alt fungerer fint (net, lyd osv) Har videre installert ymse pakker. Tre ganger har jeg nå opplevd at hvis maskina slås av, stanser Lilo opp etter noen få "prikker" ved neste bootforsøk. Nå har jeg reinstallert og sitter igjen her med en super Slackware, men tør ikke slå av maskina!! kernel-modules 2.6.18 ligger i /lib/modules (der ligger også kernelmodulene til 2.4) har tatt en chmod 755 /etc/rc.d/rc.udev Her er min /etc/lilo.conf om det skulle si deg noe: # Linux bootable partition config begins image = /boot/vmlinuz root = /dev/sda1 label = Linux read-only # Linux bootable partition config ends Hva har jeg gjort feil eller ikke gjort Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 hva skjer om du legger på -ide-2.4.33.3 etter vmlinuz i lilo da? Starter den normalt da? 2.4.33.3 er standard kjerne i Slackware 11.0. Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Hei og takk for respons. Før du svarte rakk jeg å prøve med image = /boot/vmlinuz- kernel-generic 2.6.18. Beskjeden jeg da får er: "No filesystem could mount root, tried ext 2. Kernel panic-not syncing:VFS:unable to mount root fs on unknown-block (8.1) Så nå sitter jeg på en annen maskin (Ubuntu). Det gikk ikke. Jeg vil jo helst boote opp med 2.6.18, men. Vet du om det finnes en måte å boote inn i den installasjonen jeg akkurat hadde ved å skrive et eller annet når Lilo skriver " boot:" Finnes det en måte å komme inn i den fra installasjons DVD'n? Eller må jeg installere det hele på nytt? Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Hei igjen. Ja du kan komme inn i Slackware DVD`en. Jeg har ikke kommandoen i hode for øyeblikket. Har heller ikke Slackware maskina stående her, men jeg tror du skrev noe slik som dette: bare.i root=/dev/hdXx noinitrd Xx må du bytte ut med den harddisken og partisjonen du har Slackware på. Prøv det å se hva som skjer. Om du får boota den da, så får du boota Slackware med standard Slackware 11.0 kjerne. dvs. 2.4.33.3 Lykke til. Edit: Nå ser jeg feilen. Du har vel tilfeldigvis ikke rekompilert kjernen selv? Dvs. å lagt til støtte for ting selv? Konfiguert den selv og sånn. Ser ut som at du har glemt å legge til støtte for EXT2 og EXT3 filsystem. Derfor klarer den ikke å boote 2.6.18 kjernen. Endret 9. november 2006 av wil Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Du satte meg iallefall godt på sporet wil Satte inn DVD'n og ved boot skrev jeg: test26.s root=/dev/sda1 noinitrd ro Da dukket jeg inn i den tidligere installerte Slackware 11! Jeg har bare installert kernel og modules fra DVD. Ikke konfigurert kjernen (som jeg vet!) Bruker reiserfs på rootpartisjonen som er sda1. Men har på følelsen at det er noe som ikke er linket riktig opp mot hverandre her? Leser akk. om initrd/mkinitrd - kan det være noe der? Har så lyst å få denne opp å gå. Leser readme initrd: Change into the /boot directory: cd /boot Now you'll want to run "mkinitrd". I'm using reiserfs for my root filesystem, and since it's an IDE system the reiserfs module will be the only one I need to load: mkinitrd -c -k 2.6.13 -m reiserfs Når det her skrives "an IDE system" - hva skriver jeg da i et SATA system, om det er noen forskjell da. Endret 9. november 2006 av Tinker Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 kernel-generic er en veldig liten kernel, du trenger derfor å lage en initrd hvis du bruker andre filsystem en ext2. Hvis du bruker ReiserFS: cd /boot mkinitrd -c -k 2.6.18 -m reiserfs Hvis du bruker EXT3: cd /boot mkinitrd -c -k 2.6.18 -m jbd:ext3 Etter dette må du legge til initrd i /etc/lilo.conf # Linux bootable partition config begins image = /boot/vmlinuz root = /dev/sda1 initrd = /boot/initrd.gz label = Linux read-only # Linux bootable partition config ends Kjør så lilo og restart. Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Jeg takker for all hjelp, nå går det så det suser! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå