Gå til innhold

Server? Hva trenger jeg?

Penrin

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har lyst å sette opp en server. I første omgang bare til en hjemmeserver, men kanskje seinere til en webserver. Da lurer jeg på.

1. Hva slags Hardware trenger jeg?

2. Hva slags programvare trenger jeg?

3. Hvis det blir en webserver, hvilken hastighet må jeg ha på internett?

Håper på raske svar

MVH Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du trenger ei komplett maskin det vil si:

- Kabinett

- HD

- CD-Rom

- Hovedkort

- CPU

- Ram

- Strømforsyning

- Ett eller to nettverkskort allt etter hvilke arbeidsoppgaver.den får.

Hvor kraftig den bør være kommer ann på hvilket OS du velger å kjøre, og hvilke arbeidsoppgaver den skal ha.

2. Det første valget du må gjøre er Linux eller Windows. Under Windows kan du velge mellom Windows 2000 server og Windows 2003 server.

Under Linux har du mange forskjellige valg. Clarkconnect, Ubuntu og Fedora er kanskje de mest populære/enkleste.

3. Det kommer helt ann på hvor mye trafikk du regner med. For ei enkel hjemmeside er det vel nok med 256 opp vil jeg tro.

Personlig har jeg ei gammel P-3 933 maskin som kjører følgende oppgaver:

- Router

- Brannmur

- DHCP

Men jeg regner med at om jeg vil kan jeg også legge til både filserver og webserver funksjon på denne maskina.

Denne maskina kjører Clarkconnect som er gratis, og veldig enkelt å sette opp.

Hvilke arbeidsoppgaver skal serveren ha?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hva gjør en hjemmeserver? Du trenger ingen server hvis du ikke vet hva du vil med den, det er bare dumt.

Fyr opp en GNU/Linux distro og lek ivei. Husk å les dokumentasjon for programvare osv, det står mye nyttig der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
3. Hvis det blir en webserver, hvilken hastighet må jeg ha på internett?

Håper på raske svar

MVH Stian

7253276[/snapback]

Skal serveren være en en fildelingsserver i et lokalt nettverk, FTP, webserver, spillserver osv? Hvilken oppgaver serveren skal ha er vi nødt til å vite.

Det er det samme hvilken hastighet en webserver har. Men hvis du har treigt/ustabilt internett går dette utover brukerne av serveren. Hva skal du eventuelt bruke webserveren til? Hjemmeside?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Fildeling, muligens spillserver for BF2

Grunnen til at det skal være en hjemme server, er at jeg skal få ''the fell for a server'' altså, er ikke vits å satse for stort, hvis det ikke skal bli noe alikevel, da kan PCen brukes til andre ting igjen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis det er fildeling i et lokalt nettverk med 5-6 maskiner trenger du strengt talt ingen egen server. Da kan du bare bruke den maskinen du sitter på.

Hvis du skal ha en spillserver er det lurt med bra internett slik at spillerne får best spill-opplevelse. Tror neppe folk gidder å spille på en server med for høy ping.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
OK. Tror jeg har 3/1mbit nå, så det er vel litt for lite?

7260128[/snapback]

Det funker nok, men jeg vet ikke hvor bra spillerne får det. Men det kan jo testes. Bare sett opp en server på din maskin og spør om en du kjenner kan komme inn. Jeg kan jo komme inn, da jeg kjenner deg ganske godt. :D

Lenke til kommentar
Hvis det er fildeling i et lokalt nettverk med 5-6 maskiner trenger du strengt talt ingen egen server. Da kan du bare bruke den maskinen du sitter på.

Hvis du skal ha en spillserver er det lurt med bra internett slik at spillerne får best spill-opplevelse. Tror neppe folk gidder å spille på en server med for høy ping.

7260102[/snapback]

Tja, det er da mye bedre å ha en egen maskin som filserver enn å bruke den maskina han sitter på. Den kan alltid være tilgjengelig uten at det forstyrrer deg når du restarter, eller arbeider på nettet.

Men hva gjelder hardware så er selv er vel denne maskina ett billig alternativ:

http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=72044

Er såppas grei at den kan brukes til andre ting om du ombestemer deg også.

Lenke til kommentar

7260102[/snapback]

Tja, det er da mye bedre å ha en egen maskin som filserver enn å bruke den maskina han sitter på. Den kan alltid være tilgjengelig uten at det forstyrrer deg når du restarter, eller arbeider på nettet.

Men hva gjelder hardware så er selv er vel denne maskina ett billig alternativ:

http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=72044

Er såppas grei at den kan brukes til andre ting om du ombestemer deg også.

7260556[/snapback]

Den er helt grei som server den. Takler også windows om du skal bruke det :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

7260102[/snapback]

Tja, det er da mye bedre å ha en egen maskin som filserver enn å bruke den maskina han sitter på.

7260556[/snapback]

Nå tenkte jeg at hvis serveren ikke skal ha stor trafikk-pågang og det kun er en hjemme PC som en sjelden gang skal dele/laste en fil, er det ikke vits å kjøpe en egen maskin.

Lenke til kommentar
2. Det første valget du må gjøre er Linux eller Windows. Under Windows kan du velge mellom Windows 2000 server og Windows 2003 server.

Fullstendig uenig.

Det absolutt første man må vite, er hva man skal bruke serveren til (såfremt man ikke er ute etter å lære et OS da). Man velger deretter hvilket OS man skal kjøre utav flere grunner. Kan man et OS godt? Er et OS spesielt godt til en oppgave? Pris? Finnes sikkert en haug med andre spørsmål man må stille seg FØR man velger hvilket OS man skal bruke.

Lenke til kommentar

Fullstendig uenig.

Det absolutt første man må vite, er hva man skal bruke serveren til (såfremt man ikke er ute etter å lære et OS da). Man velger deretter hvilket OS man skal kjøre utav flere grunner. Kan man et OS godt? Er et OS spesielt godt til en oppgave? Pris? Finnes sikkert en haug med andre spørsmål man må stille seg FØR man velger hvilket OS man skal bruke.

7272316[/snapback]

Er ikke bare og kjøpe en server. Man kjøper en server fordi man skal bruke den til noe.

Så det er riktig som du sier her.

Lenke til kommentar

Fullstendig uenig.

7272316[/snapback]

De tingene du ramser opp er ting man skal gjøre tidlig i planleggingen av serveren, men ikke i valget av programvare. Når noen spør hvilke programmer han trenger, er det første man må vite hvilket OS han kjører.

Undersøk hva som er besvart først neste gang, hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...