cossiemk1 Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 "Når det gjelder utregning er det vel lettest å regne først trekanten, så firkanten og så plusse dem sammen." Skjønte du ikke det jeg tegnet til deg da eller? Volum = HØYDE x BREDDE x DYBDE... Prøver igjen da kassa ble veldig brei på tegningen men... kasse_tegning.bmp Lenke til kommentar
epifant Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Trainman: kan du utdype den litt mer er du snill? Forsterkningen av de lave frekvensene i en bilkupè vil tilsi at et system med lav Q vil integrere mye bedre med kupéforsterkningen enn ett med Q på 1,2.. Såpass høy Q er omtrent oppskriften på peakete, brumlete bass med lite transienter.. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ut i fra simuleringer hos Eltek, og erfaringer fra egne anlegg, så er det denne verdien som harmonerer best med akustikken i en bil kupe. Simuleringen er gjort i et rom på ca 3,5 kubikkmeter og viser at at frekvenskurven blir flat ned til mellom 20 og 30Hz, avhengig av element, og at transientresponsen blir god. Selvfølgelig varierer kupèstørrelsen, men man bør ligge på 1-1,2 i system-Q. En system-Q på 0,7 passer i stuen din, og vil gi større sannsynlighet for rumlete bass da forsterkningen i kupeèn blir for stor i forhold til avrullingen i systemet. Kassen blir også mindre med høyere Q-verdi og transientresponsen blir muligens noe dårligere, men det tror jeg ikke er noe nevneverdig problem. Som sagt så har det fungert meget bra i de anleggene jeg har bygget. Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 har en 55 liters trøkk kammer til en x-bass 12" som yte 300w rms spiller jævlig godt i den subkassen men d e elemente som avgjør hvor stor kasse og hvor mange liter den skal være=) Lenke til kommentar
epifant Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Et basselement som yter 300W? Da kan du jo begynne å selge strøm da Et høyttalerelement tar imot effekt, det yter ingenting Togmannen: bah, my bad. Jo mindre bil, desto høyere Q-verdi og vice versa. Det er ikke alltid hjernen står i gir :!: Endret 16. november 2006 av epifant Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 epifant det er snakk om rms watt? det er 600 w max power watt , bruker bare dn midlertidig for jeg venter på 4 mtx suber 12" det skal nok dunke....=) Lenke til kommentar
epifant Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Det jeg mente var at et element aldri yter noe som helst, watt-antallet som står på er kun oppgitt som mekanisk og/eller termisk maksimal belastbarhet. Altså hvor mange watt den kan ta imot innenfor et visst tidsområde. Ikke meninga å være pirkete, men det syndes nok mot watt som det er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå