Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til bygging av basskasse!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trainman: kan du utdype den litt mer er du snill? Forsterkningen av de lave frekvensene i en bilkupè vil tilsi at et system med lav Q vil integrere mye bedre med kupéforsterkningen enn ett med Q på 1,2.. Såpass høy Q er omtrent oppskriften på peakete, brumlete bass med lite transienter..

Lenke til kommentar

Ut i fra simuleringer hos Eltek, og erfaringer fra egne anlegg, så er det denne verdien som harmonerer best med akustikken i en bil kupe. Simuleringen er gjort i et rom på ca 3,5 kubikkmeter og viser at at frekvenskurven blir flat ned til mellom 20 og 30Hz, avhengig av element, og at transientresponsen blir god. Selvfølgelig varierer kupèstørrelsen, men man bør ligge på 1-1,2 i system-Q.

En system-Q på 0,7 passer i stuen din, og vil gi større sannsynlighet for rumlete bass da forsterkningen i kupeèn blir for stor i forhold til avrullingen i systemet.

Kassen blir også mindre med høyere Q-verdi og transientresponsen blir muligens noe dårligere, men det tror jeg ikke er noe nevneverdig problem.

Som sagt så har det fungert meget bra i de anleggene jeg har bygget.

Lenke til kommentar

Et basselement som yter 300W? Da kan du jo begynne å selge strøm da :roll:

Et høyttalerelement tar imot effekt, det yter ingenting :thumbup:

Togmannen: bah, my bad. Jo mindre bil, desto høyere Q-verdi og vice versa. Det er ikke alltid hjernen står i gir :!:

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Det jeg mente var at et element aldri yter noe som helst, watt-antallet som står på er kun oppgitt som mekanisk og/eller termisk maksimal belastbarhet. Altså hvor mange watt den kan ta imot innenfor et visst tidsområde.

Ikke meninga å være pirkete, men det syndes nok mot watt som det er :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...