ostehøvel Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hei Skal ha en lukket basskasse til en 12" subwoofer.. Har funnet ut den skal være ca 20 liter, men hvordan regner jeg ut det? Det er 2 år siden jeg har hatt matte så jeg er litt rusten Og bør jeg bruke MDF eller Spon? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Til en så liten kasse som 20 liter går det helt fint med spon. Kassevolumet finner du ved å regne bredde x høyde x dybde. Softica BoxBuilder kassebyggingsprogram Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Når du regner ut så husk at det du regner ut er innvendige mål. Du må da huske å beregne utvendige mål ut i fra tykkelsen på platene. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 hvordan regner jeg cm om til liter? og det programmet ser ut til å være nede Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 1000cm^3 = 1 liter (cm^3 = cm opphøyd i tredje, eller kubikkcentimeter) Altså, en boks på 10cm x 10cm x 10cm = 1000cm^3 = 1 liter. formel: V = L x B x H Skal du for eks. finne H så blir det H = V/(L x B) Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Takker Så var det om jeg skulle bygge en firkanta boks, eller en med en skråvegg.. hva er forksjellen? Lenke til kommentar
hagobart Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) hvordan regner jeg cm om til liter? og det programmet ser ut til å være nede 7256004[/snapback] Regner du med dm(desimeter) vil svaret bli dm3(kubikkdesimeter), noe som tilsvarer liter. 1 dm3 = 1 liter. 1m=10dm=100cm F.eks. en kasse som er 40cm x 25cm x 20cm Hvis vi regner dette i desimeter blir det da 4 x 2,5 x 2 = 20 liter Håper dette var til hjelp Ser at svar kom mens jeg satt å skrev! Endret 10. november 2006 av hagobart Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Takker Så var det om jeg skulle bygge en firkanta boks, eller en med en skråvegg.. hva er forksjellen? 7256181[/snapback] Kasse med skråvegg vil vistnok ha litt bedre lyd siden man reduserer stående bølger ved visse frekvenser. For å regne ut en slik kasse må du "dele" den opp i bokser og trekanter og regne ut volum pér del. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Takk! Har det da noe å si hvor du plasserer subben? For eksempel på skråveggen så vil den jo bli rettet mer mot setet, men det er ikke sikkert det blir plass til elementet slik. Da må jeg ha det på veggen bak.. slik som på tegningen. Har det egenlig noe å si? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Elementet bør stå i den rette veggen av kassa, og peke bakover i bilen. Når du regner volum på en kasse med en skråvegg, så blir det bredde x høyde x dybde, og hvis du da regner dybden mot den skrå veggen, så blir dybden gjennomsnittet av topp og bunn lengden. Eksempel: toppen er 10 cm "dyp" og bunnen er 30 cm "dyp" du skal da regne utifra en dybde på 20 cm... Endret 10. november 2006 av weedman Lenke til kommentar
Knast Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Min basskasser ligner veldig på den på bildet, bortsett fra at høyde og dybde er byttet om.. Jeg tror jeg ville strukket meg nærmer 40 liter, men nøyaktig litermål er uansett lite farlig.. Håper uansett du er praktisk anlagt når det gjelder saging Tips: Ikke bruk bassrefleksrør, bruk helst spon som er over 15mm tykt, og isoler innsidene av kassen med tynne lag glava eller dedikert høytallerisolasjon fra f.eks. biltema.. Det ser også lekkert ut om du monterer en kabelstasjon på siden, og dekker hele kassen med stoff til slutt.. Kan poste et bilde av min etterpå.. Jeg har også satt på bærehåndtak og hjørneklosser.. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Jeg har allerede fått tips til bygging og den skal ikke være mer enn 22 liter Når jeg sier lukket så skal det heller ikke være bassrefleksrør.. Og han jeg kjøpte den av sa at min sub ikke trenger noe form for isolering. Sponen skulle være ca 22 mm tykk. Når det gjelder utregning er det vel lettest å regne først trekanten, så firkanten og så plusse dem sammen. Men jeg har hørt at hvis du vil kjenne mye trykk er det like greit å vende elementet mot seteryggen. Har det noe å si? Bensintanken min ligger rett bak setet btw. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg har allerede fått tips til bygging og den skal ikke være mer enn 22 liter Når jeg sier lukket så skal det heller ikke være bassrefleksrør.. Og han jeg kjøpte den av sa at min sub ikke trenger noe form for isolering.Sponen skulle være ca 22 mm tykk. Når det gjelder utregning er det vel lettest å regne først trekanten, så firkanten og så plusse dem sammen. Men jeg har hørt at hvis du vil kjenne mye trykk er det like greit å vende elementet mot seteryggen. Har det noe å si? Bensintanken min ligger rett bak setet btw. 7256942[/snapback] Det har ikke veldig mye å si hvor nøyaktig størrelsen på kassa er.. Hva slags element har du? Jeg har hørt at bassfrekvensene skal være retningsløse, og regner derfor med at det eneste som du bør unngå er sende "lydstrålen" mot noe som lett lar seg reflektere i retur (dvs virke forstyrrende en liten stund etterpå), og pass på å ha litt rom mellom elementet og seteryggen, nærmeste vegg e.l. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Jo det har noe å si på hvor dypt den skal spille. Men det er en ting jeg lurer på.. kan godt være jeg tenker helt feil, men er ikke 20 liter veeldig lite for et så stort element? Det er en Sounstream Reference 12" Her er bildet: Endret 10. november 2006 av hans33 Lenke til kommentar
Knast Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Men det er en ting jeg lurer på.. kan godt være jeg tenker helt feil, men er ikke 20 liter veeldig lite for et så stort element? Det er en Sounstream Reference 12" 7257038[/snapback] Er det jeg har antydet.. Min kasse er på ca 42 liter, og den kunne ikke vært så veldig mange liter mindre.. ikke mer enn 15 liter mindre hvertfall.. Jeg har dette elementet: fant ikke noe bilde som viser dybden i noen særlig grad.. den heter Boss IQ-12 (1000W).. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Dybden er ikke så ille da: Men jeg ble altså anbefalt 17-22 avhengi av hva som passer meg. Jeg får prøve å lage meg en 20 liters pappeske for å se hvordan det blir Lenke til kommentar
epifant Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Hvem kjøpte du SoundStream-bassen av? Stående bølger har ingenting å si for et subbasskabinett, lydbølgene er uansett ikke lange nok til at det blir noe problem. Og demping trenger du ikke nei. Om du ble anbefalt 17-22 liter ville jeg gått for 22 liter, det vil gi lavere Q, en penere bass og være mer lettdrevet. Hva slags kasse som er "riktig" kommer helt an på elementets parametre, hva slags bil det skal stå i, hva slags bass du liker og hva den skal brukes til Og hvor den skal stå må du nesten prøve deg frem til. Flytt kassa litt rundt, snu den med elementet fremover, bakover, oppover, osv. og ta deg god tid. Endret 10. november 2006 av epifant Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Hvem kjøpte du SoundStream-bassen av? Stående bølger har ingenting å si for et subbasskabinett, lydbølgene er uansett ikke lange nok til at det blir noe problem. Og demping trenger du ikke nei. Om du ble anbefalt 17-22 liter ville jeg gått for 22 liter, det vil gi lavere Q, en penere bass og være mer lettdrevet. Hva slags kasse som er "riktig" kommer helt an på elementets parametre, hva slags bil det skal stå i, hva slags bass du liker og hva den skal brukes til Og hvor den skal stå må du nesten prøve deg frem til. Flytt kassa litt rundt, snu den med elementet fremover, bakover, oppover, osv. og ta deg god tid. 7258717[/snapback] Kjøpte bass og forsterker av Lars Engen engenaudio.com også han jeg fikk tips av til bygging! skal ha 22 liter tenker jeg ja Lenke til kommentar
epifant Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Da tror jeg nok du er safe. Lars har holdt på en stund Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hvem kjøpte du SoundStream-bassen av? Stående bølger har ingenting å si for et subbasskabinett, lydbølgene er uansett ikke lange nok til at det blir noe problem. Og demping trenger du ikke nei. Om du ble anbefalt 17-22 liter ville jeg gått for 22 liter, det vil gi lavere Q, en penere bass og være mer lettdrevet. Optimal Q-verdi i bil er 1,2. Lav Q er ingen fordel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå