Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Overfladisk rust på bremseskivene, hva gjør man?

staljin

Anbefalte innlegg

Hei,

Så i dag at det er kommet overfladisk rust på bremseskivenem (foran+bak) på min Audi A4. Vet at det tider på at jeg ikke bruker bremsene aktivt, noe jeg prøver faktisk å gjøre. Bremser ofte kraftig akkurat for å ungå dette som nå har skjedd.

Noen annet jeg kan gjøre enn å skifte skivene? Det er snakk om en 2003 modell og garanti gikk ut i september.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

litt overflate rust er ikke noe å bekymre seg over, men hvis du har mye rust på en side eller deler av bremse flata er nok problemet her gliderne i calipter.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Bremseskiver er av jernholdig stål. Det er ikke noe rustbeskyttelse overhode på selve bremseflatene (det sier seg selv at det ville forsvunnet etter to oppremsinger). Bart stål får overflate rust så fort det er høy nok luft fuktighet. Det skal ikke være snakk om sterk rust, men et lett gult belegg som kommer etter vask eller regn. Dette er så lite at det forsvinner ved å bremse 2 sekunder. Jo lengre våte skiver står uten å ha vært bremset med, jo mer rust blir det.

Lenke til kommentar

Naboen min har en 2000 model A4, og han bruker bilen skjelden da han har firmabil, og hos han er det ikke noe rust å se på hannes bremseskivene!? :hmm: Min bil er i bruk på nesten hverdags basis (har 2 biler) og det er rust!?

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

På mine skiver blir det rust bare du ser for hardt på dem.

Når jeg skal fjerne, så bare holder jeg oppe håndbremsen noen meter for å fjerne bak, og tar en liten brems med fotbremsen for å fjerne framme.

Skal ingenting til for å få det vekk, men surt at det kommer så fort du parkerer i noen timer.

Lenke til kommentar
Naboen min har en 2000 model A4, og han bruker bilen skjelden da han har firmabil, og hos han er det ikke noe rust å se på hannes bremseskivene!? :hmm: Min bil er i bruk på nesten hverdags basis (har 2 biler) og det er rust!?

Staljin

7257161[/snapback]

Det avhenger jo helt hvordan det er bilen står, og hvor den står det. Det kan også være de skiver som er litt mer motstandsdyktige mot rust. Men det er ikke noe å bekymre seg over, om det er bare et belegg. Dette skjer på 90% av bilene hele tiden!

Lenke til kommentar
Det avhenger jo helt hvordan det er bilen står, og hvor den står det. Det kan også være de skiver som er litt mer motstandsdyktige mot rust. Men det er ikke noe å bekymre seg over, om det er bare et belegg. Dette skjer på 90% av bilene hele tiden!

7260642[/snapback]

Hei,

Vel hans bil står som oftest rett ved siden av min.

staljin

Lenke til kommentar

Det er IKKE noe galt med bremseskivene dine og det faktum at naboens skiver ikke ruster er tilfeldig! Han har ikke rustfrie bremseskiver!

Bremseskiver er, som nevnt, rent metall og ruster etter 10 sek. i kontakt med vann!

Slapp av, kjør en runde og BREMS! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...