olemm Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Jeg bekymrer meg stadig over kjøling... Nå har jeg CPU-kjøler på plass, og har et stille og greit system, og egentlig ikke noe å klage over, men det virker som om luftflyten i kabinettet ikke er optimal. CPU holder ca. 35 C, og stiger til ca. 38 C ved bruk av Photoshop o.l., noe mer ved load over lengre tid, f.eks. ved konvertering av bildefiler. NB holder fra 34-37 C. Systemet bruker imidlertid lang tid på å senke tempen igjen. Sånn ser det ut inni nå: Dette er hovedkort-"rommet" (3 kammer inni) i min Antec Fusion de to viftene t.h. blåser nå utover (altså suger luft ut av kab.) Dette er CPU med Thermalright XP-90. Vifta blåser nedover nå, men har dårlig klaring. Det er dessverre ikke mulig å rotere heatsinken 90 grader pga. en liten kondensator-dings som kan komme i klem..) Jeg er sikker på at jeg kan kjøle mer effektivt enn jeg gjør nå - jeg kjørte den uten vifte på CPU, og da holdt maskinen stort sett 38-40 C, og noe mer ved load. Kan jeg ha noe å tjene på å snu en eller begge kabinettviftene? Hvis jeg snur en, vil lufta sirkulere "rundt" CPU-kjøleren, eller vil jeg bare kjøle de nærmeste cm av hovedkortet veldig godt? Det virker også som om jeg samler opp varm luft under heatsinken, men det virker ikke som jeg har noe å tjene på å snu den vifta.. Kan det være et poeng å lage en åpning i kabinettdekselet? Alle råd tas i mot med takk! Endret 9. november 2006 av olemm Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hvordan er luftintaket da? Skal du ha effektiv luftsirkulering må du også ha like megder luft inn i kabinettet. Men det så riktig ut det du har gjort, vuderer selv å bytte ut min orginale boxed kjøleren til min intel 3.20GHz. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Hei, og takk for svar. Luftinntak er en av de tingene jeg stusser på, det er en åpning med rist i bakkant av CPUen der, og riller i lokket over skjermkortet. Ellers er det ganske smått med åpninger. ... Lenke til kommentar
Caze Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Skjønner egentlig ikke at at du er misfornøyd med de temperaturene du har oppgitt her. De er da bra de (?)... Lenke til kommentar
olemm Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Jeg er enig i at det er bra, absolutt, men jeg vil gjerne slakke av litt til på viftehastighetene, for husfreden (Wife Acceptancy etc.).. Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg er enig i at det er bra, absolutt, men jeg vil gjerne slakke av litt til på viftehastighetene, for husfreden (Wife Acceptancy etc.).. 7256547[/snapback] Du har en mulighet til ,bak på "gitteret ditt"sett på en vifte der, med max cm3/ cfm,selvfølgelig med minst mulig db,som blåser inn i kabinettet ditt,litt av vitsen blir da og avpasse "innsug i forhold til "eksos"så du får en harmoni. Nå vet ikke jeg hvor mye viftene dine trekker ut,men det må du sjekke opp først,så bestiller du vifte deretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå