Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en nettside hvor ting brukere legger ut blir moderert. Vi er mange moderatorer, og det er ofte mye trafikk. Moderatorsystemet er som resten av nettsiden skrevet i PHP. Det som ulempen med dette er at man må trykke oppdater for å se om det har kommet noe nytt.

Jeg kan inget annet programmeringsspråk enn PHP, så har dere noe forslag hvordan jeg enkelt kunne lage et program som kan lastes ned til maskinen og få løpende oppdateringer (slik man blir løpende oppdatert på msn messenger, for å ta et eksempel), eller eventuelt som en java-fil som ligger ut på nettet? Jeg har mye annet å gjøre, så det er ikke noe jeg kan prioritere hvis det er mye jobb, men hvis det er en måte å bruke mye av den koden jeg allerede har skrevet.

Det er et ganske komplisert system, skriptet der tingene blir moderert er på 3000 linjer.

Er dette umulig, eller har dere noen gode idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går jo an å sette siden til å oppdatere seg selv automatisk. Opera har en funksjon for det, eller du kan bruke JavaScript eller en eller annen meta-tag.

7253111[/snapback]

ja, tenkte på det hvis jeg ikke fant noe annet. noen som har en js-kode for dette? :innocent:

Lenke til kommentar
Jeg har en nettside hvor ting brukere legger ut blir moderert. Vi er mange moderatorer, og det er ofte mye trafikk. Moderatorsystemet er som resten av nettsiden skrevet i PHP. Det som ulempen med dette er at man må trykke oppdater for å se om det har kommet noe nytt.

Jeg kan inget annet programmeringsspråk enn PHP, så har dere noe forslag hvordan jeg enkelt kunne lage et program som kan lastes ned til maskinen og få løpende oppdateringer (slik man blir løpende oppdatert på msn messenger, for å ta et eksempel), eller eventuelt som en java-fil som ligger ut på nettet? Jeg har mye annet å gjøre, så det er ikke noe jeg kan prioritere hvis det er mye jobb, men hvis det er en måte å bruke mye av den koden jeg allerede har skrevet.

Det er et ganske komplisert system, skriptet der tingene blir moderert er på 3000 linjer.

7252451[/snapback]

Dette er et perfekt eksempel der Ajax-teknologi kunne vært brukt. Med en XMLHttpRequest som f.eks. hvert minutt sendte en request til serveren og fikk tilbake de siste 10 meldingene, så kunne man fylle en 10-linjers tabell slik at den siste meldingen alltid lå øverst.

Slik kunne du da i en "admin-side" hatt denne tabellen øverst, og lett kunnet monitorere nye meldinger som kom inn. Videre kunne man vise f.eks. de 100 første tegnene i meldingen, og la denne teksten være en link som ledet til selve meldingen.

Å få til dette er ikke uoverkommelig. Jeg kan ikke noe særlig PHP men har drevet med Ajax-baserte løsninger i diverse andre miljøer og kan gjerne hjelpe deg i gang. Bare send en privat melding til meg hvis du er interessert.

Å la en web-side være en "klient" som kommuniserer med webserveren vha javascript i bakgrunnen, er en genial løsning som kan brukes til mye.

Werner

Lenke til kommentar

7252451[/snapback]

De fleste forumløsninger har en løsning der man kan motta beskjed via epost når det kommer nye meldinger i en tråd og/eller et forum. Opprett en egen e-post, gmail f.eks., og bruk gmail-notifier som sier i fra når det er aktivitet. (det finnes både gmail-notifiers til windows og linux)

..selvfølgelig flere muligheter her, men dette kan jo være godt nok.

Lenke til kommentar
De fleste forumløsninger har en løsning der man kan motta beskjed via epost når det kommer nye meldinger i en tråd og/eller et forum. Opprett en egen e-post, gmail f.eks., og bruk gmail-notifier som sier i fra når det er aktivitet. (det finnes både gmail-notifiers til windows og linux)

..selvfølgelig flere muligheter her, men dette kan jo være godt nok.

7255655[/snapback]

er flere titalls ting som blir moderert hver dag, så en slik funksjon ville ikke være til mye hjelp. Problemet er ikke det å være på systemet, men å slippe å måtte oppdatere siden hele tiden. Dette kan jo fikses ved å sette en automatisk oppdatering, men siden skriptet er såpass komplisert med mange spørringer hver gang, kan det bli litt sløsing. Men selvfølgelig, automatisk oppdatering er bedre enn ingenting. Setter jeg den til å oppdateres hvert andre minutt eller noe, burde det holde. Siden lager også et "pling" hver gang det er noe nytt å moderere, så da merker man hvis det skjer noe.

Men jeg vet altså ikke hvordan man får automatisk oppdatering med javascript. Hjelp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...