Gå til innhold

Hvor mye zoom er 8.0x


Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg et kamera med en good zoom. HPs nye 850 ser spennende ut for en amatør som meg, men hvor mye zoom tilsvarer egentlig en optisk zoom på 8.0x? Eller sagt med andre ord, hvor langt unna kan man stå når man f.eks. vil ta bilder av dyr i naturen, og likevel få et godt nærbilde.

 

Er det noen som vet om en link til gode forklaringeringer eventuelt bildeeksempler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8x zoom betegner spennvidden mellom vidvinkel og tele.

 

Et normalobjektiv har en bestemt definisjon, se i ordboka, men det tilsvarer omtrent det perpektivet som vi oppfatter med øynene.

 

Uten å komplisere dette med et regnestykke, kan du si, at med en 8x zoom kommer du ca 6x nærmere motivet - et motiv på 60 meters hold, fotograferer du som om du står 10 meter fra motivet.

 

_________________

Knut Skarsfjord

 

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-11-12 10:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-12 08:54, skrev regn:

Jeg kunne tenke meg et kamera med en good zoom. HPs nye 850 ser spennende ut for en amatør som meg, men hvor mye zoom tilsvarer egentlig en optisk zoom på 8.0x? Eller sagt med andre ord, hvor langt unna kan man stå når man f.eks. vil ta bilder av dyr i naturen, og likevel få et godt nærbilde.


Er det noen som vet om en link til gode forklaringeringer eventuelt bildeeksempler.




 

Må bare anbefale HP850! Mye kamera for pengene og veldig lite som trekker ned.. Ta høyde for at du må kjøpe mer minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...