Fribbern Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hei Man hører ofte om dem, men jeg personlig vet ingen ting om dem. Jeg lurer litt på hva Blitz står for. Hvorfor er dem Blizere. Jeg har ofte hørt, "de jævla Blitzerne". Og da har jeg spurt de som har kommet med komenteren. Hvorfor det? Hva er de de står for? Hva er Blitz? Og det er ingen jeg har kommet over hittil som har et godt svar på det. Noen er på forumet som er en Blitzer, eller noen med innsikt som vil dele med oss? Mvh Fribbern Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/Blitz De vil ha rettferdighet. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Les her. Kort og godt var de i mot makta og staten og for anarkisme. Men nå til dags er det bare et sted å dra for å drikke øl og røyke inne for veskant fjortiser som kler seg ut som tøffinger. 2 Lenke til kommentar
jensemil Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg leste overksriiften aa tenkte: Ja, det lurer jeg ogsaa paa. Men en ting veit jeg. Det staar utafor blitzbygget ''Action speacks louder then words'' Lenke til kommentar
jensemil Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 En annen mye omtalt episode skjedde da blitzere tok seg inn på Oslo rådhus i 1986 og avbrøt en middag i bystyret ved å storme inn og spise opp maten til politikerne. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Sivil ulydighet er et nøkkelord her. Dog, budskapet har forsvunnet innimellom en haug med folk som synes hanekam og øl er kult. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/Blitz De vil ha rettferdighet. 7251887[/snapback] Rettferdighet? Hæhæ. Det er voldelig pøbler som ikke respekterer andres og offentlig eiendom, saboterer gjerne når politiske partier de ikke er enige i skal holde møte / tale og forventer at resten av samfunnet skal finansiere kost og losji for de. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/Blitz De vil ha rettferdighet. 7251887[/snapback] Definer "rettferdighet", er du snill. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (Dette er delvis et svar til sumptrollet.) Jeg vet ikke så veldig mye om Blitz, men slik jeg har oppfattet det er det et miljø og ikke en gruppe. At noen blitzere er voldelige og liker å ødelegge for politiske motstandere, er selvfølgelig dumt. De blitzerne jeg har snakket med er dog anarkister og pasifister som liker å være snille med folk, også politiske motstandere. Og manglende respekt for eiendomsretten hører vel med det å være anarkist. Lenke til kommentar
g5r Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Antirasister (ARA) og anarkister. Flerkulturell miljø og mye sympati til alle slags venstreradikale. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/BlitzDe vil ha rettferdighet. 7251887[/snapback] Rettferdighet? Hæhæ. Det er voldelig pøbler som ikke respekterer andres og offentlig eiendom, saboterer gjerne når politiske partier de ikke er enige i skal holde møte / tale og forventer at resten av samfunnet skal finansiere kost og losji for de. 7252709[/snapback] Definer "rettferdighet", er du snill. 7252955[/snapback] Det går an å ønske seg rettferdighet uten å praktisere det. Dels er dette et ideologisk fenomen: Marxismen for eksempel sier jo at en tidbegrenset urettferdighet er nødvendig på veien til den virkelige rettferdighet. En tilsvarende motivasjon kan man se hos Blitzerne. Hvis man oppfatter noe som et samfunnsonde er det riktig å bekjempe det, selv om det går ut over andre individers rettigheter i øyeblikket, fordi hensikten helliger midlene. Dels er det et menneskelig fenomen: En hver er seg selv nærmest. Og de fleste vil søke å rettferdiggjøre sitt eksistensgrunnlag, og søke sammen med likesinnede for å få det til. Og er man først blitt en del av en gruppe med et "mål" så underlegges personlige tanker om dette gruppens. Det gjelder kristne sekter såvel som ML'ere. Blitzerne er ellers neppe veldig mer pøblete enn ungdomsgjenger flest i den aldersgruppen, de har bare funnet en annen måte å få utløp for det på. At de kaster egg på Hagen er en uting, men ikke nødvendigvis verre enn å terrorisere medborgere på Tveita. For samfunnet som sådan vil jeg faktisk antyde at det er bedre med samfunnsengasjement enn uten, selv når det er litt skakkjørt. Heller Blitz enn A og B-Gjeng wannabees, for å si det sånn. Diskusjonen om kost og losji skal jeg i denne sammenheng la ligge. Jeg antar at slike grupperinger finnes i land hvor myndighetene ikke betaler husleia. Så det blir ikke et spørsmål om vi skal ha Blitzere, men hvordan samfunnet best håndterer/tar vare på sosiale utgrupper. Geir Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hva vil Blitz da? Gi etter evne og ta etter behov? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hva vil Blitz da? Gi etter evne og ta etter behov? 7262740[/snapback] Blitz vil ha blitzhuset. Blitz er ikke ei homogen gruppe, det er miljøet rundt blitzhuset. Og der finner man alt fra kommunister til liberalister og konservative. Fellestrekkene er gjerne at dei som henger på huset er anerledes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå