Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

STOR vannlekasje fra taket (Mercedes '85 124)

LiamH

Anbefalte innlegg

Har plagdes en stund med en STOR vannlekasje. Vannet kommer rennende ned fra trekket over takluka når jeg begynner å kjøre, etter at bilen har stått vannrett eller med baken hellende nedover i regnvær. Står den med fronten hellende nedover er det ikke noe vann som kommer inn.

Pakingen rundt takluka er nettopp skiftet (trodde det var problemet) og rørene som drenerer unna vann fra taket er blåst opp og er åpne!

Hvor kan dette vannet komme fra? Er det noen hull eller åpninger inn i bilen under listene som går over hele taket på hver side av bilen eller må dette komme fra enten:

1. Frontruta (selv om denne er limt)

2. Takluka (selv om pakningen er helt ny)

3. Bakruta (som skal være trykt på plass med en pakning)

Dette er såpass store mengder vann at det må være en STOR åpning en eller annen plass i takområdet!

Noen som har hatt samme problem eller har peiling på Mercedes (124), som kan hjelpe, eventuelt komme med forslag til hvor jeg bør lete?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det pussige med vann er jo at det kommer store mengder vann inn gjennom knøttsmå sprekker. (Vi som har båt kan alt om det...) Pakningene rundt takluken blir sjelden helt tette. Under takluken skal det være en kanal som samler vannet og leder det rett vei, men er kanalen helt tett hos deg eller ligger den riktig rundt det hele ?

Vann "renner", rettere "suges" helt fint oppover hvis det er smalt nok. Det kalles kapillær-effekten.

-Tom

Har tenkt på det, men taket ligger jo over dørene, så da må vannet renne oppover... Da må det en exorcist til for å fiksa bilen...  :!:

7255788[/snapback]

Lenke til kommentar

Hmmm... Interessant. Kapillær-effekten må virkelig ta av på min bil, i så fall. :)

Det er tett fra dørene og opp i taket. Det ligger pakning og karosseri i veien. Tipper heller at lekasjen må være i et av vinduene eller takluka. Pakningen i takluka er så ny og tett at takluka måtte hjelpes på, så det høres merkelig ut. Skal uansett prøve å utsette diverse plasser for store mengder vann, for så å se om det lekker ned.

Vanskelig å finne ut, siden hele taket har et trekk over seg, slik at det ikke vises hvor det lekker. Blir et helv... å ta av hele taktrekket, men da får jeg i allefall oversikten.

HATER vannlekasjer! Verste "feilen" som finnes på en bil! :cool:

Lenke til kommentar

Sliter med vannlekasje i bagasjerommet mitt, så forstår deg godt.

Kom aldri vann inn når jeg fikk noen folk til å ligge i bagasjerommet mens jeg spylte kraftig på i 5 min.

Men begynte det å regne helt smått, så kom det mye vann. :p

Men har funnet ut hvor vannet kommer inn i bagasjerommet mitt nå, så må bare se om jeg gidder å fikse det en dag.

Lenke til kommentar

1.

Sjekk om slangene som drenerer bort vannet fra rennen er ordentlig på plass og uten sprekker.

2.

Det kommer alltid vann ned i denne rennen selfølgelig uansett hvor bra den yttre pakning er,men sjekk selve rammeverket,som vannet renner i om det det er sprekker noen steder (det forekommer noen ganger).

3.

Det kan forekomme lekasje under taklisten (den som går på langs med frontrute og helt bak) noen ganger sprekker skjøtemassen derunder-hovedsakelig pga. en tidligere kollisjon feks.

4.

Bruk trykkluft fra innsiden og såpevann på utsiden der hvor det er mulighet for at det kan være mindre sprekker, for å registrere aktivitet på utsiden.

Endret av 5-T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...