Gå til innhold

S/H s-video overføring fra VHS

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Er i gang med å overføre et par VHS-kassetter på mini DV. Har gjort det før, men aldri med s-video, som jeg gjør nå. Problemet jeg har er at videoen blir overført i svart/hvitt. Det er vanskelig å gjøre noen innstillinger med tanke på at jeg bare bruker en VHS-spiller og et DV-kamera. Kameraet er av typen Sony DCR-PC110E og videospilleren er en Philips VR685 (helt standard spiller som helt sikkert finnes i tusenvis av hjem).

Tidligere har jeg brukt et Sony TRV-20E og scart-kabelen som følgte med kameraet, men det kameraet jeg bruker nå støtter kun overføring med s-video-kabel. Jeg er sikker på at løsningen på problemet er temmelig enkelt, men jeg vet rett og slett ikke selv.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det ikke er S-Video utgang på VHS maskinen din og at du bruker en overgang fra scart. Vanlige VHS maskiner har nemlig ikke S-Video utgang, disse finner du kun på en S-VHS maskin. Har du sett om det er en bryter under scart-kontakten. På min S-VHS maskin er det nemlig en bryter hvor jeg kan velge om jeg skal ha S-Video eller composit på scart kontakten (tror dette gjelder kunn S-VHS maskiner).

Grunnen til at du bare får svart-hvit er at i S-Video er signalet delt opp i ett svart-hvit signal og ett fargesignal.

Uten å ha prøvd det selv har jeg et forslag til løsning. På mange PC'er er det gjerne en S-Video utgang på skjermkortet og det følger da ofte med en overgang til compsit kontakt ( en liten lednings-stump med S-videokontakt i ene enden og en gul phonoplugg i den andre. Vil tro at det vil fungere hvis du bruker en slik overgang. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Da har jeg fått en ny videospiller, nå med s-video-utgang. Problemet er bare at dette er en DVD/VHS-kombispiller, siden rene VHS-spillere ikke lages lengre, og s-video-signalet fungerer kun fra DVD-delen. Nå har ikke jeg lest bruksanvisningen, men jeg regner ikke med at det står beskrevet hvordan man skal eksportere VHS-film i farge.

Noen tips her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...