pegman Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hei, Jeg trenger å utvide eksterne lagringen min hjemme og ser behovet for en HD som jeg kan få tilgang til over hjemme (trådløs) nettverket og hvis mulig også utenfor hjemme nettverket når jeg er på jobb - uten å måtte ha hjemme pcen stående på? Kan en NAS HD, f.eks Maxtor Shared Storage II gjøre denne jobben? Lenke til kommentar
eppis Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 du kan sette opp NAT i rotern din slik at du kan man kan aksere NAS disken din fra net hvis den støtten den metoden. merk at dette ikke er og anbefale fordi den det er veldig usikert. Hvis NAS disken din støtter FTP så kan du NATe ftp over inet som du ville til en vanlig maskin. og det er mye tryggere. Lenke til kommentar
nifty Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg anbefaler denne, står og surrer i kjelleren med 1TB internt i RAID, og 2X 500 GB eksterne usb-disker i tillegg. Støtter : SMB(windows fileshare), ftp (For tilgang utenfra v/portforwarding) og Appletalk, enkel administrasjon via webinterface, med muligheter for tilkgangskontroll på flere nivåer. http://www.buffalotech.com/products/produc...hp?productid=97 Check it out Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Linksys NSLU2. Støtter FTP =) Slenger du inn annen programvare kan den kjøre torrents! Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg anbefaler denne, står og surrer i kjelleren med 1TB internt i RAID, og 2X 500 GB eksterne usb-disker i tillegg. Støtter : SMB(windows fileshare), ftp (For tilgang utenfra v/portforwarding) og Appletalk, enkel administrasjon via webinterface, med muligheter for tilkgangskontroll på flere nivåer. http://www.buffalotech.com/products/produc...hp?productid=97 Check it out 7250798[/snapback] Hvor kjøpte du den der? Mvh Thomas Lenke til kommentar
Bootsy Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Netshop har den (men ikke på lager). Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Stiv pris på den der Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hvis NAS disken din støtter FTP så kan du NATe ftp over inet som du ville til en vanlig maskin. og det er mye tryggere. 7250726[/snapback] FTP er ikke sikkert! Passord/brukernavn sendes i klartekst* over nettet, og det samme gjelder med filene. Når du skal bruke den fra jobben så er ikke dette noe stort problem, men jeg tenkte å si fra i tilfelle du skulle bruke den fra en "hotspot" eller et hotell e.l. Jeg vet ikke om noen stand-alone løsning som støtter kryptering, men jeg tror at WebDAV-standarden bruker krypterte passord. Nå er det ikke sikkert at sikkerhet er så viktig, det er en vurdering du må ta selv Det er også litt vanskelig å bruke FTP bak et NAT, men det er ikke umulig. Det blir litt mer komplisert enn å sette den i DMZ, for inet skal ikke ha tilgang til alle tjenester (fildeling). * Det betyr at en som er koblet til samme Hub/Switch(litt vanskeligere)/WLAN som deg kan se alt som sendes. Lenke til kommentar
nifty Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hvis NAS disken din støtter FTP så kan du NATe ftp over inet som du ville til en vanlig maskin. og det er mye tryggere. 7250726[/snapback] FTP er ikke sikkert! Passord/brukernavn sendes i klartekst* over nettet, og det samme gjelder med filene. Når du skal bruke den fra jobben så er ikke dette noe stort problem, men jeg tenkte å si fra i tilfelle du skulle bruke den fra en "hotspot" eller et hotell e.l. Jeg vet ikke om noen stand-alone løsning som støtter kryptering, men jeg tror at WebDAV-standarden bruker krypterte passord. Nå er det ikke sikkert at sikkerhet er så viktig, det er en vurdering du må ta selv Det er også litt vanskelig å bruke FTP bak et NAT, men det er ikke umulig. Det blir litt mer komplisert enn å sette den i DMZ, for inet skal ikke ha tilgang til alle tjenester (fildeling). * Det betyr at en som er koblet til samme Hub/Switch(litt vanskeligere)/WLAN som deg kan se alt som sendes. 7258023[/snapback] FTP er ikke sikkert, men det er SFTP , som buffalo boksen også støtter Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 FTP er ikke sikkert, men det er SFTP , som buffalo boksen også støtter 7259530[/snapback] Så bra! Det er lettere å portforwarde også Lenke til kommentar
pegman Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Takk for alle innspill og jeg tror nok at jeg kommer å gå for en Buffalo grunnet SFTP og funksjonene den har. Er det noen stor 'grei' å bruke en SFTP i forhold til FTP og hvilken programmer bruker jeg for å 'linke' laptoppen og Buffaloen hjemme. Endret 11. november 2006 av pegman Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Er det noen stor 'grei' å bruke en SFTP i forhold til FTP og hvilken programmer bruker jeg for å 'linke' laptoppen og Buffaloen hjemme. 7262555[/snapback] Det er nok ikke så viktig med kryptering i praksis. Det er veldig enkelt å sniffe opp en annen sitt passord, men ingen vet at det er enkelt, og enda færre vil jo ha noen interesse av det... Du trenger også et spesialprogram for å koble til sftp, her er et raskt google søk etter sånne. Vanlig FTP følger med i windows (kjekt hvis du ikke har tilgang til å installere ting, etc). Hvis jeg orker det noen gang så skal jeg lage en howto her for port forwarding for ftp , det er ikke 100% umulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå