Gå til innhold

Ubuntu som første Linux distro?

Anbefalte innlegg

Hva er det med folket i dag? Nesten alle som skriver her bruker Ubunru/Kubuntu som sin første Linux distro? og alle klager over at dette ikke er noe som helst likt windows?

Ubuntu er en Debian distro, en av de eldste mest respekterte distrubasjonene i Linux sin historie.

hvorfor i all verden kan dere ikke prøve en distro som Suse Fedore core 5-6 RedHat Mandriva, distroer som faktisk er litt lettere og sette seg inn i! Alle de distroene har ett veldig fing GUI.. skjønner ikke hva folk maser om!!!

hvis dere føst skal prøve noe som "krever" litt og viser litt "respekt" så bruk Gentoo uten LiveCD/DVD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
øh -- okei .. ser ikke helt poenget med denne posten .. er du klar over at det ikke er noe problem å bruke Ubuntu uten å røre konsoll-biten i det hele tatt? er det dette du tror er forskjellen mellom Suse og Ubuntu?

7250514[/snapback]

Jeg er fult klar over at man kan bruke ubuntu uten og bruke console!!

Men det jeg sier er at folk som prøver ubuntu og ikke liker LINUX etter og ha prøvd det...

Ubuntu ser jeg som en distro som er fin til hardware.. har du masse rart innen hardware, så passer det... Men finnes så sinsykt mange distroer som er utrolig mye lettere\finere og se på (mange som ser på dette) og mer bruksvennlige...

Lenke til kommentar
øh -- okei .. ser ikke helt poenget med denne posten .. er du klar over at det ikke er noe problem å bruke Ubuntu uten å røre konsoll-biten i det hele tatt? er det dette du tror er forskjellen mellom Suse og Ubuntu?

7250514[/snapback]

Men det jeg sier er at folk som prøver ubuntu og ikke liker LINUX etter og ha prøvd det...

Ubuntu ser jeg som en distro som er fin til hardware.. har du masse rart innen hardware, så passer det... Men finnes så sinsykt mange distroer som er utrolig mye lettere\finere og se på (mange som ser på dette) og mer bruksvennlige...

7250748[/snapback]

ikke for å fyre opp den store distrokrigen her, men du sier at den er fin til masse rart innen hardware... det er jo akkurat det som kanskje er veldig veldig fint når du er nybegynner. du slipper å tøyse rundt med ndiswrapper, du slipper rekonf av kjerne, lete rundt etter driver og firmware, ting bare virker....

ubuntu er en fin distro siden den kombinerer mange års debian-utvikling og kraft med et brukervennlig grensesnitt og fin maskinvaregjenkjenning! etter min mening er ubuntu tilnærmingsvis ideell som første touch med gnu/linux....

Lenke til kommentar
hvis dere føst skal prøve noe som "krever" litt og viser litt "respekt" så bruk Gentoo uten LiveCD/DVD

7250409[/snapback]

Jeg bruker ikke primært Linux for å få "respekt". Jeg er bare ute etter et alternativt OS som er enkelt å sette opp og bruke. Alt det andre får du heller bale med om du vil. :ermm:

Lenke til kommentar

7250514[/snapback]

7250748[/snapback]

Javel, så at Ubuntu er god med hardware er en negativ ting? :!:

Si meg noe som er mye bedre og lettere i Suse enn i Ubuntu da? De bruker jo samme GUI (Gnome, KDE), pakke-behandlere, etc.

EDIT: og med samme GUI ser det vel omtrent akkurat likt ut, og. Hvis det er det brune themet med den brune bakgrunnen du tenker på, så er det jo en smal sak å skifte?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Jeg hadde 0 erfaring og hoppa på Ubuntutoget. Det problemene jeg har hatt er mer av typen generellt uansett hvilken distro, desktop og maskinvare man kjører.

Føler at jeg har fått det til ganske bra også, selv om jeg har totalhavarert installasjonen et titalls ganger.

Lenke til kommentar
Betyr altså alt dette at "jeg" som nybegynner bør velge Ubuntu?

Eller hva er best for meg som aldri har sett skrivebordet til OS som i heletatt ligner på Linux?

7259640[/snapback]

ja...

Selv om ubuntu er den distroen jeg har hatt mest problemer med, var det BRUKEFEIL som følge av manglende kunskap. Ubuntu en grei distro å begynne med, fordi alt funker som det skal med engang. Mens andre mer krevende distroer må du configurere å styre på for og få ting til å virke.

Endret av TorbjørnK
Lenke til kommentar
Betyr altså alt dette at "jeg" som nybegynner bør velge Ubuntu?

Eller hva er best for meg som aldri har sett skrivebordet til OS som i heletatt ligner på Linux?

7259640[/snapback]

ja...

Selv om ubuntu er den distroen jeg har hatt mest problemer med, var det BRUKEFEIL som følge av manglende kunskap. Ubuntu en grei distro å begynne med, fordi alt funker som det skal med engang. Mens andre mer krevende distroer må du configurere å styre på for og få ting til å virke.

7260330[/snapback]

Selv begynte jeg med Fedora Core, og holder meg fortsatt til det synes jeg synes det er flere konfigurasjons muligheter og nyere software... Har prøvd ubuntu en rekke ganger(fra 5.10 til 6.10) og har aldri greid å virkelig bruke det...

Men det er jo ikke noe galt med Ubuntu, fantastisk fin distro for Nybegynnere, og selv om Fedora og Suse er goe alternativer så er de litt vanskeligere å bruke...

Lenke til kommentar

ohh.. Så fint :)

Men, når jeg skal brenne det på CD, kan jeg bruke nero å brenne rett fra isoen?

Eller må jeg ha noe annet brenne prog hvis jeg skal brenne OS?

prøvde å brenne Win XP pro med nero, men den virka ikke.

Fikk ikke starte fra CDen slik at jeg fikk installere Windowsen :(

Endret av L2killer
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener med å "brenne Win XP pro med nero" - høres ut som noe ulovlig :whistle:

Men man pleier ikke å brenne "fra" isofiler - men pleier å brenne isofiler. Hvis du åpner isofilene i f.eks deamon og brenner filene som ligger der er det ikke noe rart at du ikke får bootet den etter oppstart.

For å brenne en Ubuntu-iso (eller en hvilken som helst iso) med Nero, går du inn på Åpne, velger ISO'en og klikker "Brenn"

Da får du med bootsector og annet du sikkert ikke har lyst til å lære noe om som trengs for å starte et operativsystems installasjonssekvens.

Du må også passe på at BIOS'en er satt opp til å starte fra CD-rom, eventuelt trykke f.eks F12 for å velge bootmedium for akkurat denne oppstarten.

Vær obs på at ikke alle distroer (er ikke sikker på Ubuntu) merker at windows er installert, og dermed fjerner det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...