wiffiee Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hei! Jeg har prøvd å programmere litt i DrJava, men sliter med å rette opp problemet. Når jeg kompilerer metoden, får jeg dette bare til svar: Error: cannot find symbol symbol: method drawString(java.lang.String,int,java.awt.Font,java.awt.Color) location: class java.awt.Graphics Hva er det i all verden som er feil her? Hadde vært utrolig snilt om noen kunne gitt meg et hint? Feilmeldingen gjelder den siste koden som er i rødt. public void tegnHorisontalsentrertTekst( String tekst, int y, Font font, Color farge ) { //bildets grafikk-kontekst Graphics grafikk = this.getGraphics(); grafikk.setColor( Color.red ); grafikk.setFont( font ); //henter ut data for skrivefont og tekststørrelse: FontMetrics fontMetrics = grafikk.getFontMetrics(); //henter tekstbredden int tekstBredde = fontMetrics.stringWidth( tekst ); //regner ut midtpunktet i bildet int midtPunkt = ( int ) ( this.getWidth() * 0.5 ); y = tekstBredde - ( int ) ( midtPunkt * 0.5 ); //skriver ut teksten grafikk.drawString( tekst, y, font, farge); } Lenke til kommentar
HV Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Hei Det finnes ingen metode som tar dine parametre.. Disse eksisterer: drawString(String str, int x, int y) drawString(AttributedCharacterIterator iterator, int x, int y) Du kan erstatte det du har med blant annet: grafikk.setFont(..); grafikk.setColor(..); Både x og y kordinater Vennlig hilsen HV Endret 9. november 2006 av HV Lenke til kommentar
wiffiee Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Takk for hjelpen!! Jeg klarte å fikse det ved å bruke : int midten = ( int ) ( this.getWidth() * 0.5 ); og droppet y = tekstBredde - ( int ) ( midtPunkt * 0.5 ); før jeg skrev drawString slik: grafikk.drawString( tekst, midten - ( int ) ( tekstBredde * 0.5 ), y + tekstHøyde - fontMetrics.getDescent()); Endret 9. november 2006 av wiffiee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå