Gå til innhold

Nikon 18-200mm eller Sigma 18-200mm eller?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på å kjøpe meg et nytt objektiv (i steden for D80, som nevnt i en annen tråd). Dette Nikon 18-200mm f/3.5-5.6 VRII virker som et interresant objektiv for meg som er typisk en fotograf som tar bilde av alt mulig, men ikke ønsker dra rundt på for mange objektiver.

Planen er å erstatte 18-70mm kit-objektivet og en 80-200mm zoom.

Er Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 like bra? Den har jo dårligere blendertall på høyere zoom. Og i og med at dette er optikk med så stor brenviddeforskjell, vil ikke da Sigmas marginalt dårligere kvalitet på objektiver i dette tilfellet gi større marginer med feil (forvrengning osv)? Har Sigma sitt objektiv stabilisator?

Eller skulle jeg bare kjøpt meg en 17-50mm F/2.8 fra Sigma/Tamron for å erstatte kit-objektivet?

Har D70. Er i beste fall en avansert amatør.

Hvis noen vet om noen tester av det ene eller andr objektivet jeg har nevnt her, blir jeg meget glad hvis dere kunne poste det her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer litt på å kjøpe meg et nytt objektiv (i steden for D80, som nevnt i en annen tråd). Dette Nikon 18-200mm f/3.5-5.6 VRII virker som et interresant objektiv for meg som er typisk en fotograf som tar bilde av alt mulig, men ikke ønsker dra rundt på for mange objektiver.

Er Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 like bra? Den har jo dårligere blendertall på høyere zoom. Og i og med at dette er optikk med så stor brenviddeforskjell, vil ikke da Sigmas marginalt dårligere kvalitet på objektiver i dette tilfellet gi større marginer med feil (forvrengning osv)? Har Sigma sitt objektiv stabilisator?

Sigma har nylig lansert et objektiv med bildestabilisator, men det har ikke kommet i butikkene ennå.

Den eksisterende utgaven av 18-200 til Sigma (og Tamron) yter ikke like godt optisk som Nikon sin utgave, selv om heller ikke den er perfekt. Hvordan den nye gjør det optisk, er vanskelig å vurdere, siden den ikke har kommet, men med tanke på at den bør ligge under Nikon sin prismessig er det vanskelig å forestille seg at den er _bedre_. Kanskje like god, men neppe bedre. Nikon har fått veldig mye skryt får håndteringen av de optiske kompromissene, og selv om det både er (synlig) fortegning og KA på dette objektivet, er det mindre enn man kunne forvente.

Jeg vil ikke si at Sigma/Tamron 18-200 er god nok til å erstatte de nevnte objektivene, men er et fint supplement. Hvorvidt Nikon sitt er godt nok, avhenger mye av bruk, men som andre har sagt her før: det er bedre med nesten perfekte bilder som blir tatt, enn perfekte bilder som aldri blir tatt...

Lenke til kommentar
Hvorvidt Nikon sitt er godt nok, avhenger mye av bruk, men som andre har sagt her før: det er bedre med nesten perfekte bilder som blir tatt, enn perfekte bilder som aldri blir tatt...

7250252[/snapback]

Ja, bra visdomsord der på slutten :thumbup: (jeg har ikke hørt dem før faktisk :p ). For min del tror jeg et slikt objetiv vil føre til langt fler nesten perfekte bilder som blir tatt. Må jo være det ideelle tur- og ferieobjektiv, når en ikke helt vet hva en skal ta bilde av? Jeg er ikke perfeksjonist, men jeg liker å ta gode bilder (som vel er årsaken til at jeg har gitt opp kompaktkameraer).

Nevnte vel egentlig bare Sigma 18-200mm bare for å få bekreftet at den egentlig ikke var et reelt alternativ.

Lenke til kommentar

Canon har ikke et alternativ til nikons 18-200, så jeg bruger selv sigmas 18-200 . Jeg bruger den primært på blænde 8 da det forbedrer skarpheden at blænde optik lidt ned. Du kan se billeder her (nattebillederne ved bålet er taget med 50 mm f1,8)

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=84

fra Ebeltoft Zoom i denne mappe.

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=27

Jagtbillederne er i øvrigt taget med sigma 18-125

De fleste af hundeslædebillederne her er også taget med 18-125

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=26

Jeg er nået dertil, at jeg bruger den til ferie- og festbilleder samt når jeg ikke ved hvad der kommer af muligheder og når vægten spiller ind. jeg har samtidigt en 50 mm f1,8 med til når lyset svigter.

En kammerat har Tamrons 18-200 til familiebillederne, og han er også godt tilfreds med resultaterne.

Hvis man ser på gennemsnitsbrugeren af den slags optik så tror jeg de leverr varen. De fremkaldes ofte uden den store efterbehandling og sjældent meget større end A4. Tager man ydermere et par hensyn der hedder hedder blændet lidt ned og hurtig lukketid ved høj tele, er jeg ikke i tvivl om de kan levere varen og gøre det godt.

hva er f.eks. alternativet til canons kitoptik og samtidig dækker 18-200 mm til under 3000 kr ? jeg vil våge og påstå der ikke er noget alternativ - når prisen tages i betragtning !

jo ... 17-85 IS USM + 70-200f4L dækker samme område, men de er også til 3 gange så meget ...

Lenke til kommentar

7250157[/snapback]

Hvis det er en 80-200 f2.8 du ønsker å erstatte, så er 18-200 VR ingen god løsning på grunn av lysstyrken og evnen til å fryse/isolere motiv i bevegelse (sport, action etc). Som alround/reise objektiv er derimot 18-200 objektivet helt topp.

Lenke til kommentar

Hvis det er en 80-200 f2.8 du ønsker å erstatte, så er 18-200 VR ingen god løsning

Sånn som jeg skjønte det vil han erstatte den fordi han ikke bruker den, pga. vekt... Da er 18-200VR en god løsning, siden det vil gi ham bilder han ellers ikke ville tatt - fordi han ikke dro med seg 80-200'en... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Sigma har forøvrig lansert en ny 18-200mm F3.5-6.3 DC OS som har bildestabilisator.

Har vært nevnt tidligere (riktignok ingen link), men problemet med den er at ingen aner når den kommer på markedet, og kvaliteten er mest sannsynlig lavere enn Nikon sin. Det er antakelig prisen også, men med mindre Nikon fortsetter å ha store leveringsproblemer på sin 18-200VR i all evighet kommer nok mange til å velge Nikon.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...