Gå til innhold

Problemer med å loade xp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt av problemet er at jeg ikke får brukt mine root-rettigheter. Aner ikke hvorfor. Under installasjonen fikk jeg aldri forespørsel om å sette rootpassord, og nå har jeg ingen rettigheter. Kan google litt.

7251330[/snapback]

Det er fordi som standard er det ikke satt noe root-passord. bruk `sudo su -' i stedet..

Hvis jeg skal tippe vil jeg gjette at du uansett må kjøre en repair install av xp (som du sannsynligvis hadde fått til svar hvis du hadde postet i windows-kategorien i stedet).

Og når det gjelder kverulering så kan det godt hende, men denne tråden ligger fremdeles på feil sted.

Og man har fremdeles ingen `fixmbr' kommando i linux... Mulig du kan bruke cfdisk til å "unhide" partisjonen hvis det i det hele tatt har noe å si..

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal tippe vil jeg gjette at du uansett må kjøre en repair install av xp (som du sannsynligvis hadde fått til svar hvis du hadde postet i windows-kategorien i stedet).

7251449[/snapback]

Tja, si det? Repair install eller full reinstall blir ofte foreslått, selv for den minste ting, men det er sjelden det er så ille.

Hvis du har Windows på en partisjon og så installerer Linux på en annen partisjon, og deretter ikke får bootet Windows, da går mistanken i første rekke mot boot-loaderen. Grub.

Er trådstarter sikker på at feilmeldingen han får kommer fra Windows, da?

(Den med autochk e.n.s.)

Lenke til kommentar

Det var ganske enkelt å fikse. Bare jeg som ikke helt forsto linux. Kjørte cfdisk og forandret c:\ til ntfs fra hidden ntfs. Takk for hjelpen. Hilsen n00ben.

Hvis noen andre som er helt ferske lurer på dette:

Terminal --> sudo cfdisk /dev/hda

Endret av gautev
Lenke til kommentar
Nei, skulle du ha sett! Det var ikke M$' feil allikevel ....  :(

7251561[/snapback]

Så hvordan ble partisjonen hidden?

7251649[/snapback]

Ettersom Windows ikke har for vane å gjemme bort sin egen partisjon, er det vel en viss mulighet for at det skjedde i forbindelse med installasjon av Linux. Det var jo etter dette at han ikke fikk bootet Windows lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...