marradi Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hei. Jeg er førstegangsbruker på linux. Jeg brukte partition magic til å partisjonere harddisken min til en ext2 partisjon og en såkalt linux swap partisjon. Så restartet jeg med en ubuntu live-cd og installerte ubuntu. Ganske sikker på at jeg installerte på de to nye partisjonene. Når jeg restarter nå kommer aller først grub opp, men velger jeg xp loader det litt, deretter får jeg meldingen "autochk program not found - skipping autochk". Hva skal jeg gjøre? Prøver å få tak i en xp cd as we speak. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Går det greit at den skipper autochk? Lenke til kommentar
marradi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Glemte å nevner et par ting. Etter denne medlingen rebooter jeg og kommer på nytt inn i grub. Er xp partisjonen min blitt såkalt "usynlig"? Mulig å gjøre noe med dette? Lenke til kommentar
leopex Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Har du Linux på den? hvis du har det, så logg inn i linuxen. Og åpne Grub boot manager. Der kan du velge hvilken partisjon som skal ligge hvor. osv.. btw hva slags linux distro kanskje jeg kan hjelpe deg litt mer nøye Lenke til kommentar
marradi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Har vel linux på en egen partisjon. Men jeg åpnet menu.1st i grub nå. Står mye rart, deriblant dette: # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/hda1 title Microsoft Windows XP Professional root (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1 Er det noe muligheter for å gjøre en partisjon unhidden uten å laste ned et prog? Lenke til kommentar
leopex Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Har vel linux på en egen partisjon. Men jeg åpnet menu.1st i grub nå. Står mye rart, deriblant dette: # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/hda1 title Microsoft Windows XP Professional root (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1 Er det noe muligheter for å gjøre en partisjon unhidden uten å laste ned et prog? 7250391[/snapback] Du trenger ikke mer enn: root (hd0,0) chainloader +1 Lenke til kommentar
marradi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Det er kanskje ikke et linuxproblem, men jeg trenger hjelp fra folk som kan linux til [ fikse dette. Kanskje jeg ikke trenger det, men vil det hjelpe a fjerne det? Lenke til kommentar
leopex Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Det du kan gjøre! er og starte linux og skrive su også passord også fixmbr Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hva forteller PartitionMagic deg? Har du fortsatt en Windows-partisjon og 2 Linux-partisjoner? Står Windows-partisjonen merket som "Not Active"? (Eller "Hidden" e.n.s.)? Du burde få svar på en del av spørsmålene dine her. (Forutsetter at du har en CD eller diskett du kan kjøre PM fra ...) Lenke til kommentar
9001 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hva sier fdisk -l (som root) ? Lenke til kommentar
leopex Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 så fjerner du grub. tipper det er der feilen ligger! at det er en grub feil ikke Windows boot feil! det er skjeldent Lenke til kommentar
marradi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 etter litt knot driver jeg nå og installerer linux på nytt. har funnet ut at xp partisjonen ER hidden. Har funnet flere tips og triks til hvordan du fikser dette, men er pretty much en linux n00b så har ikke helt taket på hvordan du gjør dette. Funker f.eks partition magic i linux? Lenke til kommentar
marradi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Det er det jeg sier, men maa fikse det i linux siden det er det eneste jeg kommer innp[. 7250694[/snapback] Og hva hadde du gjort hvis du ikke hadde linux installert? 7250707[/snapback] Da hadde jeg IKKE spurt her inne. Lenke til kommentar
marradi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 istad prøvde jeg meg på noe: ctrl + alt + f2. skrev vel passwd eller noe, og forandret passordet, fordi jeg ikke var i root og ikke fikk tilgang. Så startet jeg på nytt og kom ikke inn. Derfor installerer jeg på nytt nå. Jeg har en xp partisjon, deretter en swap partisjon(500mb, har 500 mb ram), så linux(ext2) deretter en ntfs partisjon til. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Xeon: Du bare må kverulere du? Og hva hadde du gjort hvis du ikke hadde linux installert? Ikke relevant, saken er slik at han har det innstalert, så hvorfor spekulere på hva han hadde gjort om han ikke hadde hatt det innstalert? Hvis windows loader og du får feilmelding fra windows er det et windows-problem.. Ja, det er ett problem med Windows, men han har kanskje en mulighet til å fikse dette i linux, derfor er det på sin plass å poste det her. Makan til tull fra deg. trådstarter: Hvis du får tak i en Windows cd: Kjør chkdsk via Reperasjons konsoll. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Xeon: Du bare må kverulere du? Og hva hadde du gjort hvis du ikke hadde linux installert? Ikke relevant, saken er slik at han har det innstalert, så hvorfor spekulere på hva han hadde gjort om han ikke hadde hatt det innstalert? Hvis windows loader og du får feilmelding fra windows er det et windows-problem.. Ja, det er ett problem med Windows, men han har kanskje en mulighet til å fikse dette i linux, derfor er det på sin plass å poste det her. Makan til tull fra deg. trådstarter: Hvis du får tak i en Windows cd: Kjør chkdsk via Reperasjons konsoll. 7251107[/snapback] Som jeg sa til å begynne med er dette feil sted å stille spørsmålet... Windows-spørsmål hører til under windows-kategorien... og det er også der han *burde* stilt spørsmålet.. Endret 9. november 2006 av xeon Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Si meg hvordan han kan løse ett problem med Windows når han ikke har tilgang på Windows-cd ELLER noe annet? Tilfeldigvis har han Linux inne på pcen, og da er det på sin plass å poste her. Hvis du vil at denne søtelille GNU/Linux kategorien skal være fri for problemer som har med Windows å gjøre, men som kan løses med Linux får du starte ditt eget forum og kaste ut de som i det hele tatt nevner M$. Mr. Fanboy. Endret 9. november 2006 av PatrickM Lenke til kommentar
marradi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Men chkdsk, vet jo egentlig hva problemet er. Er det ikke en enkel kommando du kan kjøre i linux for å gjøre xp partisjonen synlig? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Men chkdsk, vet jo egentlig hva problemet er. Er det ikke en enkel kommando du kan kjøre i linux for å gjøre xp partisjonen synlig? 7251145[/snapback] Siden xeon er så dreven på Linux kunne han sikkert hjulpet deg, jeg har litt erfaring med Linux men ikke så mye. Men Xeon er bare ute etter å kverulere, så du må nok vente litt til ja. Skal google litt jeg og se om det dukker opp noe. Hvilken distro dreier det seg om? Lenke til kommentar
marradi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 det er ubuntu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå