Marzo Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Jeg har så smått begynt å tenke tanken på å importere bil i fra Tyskland. Fått øynene opp for VW Polo 1,9 TDI som kommer i både 101hk og 130hk utgave. Forskjellen på disse etter avgifter, mva etc er ikke veldig stor. Leter etter modeller fra 2002-2004. Fra 50 - 100 000 km Bilen er også veldig skjelden her i landet og finner den ikke i utvalget hos møller. Muligens den ikke ble solgt her? Jeg har funnet flere behjelpelige sider på nettet som har gitt meg god informasjon: http://www.tyskland.org gir mange praktiske opplysninger og kalkulator for utregning av avgifter, toll m.m. Her reklameres det også for transportfirma som henter bilen for deg hvor det skulle være i tyskland, garanterer for forhandler at bilen skal ut av landet (eu) som gjør at man slipper å legge ut for tysk moms, som man måtte fått tilbakebetalt ved å sende papirer i retur til forhandler i Tyskland. Priseksempler på bil levert i Norge ligger på rundt 5000, avhengig av hvor langt sør i Tyskland bilen blir hentet. Disse kan også ordne med de fleste andre praktiske oppgaver ved å importere bil fra Tyskland, slik som moms, registrering etc. Les på hjemmesidene deres for de som er intresserte. Det jeg lurer på først og fremst er om det nye statsbudsjettet med avgiftsreduksjon for biler med lavt utslipp også berører import markedet? Bilen jeg ser etter har et utslipp på 135g/km og pris i norske kroner etter tysk momsfradrag ligger på omlag 80 000,- NOK. Bilen klargjort med norske skilter havner på omlag 165 000,- for 130hk utgaven. Går ut i fra at det er samme motor som vi finner i både passat og golf m.f her i landet og service og deler ikke kan by på noen problemer. Motoren har jo også et godt rykte på seg. Hvis jeg bestemmer meg for å realisere dette blir det ikke før ut på vårparten neste år. Noen som har råd/tips både ang bilen og import? Ps: Noen som vet dreiemoment på de nevnet motorene? Endret 9. november 2006 av Marzo Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Skal ikke være for skråsikker, men mener å huske at 130HK har rundt 280nm. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Fant litt informasjon hos volksvagen.de 130hk har 310nm og 0-100 på 9,2sec Toppfart 208km/t 6 trinn manuell gir Edit: Kan også legge til 100hk som yter 240nm, 0-100 på 10,2 og toppfart på 288km/t. Co2: 129 Finner veldig mange 100hk biler på tyske markedet, men 130 er mere skjelden! Endret 9. november 2006 av Marzo Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Burde borge for en hyggelig kjøreopplevelse. Har kjørt denne motoren i gamle Passat, og den virket på ingen måte slapp selv i en så tung bil. 110-hesteren var verre, men fungerte. I en Polo vil det nok fungere ypperlig. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Og hva når vi begynner å trekke inn litt chip tuning? Vet du om det er samme motor i 100/130hk utgaven? Kun chip bytte? Er større sjangs for å finne et pent eksemplar i 100hk utgaven Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Det jeg lurer på først og fremst er om det nye statsbudsjettet med avgiftsreduksjon for biler med lavt utslipp også berører import markedet? 7250074[/snapback] Biler som har oppgitt CO2 utslipp vil få avgifter etter nye regler ved import. Kan også legge til 100hk som yter 240nm, 0-100 på 10,2 og toppfart på 288km/t. Litt trimming og Koenigsegg kan gå og legge seg. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Kan også legge til 100hk som yter 240nm, 0-100 på 10,2 og toppfart på 288km/t. Litt trimming og Koenigsegg kan gå og legge seg. Ha en fin dag. 7251630[/snapback] Oy her hadde det sneket seg inn en trykkleif. 188km/t er det riktige for de som var i tvil Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) kjørte Skoda Fabia RS på jobben i dag, denne har 1.9TDi på 130hk.. utrolig artig bil å kjøre.. det sparker godt i fra.. men det kjennes nok ut til att det går bedre enn det egentlig gjør.. uansett artig med Diesel når det går såpass.. en chip her så har du 160-170 diesel hester det tror jeg er morro! jobber på skoda verksted, og tdi motorene til volkswagen er generelt veldig holdbare. har hatt noe kluss, men det må man regne med.. f,eks luftmassemåleren har en tendens til å ryke, men denne skifter du LETT selv på 2minutter, koster rundt 1000kr Endret 9. november 2006 av Simkin Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Har funnet veien til TS-Racing sine hjemmesider og her opplyses det at en chip tuning vil gi effekt på 180hk og 400nm. Dette høres veldig morsomt ut i en polo. Gleder meg til å se hvor mye prisene vil synke etter avgifts kuttet:) Var det ikke snakk om en reduksjon ved høy km stand også? Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Var det ikke snakk om en reduksjon ved høy km stand også? 7253854[/snapback] Det har vært jobbet i mange år for å få istand en ordning der importavgiftene står i samsvar med en tilsvarende bil sin verdi på det norske markedet. Så ikke bare bilens alder men også tilstand skal taes hensyn til når fradrag skal beregnes slik at totalpris er noenlunde lik det en 'norsk' bil er verdt. Hele saken har selvfølgelig vært trenert på det groveste i byråkratiet og av besserwisser politikere men tror det nærmer seg en løsning nå. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Har funnet veien til TS-Racing sine hjemmesider og her opplyses det at en chip tuning vil gi effekt på 180hk og 400nm 180hk ja, ser man det, jeg bare søkte fort på google og fant noen utenlandske sider der effekten ved chipping var 160 og 165hk på de 2 sidene jeg fant.. nesten så jeg får lyst på en slik selv dette tror jeg går meget bra i en polo Endret 10. november 2006 av Simkin Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Med tanke på hvor godt 130 TDI-hester går i en Passat, tror jeg nok at 180hk/400nm burde bli nesten skummelt. Til sammenligning har vel Polo GTi 150hk. Og mye mindre moment. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Fikk svar på mail i fra TS-Racing: det som står på websiden stemmer ! selv på polo ! vi har tatt noen ,og polo med 400nm er racerbil !! ts Skulle det under noen omstedighet gi noe avvik på 5-10hk tror jeg fremdeles det vil bli mye futt i bilen. Stemmer at et GTI har "bare" 150hk, men også adskillig høyere avgifter! Blir morsomt å se hva reduksjonen blir nøyaktig, og da skal jeg nok ikke vente for lenge med å få en bil hit til landet. Fk Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Skulle det under noen omstedighet gi noe avvik på 5-10hk tror jeg fremdeles det vil bli mye futt i bilen. konservativ_woot.gif det tror jeg å, selv med 130hester er den sterk som juling! denne motoren går jo bra også i større biler som Skoda SuperB Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hvis du får fatt i en slik med 130 hesters tdi motoren og deretter chipper den til 180 hk så har du en RÅ bil! Fliser jo 325i, div biler med chippede 1.8T motorer osv Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Hvis du får fatt i en slik med 130 hesters tdi motoren og deretter chipper den til 180 hk så har du en RÅ bil! Fliser jo 325i, div biler med chippede 1.8T motorer osv 7265374[/snapback] Jeg håper på det Blir nok ikke den verste villmannen i trafikken, men kan bli morsomt. Spørsmåler er hvis. Har enda ikke funnet noen hake i regnestykket mitt som skulle kunne ødelegge dette prosjektet. Så det ser lyst ut nå vertfall. Største utfordring så langt har blitt å overtale samboeren til at vi faktisk trenger en 180hk polo i stede for 1.2 vi har nå. Økonomisk sett vil det gå opp i opp, sånn røffly... Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 TDI motoren på min ex-Polo 2003 model hadde endel problemer. Blant annet kortslutning i gløderen og et stort oljeforbruk. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Ble ikke dette en garantisak? Var det 1.9 motoren du hadde? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Argumenter med det faktum at 1.2 bensin kan bli litt slapt om dere skal ha litt i bilen, og at det uansett aldri skader med litt trekkraft. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Slikt vil kvinner aldri forstå seg på. I likhet med oss menn som ikke forstår at et par sko kan gå til to antrekk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå