Gå til innhold

Mangel på norske proffspillere i tennis.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Selv synes jeg det er morsomt å se en tenniskamp innimellom. Spillet i seg selv er dørgende kjedelig, men utholdenenheten osv gir litt spenning.

Fotball, langrenn og hopprenn er de idrettene i Norge folk gidder å gå på. Jeg hadde håpet at NRK ville satse breiere på sport, etter TV2s kjøp av rettigheter til all fotball. Sport'N viser mye bra, men det er jo ikke NRK.

Lenke til kommentar

Demille, hvis du venter 10 år til så kan jeg garantere deg at vi har spillere på top 50. Var for ikke så alt for lenge siden en ung gutt på 12 år som vant ett EM i tennis for sin klasse. Husker ikke helt navnet hans akkurat nå. Ellers så var jo Christian Ruud ranket top 50 han også. Det var også mye mere tennis på TV før. Tror tennisen rett og slett sliter med å promotere seg selv eller noe sånt. Det er hvertfall ikke noe mangel på spenning i en tenniskamp!

Det samma gjelder vel egentlig Sverige, de har alltid vært ett tennisland, men det blir bare færre og færre top 10 spillere derfra.

Endret av BadBeer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg tror grunnen til at vi ikke har flere elitespillere i tennis er både et resultat av dårlig/feilslått satsing og rett og slett det at vi er ganske få. Det å ha unger som spiller tennis er dyrt, det er mye reising for å få skikkelig kamptrening dersom man ikke bor på Østlandet etc, og ikke er vi velsignet med tennisanlegg som ligger overalt akkurat heller. Klimaet gjør også sitt til at man kan trene svært lite tennis utendørs i Norge, og halltilbudet er dårlig (i hvertfall alle andre steder enn på østlandet). Dersom man kunne fått opp tennis som en breddeidrett i stedet for en elitesport (som de til stor grad har fått til med f.eks golf) ser jeg ikke bort fra at vi kunne fått flere toppspillere.

Lenke til kommentar

At forholdene for tennis ikke er det helt beste er det ikke vits i å diskutere engang. Halltilbudene er for få og i mange klubber må man kjempe med nebb og klør for å i det hele tatt få bli medlem på grunn av tilstrømmingen er større en tilbudene. Klima setter naturligvis begrensninger, og at land som nærmest er blottet for snø har et fortrinn i å fremme tennisutviklingen herker det ingen tvil om. Man skal vel heller ikke skyve under en stein at tennis er en vanskelig idrett som mange gir opp og ikke gidder å statse videre på de gangende de har tatt i et rackert-grep.

Tennis er i utgangspunktet en stor idrett. Om man ikke den største, om man ser på verdens basis. I Norge opplever man at det er en sannhet med modifikasjoner. Ikke nevneveridig rart. Overhodet. Alle de spaltemeterene avisene skriver om Freddy dos Santos skadde tå, at dama til Ivers har falt i trappa, om Gamten`s nye Ferrari og om overbetalte stjerner som er mer opptatt av sin Jaguar enn om klubbens historie. Om golf, alpint, ishockey, basket. Og ski. Bevares, vi er da en av verdens ledende skinasjoner som nærmest har støvsuget pokalbordene for medaljer. Lå gå. Men om tennis? Ingenting. Eller; man finner vel noe, noe stakkarslig, dersom man leter med lys og lykter etter en knøttliten spalte bortgjemt i et hjørne. Der står det som oftes om Grand Slam-finalene. Noen settninger. Og et bilde. Ikke alltid, men som oftes, og når avisene slår til er det ikke store greiene; på størrelse med man får trykket på skolebussbiletten.

Tennisen får ikke mye spaltemeter i media, og er nærmest bortglemt i TV. Ikke rart at den heller store interessen spirer opp. Riktignok har NRK begynt å sende fra Wimbelon og det kan gi en interesseøkning. Men først og fremst er det vi som må skape interessen. Og det gjør vi med å dyrke fram et tenniss-ess og gjøre at tennis er i vinden igjen. Sånn som for et noe titall år siden, da NRK sendte tennis for full guffe og folk satt klistret til TV-ruta for å svenske Borg i aksjon. Måtte et tennis-ess skyte seg fram og tennisen igjen for en sentral rolle i idrett-Norge. For tennis er en herlig idrett. Jeg insisterer.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Norge er gode i langrenn og skiskyting - fordi det er sånne ting de rare driver med overalt ellers. Prestisjen i å vinne langrenn finner man kun i Norge, og litt i sverige. Ellers gir de faen.

Tennis har jo også et preg av å være for de fin rike vestkantere, ikke for "vanlige". Det kan også være med på å gjøre det vanskeligere.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Revival of the dead thread #2...

For å få opp nivået på norsk tennis, dvs. få noen spillere som kan hevde seg i de store turneringene, må de utenlands.

Tennis har et rykte for å ikke være for hvem som helst, noe som overhodet ikke stemmer. Det er den morsomste formen for spill og mosjon som jeg vet om i hvertfall. Det passer for alle, i alle aldre!

Når NRK sender Wimbledon, er det plutselig veldig mange som fatter interesse for sporten. Nå viser også Eurosport mye tennis, men dette er ikke nok. Folk må ha muligheten til å gå ut og prøve det selv, uten å måtte leke detektiv for å finne utstyr, og bygge tennisbane selv. Det mangler bare litt tilrettelegging og satsing fra kommunene når noen fremmer ønske om treningsareal eller halltimer til tennis.

Vi trenger flere tennishaller og utendørsbaner, flere treningstimer. Og vi trenger å få trent de gode vi har skikkelig, mens de enda er relativt unge. Der tror jeg både foreldre og Norges Idrettsforbund har mye mer de skulle gjort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...