Intern Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hvor får man så tak i dette såkalte citrusbaserte middelet? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Så "rubbing alcohol" er det samme som isopropanol? Anyway, denne testen viser at heatsink'en ser mye penere og renere ut etter bruk av Arctic's spesialprodukt, men hvor mye har dette å si for varmeledningsevnen? Det er vel det som betyr noe her. 7250225[/snapback] Nja... "rubbing alcohol" er et uttrykk brukt om en hvilken som helst blanding av alkohol og vann tiltenkt for rengjøringsformål. Som oftest er det en blanding av etanol og vann (typisk 60+% etanol). Isopropanol til rengjøring blir som oftest referert til som "Isopropyl rubbing alcohol". Så det kan godt være at testeren i det tilfellet har brukt vanlig denaturert sprit (etanol) til å fjerne kjølepasta. Den 90-noe % isopropanolen jeg lurte til meg fra verkstedet her på instituttet har i hvert fall gjort en glimrende jobb med å fjerne kjølepasta tidligere, men jeg har ikke prøvd den på Arctic Silver Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Etanol og Isopropanol har de samme oppløsende egenskapene og isopropanol benyttes vanligvis som et substitutt for etanol fordi Isopropanol er billigere. I dette tilfellet vil altså Isopropanol og Etanol gi samme resultat. Nå er jo heller ikke formålet med å rense overflaten på en cpu/kjøler at det skal se rent ut men at det faktisk skal være rent. Og slik er det nå engang at dersom man faktisk kan se skitt på et legeme så er dette en meget god indikator på at legemet er skittent... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Nå er jo heller ikke formålet med å rense overflaten på en cpu/kjøler at det skal se rent ut men at det faktisk skal være rent. Og slik er det nå engang at dersom man faktisk kan se skitt på et legeme så er dette en meget god indikator på at legemet er skittent... 7250600[/snapback] Spørsmålet mitt er fortsatt om det spiller noen som helst rolle for kjølingen om man bruker isopropanol eller Arctic's citrus spesial ... Det eneste svaret jeg kan se, er at det ser renere ut og derfor sannsynligvis er renere. So what? Blir det bedre kjøling av det eller ikke? Eller er dette en av de mange "det kan da ikke skade å prøve"-sakene? Veldig få blir nok ruinert av Arctic's stive literpriser, men jeg tror nok jeg kommer til å plukke med meg en flaske kondensfjerner på Esso neste gang jeg skal innom for å kjøpe Pondus. (Hey, det er vel på mandag, det?!) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Om 1 grad eller mindre i det hele tatt har noe å si blir en helt annen diskusjon. De aller aller fleste klarer seg nok også uten dyre pastaer som Arctic. Om en CPU loader på 50 fremfor 55grader spiller absolutt ingen rolle for de fleste heller. Som jeg skrev tidligere, man kommer sikkert også langt ved å bare beholde den gamle kjølepastaen evt bare skrape av det groveste. Da sparer man også penger. Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Er det det så vanskeligt? whtiesprit Kjølepasta er oljebasert, da funker ikke isopropanol og rødsprit som kun funker effektivt på vannbaserte..ehm ting Så tørk over med en klutt, eller samma det, bare noe som ikke loer, kanskje også ta en liten planslipping? Citrus selges vanligvis der man kjøper malingprodukter, men pass på.....det stinker sitron etterpå Endret 9. november 2006 av Bahamut Lenke til kommentar
Lonestarr Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) EDIT: Fant det ut.. Endret 19. april 2008 av mr_tambourine_man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå