_sindre_ Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) lurer på hvordan jeg skal fjerne gammel kjølepasta fra prosessoren.. er det bare til å ta hva som helst å tørke det av? Kan cpuen på noen måte ta skade av dette? Endret 9. november 2006 av _sindre_ Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 lurer på hvordan jeg skal fjerne gammel kjølepasta fra prosessoren.. er det bare til å ta hva som helst å tørke det av? Kan cpuen på noen måte ta skade av dette? 7249720[/snapback] Selv har jeg altid brukt whitesprite du må ha noe såm tar oljebaserte ehm...ting Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Selv har jeg altid brukt whitesprite du må ha noe såm tar oljebaserteehm...ting 7249737[/snapback] Hva anbefaler du å bruke til å tørke av med da, tørkerull? Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 jeg bruker damas negllakkfjerner og qtips! Funker fett! Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 jeg bruker damas negllakkfjerner og qtips! Funker fett! 7249762[/snapback] Greit, takker for alle svar Lenke til kommentar
emalisti Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Isopropanol kan du bruke.. Det er bra. Mange som har gode erfaringer med det. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Isopropanol er det beste ja. Pastaen løsner og kommer av veldig lett, samt det blir 100% rent. F.eks http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14985 Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Kondensfjerner er også et meget bra alternativ - Innholder bare isopropanol. En flaske koster vel under 20.- på en bensinstasjon. Endret 9. november 2006 av Falcon_ Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Isopropanol er det beste ja. Pastaen løsner og kommer av veldig lett, samt det blir 100% rent. F.eks http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14985 7249846[/snapback] Nå er det jo ikke isopropanol du linker til, men derimot det beste produktet til å fjerne pasta som feks. Arctic Silver. Isopropanol(alkohol) derimot egner seg veldig dårlig til den type pasta da den på langt nær fjerner den gamle like godt. Neglelakkfjerner er ofte heller ikke særlig lurt å bruke da den gjerne inneholder litt olje for å beskytte neglene. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Jeg bruker "Loctite 7063" rensemiddel til å fjerne kjølepasta. Kimmer Endret 9. november 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Har selv solgt og brukt ett citrusbasert middel som var laget for å fjerne pasta. Dette for at angivelig har ikke prossoren på noen som helst måte godt av spritbaserte middel, dette fordi det danner seg en tynn "hinne" over prossoren som kan hindre kjølepastaen å virke optimalt. Men det viktigste er nok å tørke grundig og la det tørke litt før du har på ny pasta. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Har selv solgt og brukt ett citrusbasert middel som var laget for å fjerne pasta. 7250111[/snapback] Det var dette det var linket til i en tidligere post. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Isopropanol(alkohol) derimot egner seg veldig dårlig til den type pasta da den på langt nær fjerner den gamle like godt.7249871[/snapback] Dette må du fortelle mer om. Er det et bevist faktum, eller er det en urban legende? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Isopropanol kan godt brukes, men husk å tørk godt av etterpå med kaffefilter o.l. Tørk av med noe som ikke loer. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Isopropanol(alkohol) derimot egner seg veldig dårlig til den type pasta da den på langt nær fjerner den gamle like godt.7249871[/snapback] Dette må du fortelle mer om. Er det et bevist faktum, eller er det en urban legende? 7250128[/snapback] For det første var dette var noe jeg la merke til selv første gang jeg prøvde å bruke alkohol til å fjerne pastaen. Det ble rett og slett ikke skikkelig rent da alkoholen funket svært dårlig til å løse opp pastaen. Det finnes også mer dokumenterte tester der ute for de som ikke har prøvd selv feks. http://hardwarelogic.com/news/118/ARTICLE/...2006-03-30.html Se hvor skitten den venstre siden fortsatt er etter å ha blitt tørket i 5 minutter(!!) med isopropanol. Den høyre siden tok noen sekunder med det citrusbaserte middelet. Edit: Nå skal det nevnes at dette er ved fjerning av høykvalitetspastaer som Arctic Silver. Kanskje isopropanol løser opp dårligere pastaer, men til Arctic Silver egner altså ikke Isopropanol seg noe bra. Endret 9. november 2006 av Vice Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Se hvor skitten den venstre siden fortsatt er etter å ha blitt tørket i 5 minutter(!!) med isopropanol. Den høyre siden tok noen sekunder med det citrusbaserte middelet. 7250191[/snapback] Så "rubbing alcohol" er det samme som isopropanol? Anyway, denne testen viser at heatsink'en ser mye penere og renere ut etter bruk av Arctic's spesialprodukt, men hvor mye har dette å si for varmeledningsevnen? Det er vel det som betyr noe her. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Rødsprit funker også bra. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Anyway, denne testen viser at heatsink'en ser mye penere og renere ut etter bruk av Arctic's spesialprodukt, men hvor mye har dette å si for varmeledningsevnen? Det er vel det som betyr noe her. 7250225[/snapback] Poenget er jo at man vil fjerne alt av gammel pasta(og urenheter) før man legger på ny. Hvis man ikke er så nøye med å fjerne gammel pasta trenger man jo i praksis ikke å fjerne noenting. Bare legg til litt ny der det trengs. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Rødsprit funker også bra. 7250287[/snapback] Så du på bildet i det hele tatt?? Skal man si noe om rødsprit så må man si at det funker også ganske dårlig. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg, for min del, tilbringer svært lite av min tid med å kikke på undersiden av heat sinks, så om det ser rent ut opptar meg lite. En fyr fra Australia har gjort noen tester av ulike kjølepasta-materialer som - om ikke 100% relevant for denne tråden - kanskje kan være til både fornøyelse og opplysning: Thermal transfer compound comparison. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå