Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Drøfting av ordaket "Ærlighet varer lengst"|

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg noen clues på hva jeg kan skrive om når det gjelder dette ordtaket? Har skrevet ca en hav side, og er helt blank.

På forhånd takk.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ærlighet varer lengst.

Joda, det stemmer vel forsåvidt. Når du er ærlig, opparbeider du deg gjerne tillit hos de du er ærlig med, og dette er bare positivt ved senere anledninger.

Hvis du derimot lyver om noe, må du alltid gå rundt med det på sammvittigheten, og det kan godt hende at det blir tatt opp når du minst venter det.

Vi har alle løyet en eller flere ganger i livet vårt, med det er ikke alltid det er ment som lyving. Noen ganger må du kanskje fortelle en ”hvit løgn”, altså at du sier noe, men mener noe annet, bare for å være snill med personen. Som f.eks hvis ei venninne kommer til deg å spør om hun ser bra ut i det nye antrekket. Du vil jo alltid svare ”ja det gjør du”, uansett om du mener det eller ikke. Det har med å være grei med personen, og få dem til å føle seg bra.

Dette er lyving som er godkjent, og du er ikke en bad boy bare fordi du vil glede vennene dine. Det som derimot ikke er fint, er når du forteller rett ut en løgn. Som f.eks at du sier til foreldrene dine at du skal sove hos en kompis, mens du egentlig skal ut å drikke. Dette er ikke fint gjort overfor foreldrene dine, eller uansett hvem du snakker til, og det bør ikke forekomme. Som sagt, er dette rein lyving, og foreldrene dine kommer ganske sikkert til å finne det ut uansett, og da har du ikke mye tillit igjen hos dem. Da er det bedre å si det som det er, og håpe at foreldrene dine godtar det. Jeg vet hvertfall at mine foreldre ville foretrukket at jeg var ærlig om hvor jeg skal, framfor å lyve om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...