Nexxi Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Heisann, Kjøpte meg en ny HD igår: Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM Fra før har jeg en IDE HD og en Relativt lik 160GB SATA HD. Hovedkortet skal støtte 2 SATA disker, jeg trudde det bare var og koble til? Hovedkortet er snart et par år gamelt MSI kort. Under startup så finner jeg ikke den nye disken. Når jeg har den plugget i samtidig som den jeg alltid har der, finner den ingen av dem. Tar jeg ut den gamle Sata disken, og bare har den nye, i samme igang finner jeg ikke den heller. Noen som har noe ideê om hva dette kan være? Det er ikke noe jumper settings eller noe av den typen jeg må fikse på med Sata disker? Det er litt av poenget sant? Uansett la jeg merke til at det står SATA2... er det noe ny standar eller noe sånt som hovedkortet kanskje ikke støtter? På forhånd takk Endret 9. november 2006 av Quaker Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Sata 2 er bare overføringshastigheten (2 =300mbps og 1 = 150mbps) disken kan gi, om hk kan støtte dette. Skal ikke ha noe å si for støtte. Det er allikevel mulighet å sette disken i sata 1 modus. Prøv det. Benytter du deg av sata strømkontakt, eller molex (standard 4 pins) kontakt på disken? Lenke til kommentar
Nexxi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Takk for svar. Jeg kjøpte en ny strømforskyning også for noen dager siden, så jeg har gått over til SATA strømkontakt også. Siden HK har 2 SATA innganger skal den vel støtte det? Under oppstart kan den søke etter opptil to komponenter også. Det at jeg har en IDE HD stående skal vel ikke ha noe si? Takk Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 du må flytte en pin eller noe på harddisken tror jeg. for å sette den i sata1 modus Lenke til kommentar
Nexxi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Ok, det fulgte ikke med noe jumper. Så må jeg ut og få kjøpt meg en, eller kan jeg bare ta den som står på IDE HD? Trenger den noe jumper mener jeg, siden SATA disken ordner seg selv? Lenke til kommentar
hmhaga Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 PS! Jeg kjøpte nettopp ny maskin fra PS-Data, og fikk ikke liv i harddisken. Viste seg at SATA-kabelen var defekt, prøvde en annen og så ble det liv Lenke til kommentar
carbon_nisse Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Siden du har MSI kort må du gå inn i bios og stille inn i core menu -NATIVE- S-AtA Both/ first P-Ata Both/sec Husker ikke helt hvordan, men jeg hadde ett sånt kort for lenge siden og da rota jeg i core eller cell menyen...?? Lenke til kommentar
Nexxi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Takk for alle svar. Det løste seg nå. Det hjalp og få satt en Jumper på pin 5-6 slik at jeg satt den i SATA1 mode. Jeg skal formatere HD og gjøre den klar nå. Så da kommer det et spørsmål til... hehe. Det viser seg at HD er på 305gb, når den i utgangspunktet skal være 320gb. Er det så store avvike på dagens HD... eller burde jeg få den byttet? Takk igjen:) Lenke til kommentar
Tankakern Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Denne forskjellen mellom GiB og GB kommer jo opp hele tiden... du har 320 000 000 000 bytes ledig på disken, det blir 298GiB. ((320 * 10^9)/2^30) Lenke til kommentar
Nexxi Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Ok, takk for å få det klarert opp:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå