Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norskartikkel - Emne om jagerflykjøp i Norge.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal skrive en artikkel på rundt en side om hvilket jegerfly Norge skal kjøpe.

Jeg vil først drøfte og argumentere for og mot alle flyene, og til slutt legge en konklusjon med min egen mening om hvilket fly vi skal kjøpe.

Noen som har noen bra argument/kan linke til sider der det står litt om saken?

Driver å googler litt rundt, men er alltid greit med litt ekstra stoff.

Et siste spørsmål: Jeg har forstått det sånn at det stod mellom Amerikanske JSF, franske Rafale, europeiske Eurofighter og svenske JAS Gripen. Nå virker det som de har kuttet ut Rafale. Har jeg forstått riktig?

Takker for hjelp.

Endret av MrSkatun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det lille jeg har fått med meg er alle flyene i stand til å håndtere Norges behov, som hovedsaklig er å avskjære fiendtlige fly som beveger seg inn i norsk luftrom. JSF er det beste og dyreste flyet, men er bedre egnet til å bombe Bagdad enn å overvåke norsk luftrom. Når et fly som JSF likevel er et så sterkt alternativ er det mye på grunn av alliansebygging med USA. Om jeg skulle skrive en tekst om innkjøpet av nye jagerfly, ville jeg i større grad fokusert på viktigheten av å bevare gode relasjoner til de aktuelle landene gjennom kjøp, enn de tekniske spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Et moment er jo at kildekoden til JSF ikke vil være tilgjengelig for Norge, noe som vil begrense vår handlefrihet med flyene, vanskeligjøre forandringer/reprasjoner, gjøre oss avhengig av USA og i teorien gjøre det mulig for USA å fjernstyre flya. Mener jeg på da, er begrensa hva jeg har lest om saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...