Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrenset eller ingen forbindelse (LØST)

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg med et lite problem.

Jeg bor i et bofellesskap der 2 stk deler på et abon. fra telenor. Jeg har nettverksforbindelse mellom routeren til naboen. Dette har nå fungert fint i noen mnd.

Men, etter et strømbrudd i går kommer jeg ikke lenger på nett. Får opp meldingen "Begrenset eller ingen forbindelse" på nettverksikonet. Maskinen klarer ikke hente nettverksadresse. (eller noe i den duren.)

Nettet til naboen fungerer utmerket. Har også sjekket kabelen med en annen PC, så den er det ikke noe galt med.

Håper noen har noen tips om hva som kan gå galt? Ingen instillinger er jo forandret !??! Kan det ha skjedd noe med routeren under strømbruddet?? Men da burde det vel ikke funket på en annen maskin ?

:hmm::hmm:

Endret av elsig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønte ikke helt hvordan det er koblet, men antar at begge er tilkoblet en og samme router?

I såfall kan du prøve å bytte om på tilkoblingen slik at du får porten som er i orden.

Får du internett da, så er det trolig en eller flere porter som er defekt på routeren.

Hvis du fremdeles mangler nett, så er det trolig nettverkskortet ditt som er defekt.

Det som kan skje ved lyn eller strømbrudd er at en eller flere porter ryker på router, modem, nettverkskort eller splitter.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke helt hvordan det er koblet, men antar at begge er tilkoblet en og samme router?

I såfall kan du prøve å bytte om på tilkoblingen slik at du får porten som er i orden.

Får du internett da, så er det trolig en eller flere porter som er defekt på routeren.

Hvis du fremdeles mangler nett, så er det trolig nettverkskortet ditt som er defekt.

Det som kan skje ved lyn eller strømbrudd er at en eller flere porter ryker på router, modem, nettverkskort eller splitter.

7249585[/snapback]

Takk for svar.

Begge maskinene er koblet gjennom samme router.

Har sjekket at koblingen fungerer i og med at en annen maskin kom på nett med samme kabelen. Så routeren er inntakt. Når det gjelder nettverkskortet mitt har jeg allerede prøvd med et annet nettverkskort, så det er ikke problemet. Har snakket med en del som har mer peiling en meg, og de skjønner det heller ikke. Mystisk!

Noen gode forslag? :ermm:

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å sette fast ipadresse på PC og se om du kan pinge routeren.

Dette gjør du på lokaltnettverk høyreklikk og velg TCP/IP sett fast IP.

Gå i dosvindu og ping adressen til router. Denne kan være

10.0.0.1

10.0.0.138

192.168.1.1

Det virker litt rart hele problemet og det er litt enklere om man kunne sitte foran PCen og knotte litt selv ;)

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å sette fast ipadresse på PC og se om du kan pinge routeren.

Dette gjør du på lokaltnettverk høyreklikk og velg TCP/IP sett fast IP.

Gå i dosvindu og ping adressen til router.  Denne kan være

10.0.0.1

10.0.0.138

192.168.1.1

Det virker litt rart hele problemet og det er litt enklere om man kunne sitte foran PCen og knotte litt selv ;)

7249664[/snapback]

Har prøvd det og får greit kontakt med routeren. Problemet er at når jeg setter denne tilbake til å motta IP automatisk, virker det som om den ikke klarer å hente IP!!?

Har også kjørt et bacup image, slik at jeg fikk maskinen tilbake slik jeg hadde den for 1 mnd siden. Slik at jeg har eliminert muligheten for at jeg har knottet for mye.

Men fortsatt samme problemet. Det som var mystisk var jo at jeg flytta PC`en til naboen hit og da funket det som bare det!?

Lenke til kommentar

Jeg har forresten 3 PC`er stående i samme nettverket, koblet gjennom en hub. Alle 3 PC`ene har samme problemet! 2 av PC`ene sto ikke på når strømbruddet var, disse fungerte fint når jeg slo dem på først gang, men etter en restart av disse PC`ene fikk jeg også her "begrenset eller ingen forbindelse" !??!! :no::no::no:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det fungerte en gang og ikke etterpå...

Tror du må logge på routeren og se om den står som DHCPserver på LAN.

Sjekk også at den har stor nok IP pool på DHCP til alle 4-5? maskinene.

Kanskje det er nødvendig med en hard-reset av routeren og å legge inn påloggingsdata på nytt? Du kan jo bare prøve en restart av den først for å se om det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Hei.

Høres for meg ut som du har et software problem...

gå på startmenyen/kjør

og skriv cmd

i kommando boksen skriver du

netsh winsock reset.

Da skal du få til svar Winsock katalogen er tilbakestilt.

Reboot og sjekk om du får ordentlig forbindelse da.

Funker kun på windows XP og ikke windows 2000

Mvh Leif

aka Dappy

Lenke til kommentar
Hei.

Høres for meg ut som du har et software problem...

gå på startmenyen/kjør

og skriv cmd

i kommando boksen skriver du

netsh winsock reset.

Da skal du få til svar Winsock katalogen er tilbakestilt.

Reboot og sjekk om du får ordentlig forbindelse da.

Funker kun på windows XP og ikke windows 2000

Mvh Leif

aka Dappy

7249803[/snapback]

Skal prøve dette når jeg kommer hjem..

Naboen har forresten en server, og det er denne som gir ut IP adresser. Har IP pool på 50 adresser eller no, så det skal ikke være noe problem.

Takk for alle tips.

skal det forresten være netsh winsock reset catalog ?

Endret av elsig
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...