Gå til innhold

Homofilt ekteskap hva mener dere?

Anbefalte innlegg

At noen er del av en minoritetsgruppe betyr ikke at de skal undertrykkes eller fratas rettigheter majoriteten har.

Det overlater jeg til en annen diskusjon, sånn at vi ikke mikser inn her.

Hvis du ikke vil diskutere det, hvorfor tar du det opp da? Forventer du at folk ukritisk skal svelge uttalelsene dine?

Det er en generaliserende uttalelse du ikke har belegg for å komme med.

7264342[/snapback]

Det har jeg bevist ved at dem går imot både innholdet i bibelen, og dem går imot normalen av hva ekteskap angår.

7264379[/snapback]

Du har fortsatt ikke belegg for å påstå om de bryr seg om innholdet i religionen eller ikke. Skal man følge denne tankegangen så bryr ingen seg om innholdet i religionen fordi alle bryter reglene i religionen hele tiden.

Men du svarte ikke på dette spørsmålet:

"Du påstår altså at forandring av kultur bare gjøres av samfunnsfinder?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Du påstår altså at forandring av kultur bare gjøres av samfunnsfinder?"

7264657[/snapback]

Det har jeg aldri påstått. Kultur forandres hele tiden, den importeres til og med fra usa hele tiden. Men noen kulturelementer står fast og dem beskyttes også, tunge ting står til og med svart på hvitt i grunnloven for å konservere det.

Lenke til kommentar

Jeg for min del syns denne kulturdebatten bør dø en langsom død og så vil jeg gå tilbake til "homofile ekteskap" -debatten.

Mitt nye spørsmål er, HVORDAN kan homofile være tro mot innholdet i sin religion, når innholdet forkaster dem som leser det? Altså de homofile? Hvordan kan dem i det hele tatt ta det seriøst når det står i boka at dem skal bli skutt med lyn hvis en mann har sex med en annen mann?

Lenke til kommentar
.. noen kulturelementer står fast og dem beskyttes også, tunge ting står til og med svart på hvitt i grunnloven for å konservere det.

7264713[/snapback]

Nå er jo ikke den norske grunnloven så veldig gammel da, og modifisering av lover pågår hele tiden. I følge grunnloven så har jo kongen ganske mye han skulle sagt, men det blir glatt ignorert i dagens samfunn.

Og når vi snakker om svart hvitt lover... Ta deg en liten tur innom en advokat, en jussstudent, eller noen som har hatt noen befattning med norsk lovverk. Da får du vite at den faktiske teksten i loven spiller langt mindre rolle enn man skulle tro. forarbeider, tidligere dommer, etc har mye å si for anvendelsen av loven :)

Hvorvidt innføringen av homofile ekteskap fører til en negativ forandring av norsk kultur vet vi vel egentlig ikke, men åpen homofili i antikken ser ikke ut til å ha medført store problemer. Både platon og sokrates er et produkt av den kulturen og vår kultur ser på disse som viktige selv etter så lang tid :)

Lenke til kommentar
Mitt nye spørsmål er, HVORDAN kan homofile være tro mot innholdet i sin religion, når innholdet forkaster dem som leser det? Altså de homofile? Hvordan kan dem i det hele tatt ta det seriøst når det står i boka at dem skal bli skutt med lyn hvis en mann har sex med en annen mann?

7264852[/snapback]

På samme måte folk kan være lutherske, katolske, ortodokse, smiths venner, pinsemedlemer, osv osv. Alle leser samme boka, men trekker forskjellige konklusjoner.

Nå vil jeg ikke anse det som veldig fornuftig å tro på noe som homofile selv motbeviser relativt ofte. Så vidt jeg vet har ikke homofile vist seg å være mer utsatt for lyn enn hetrofile :)

Det kan jo hende at homofile sier "det er nestekjærlighet og troen på jesus som er viktig" ;)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en jusekspert. Men jeg vet ihvertfall at det skal 2/3 av stortinget for å endre grunnloven, og tar jeg ikke helt feil så skal det sendes ut brosjyrer til alle folk i Norge med opplysning om endringer. Så å endre grunnloven er ikke noe som gjøres på 1-2-3. Det er jo konstitusjonen vår, demokratiet er festet i den også. Monarkiet osv.

Norge er et konstitusjonelt monarki, med indirekte demokrati, eller representativt demokrati. Vi må respektere det. De homofile er avhengig av mye "support" / støtte for å få gjennomslag for sine ting, for vi andre skal faktisk leve med det også.

Hvis dem skulle få gjennomslag for noe, så skjer det isåfall med mandat fra majoriteten i samfunnet. Og det er jo positivt.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg en jusekspert. Men jeg vet ihvertfall at det skal 2/3 av stortinget for å endre grunnloven, og tar jeg ikke helt feil så skal det sendes ut brosjyrer til alle folk i Norge med opplysning om endringer. Så å endre grunnloven er ikke noe som gjøres på 1-2-3. Det er jo konstitusjonen vår, demokratiet er festet i den også. Monarkiet osv.

Norge er et konstitusjonelt monarki, med indirekte demokrati, eller representativt demokrati. Vi må respektere det. De homofile er avhengig av mye "support" / støtte for å få gjennomslag for sine ting, for vi andre skal faktisk leve med det også.

Hvis dem skulle få gjennomslag for noe, så skjer det isåfall med mandat fra majoriteten i samfunnet. Og det er jo positivt.

7265056[/snapback]

Det står mye rart i grunnloven, blandt annet ting om at kongen velger statsråder osv osv. Dette blir ignorert og kongens makt etter grunnloven er i praksis sterkt begrenset.

men, jeg ser på siste setningen din.. Skal den tolkes dithen at om det er flertall for å tillate homofilt ekteskap så er en forandring som tillater det en positiv ting?

Lenke til kommentar

Forandringen trenger ikke være moralsk riktig, men den har ihvertfall støtte fra folket og da blir det mindre problemer.

Det er ikke bare i politikken man skal ha demokrati forresten, det gjelder i alle typer selskaper hvor det er styre. I skolen, i bedrifter, i organisasjoner, i kirken også. Så alt skal være demokratisk. De homofile er jo i mindretall så det kan bli vanskelig for dem, så det du sa om at dem er opptatt av juridiske rettigheter kom ikke som noen overraskelse på meg, kanskje det er nettopp derfor dem engasjerer seg så sterkt i ekteskap, for det kan være en inngangsportal til grunnloven og div. debatter rundt sånne ting.

Lenke til kommentar

Uhm, det er ikke demokrati i skolen. Innenfor de rammer staten/komunen setter så er rektor enehersker.

I kirken er det vel heller ikke demokrati i den forstand at det vanlige medlemmet ikke stemmer på noe som helst.

Og hva mener du med demokrati i bedrifter? det er ytterst sjelden de ansatte er med på å bestemme noe som helst, untatt i harde forhandligener mellom fagforeninger osv. Det at en liten gruppe blir enige om noe betyr ikke at det er demokrati :)

Eller forresten, mener du at man bør ha demokrati i de tingene du nevener, eller mener du at det er?

Lenke til kommentar
Uhm, det er ikke demokrati i skolen. Innenfor de rammer staten/komunen setter så er rektor enehersker.

Han er ikke enehersker. Er statsministeren hersker selv om han leder regjeringen? Er kongen vår diktator selv om han har en viss makt i samfunnet? Det er kommunestyret som bestemmer alt og det er igjen demokratisk valgt. Hvis ikke rektoren hadde retningslinjer å følge, så ville han vært enehersker.

I kirken er det vel heller ikke demokrati i den forstand at det vanlige medlemmet ikke stemmer på noe som helst.

Jo kirka er demokratisk. Men du bruker feil begrep på ordet hersker, for en leder er noe helt annet. En leder er jo demokratisk valgt, i motsetning til en hersker som har stjelt makta, som regel.

Og hva mener du med demokrati i bedrifter? det er ytterst sjelden de ansatte er med på å bestemme noe som helst, untatt i harde forhandligener mellom fagforeninger osv. Det at en liten gruppe blir enige om noe betyr ikke at det er demokrati :)

En demokratisk institusjon trenger ikke mandatet fra de ansatte. Det er eierne i den institusjonen som gjennom styret bestemmer hvordan institusjonen/organisasjonen styres. De ansattes rettigheter er sikret gjennom lovene som igjen er bestemt av politikere som igjen er folkevalgt. Demokratiet er ikke så innsnevret som du skal ha det til, det renner over i bøtter og spann overalt i samfunnet.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt tidligere så er ikke det viktigste for de homofiles kamp å kunne bli vigslet i den norske kirke, hovedkampen er å kunne få gifte seg i det hele tatt! Hva du drar kirka inn i dette for skjønner jeg ikke.

7265560[/snapback]

Hvor mange av de norske homofile er kristne?

Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt tidligere så er ikke det viktigste for de homofiles kamp å kunne bli vigslet i den norske kirke, hovedkampen er å kunne få gifte seg i det hele tatt! Hva du drar kirka inn i dette for skjønner jeg ikke.

7265560[/snapback]

7265572[/snapback]

Har ikke snøring. Hva har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

7265560[/snapback]

7265572[/snapback]

Har ikke snøring. Hva har det med saken å gjøre?

7265576[/snapback]

Du snakker jo for majoriteten av de homofile, da antar jeg du vet om dem er kristne eller ikke.

EDIT: Rettere sagt: Jeg antok (ikke antar)

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Du sier at det ikke er viktigst for homofile å bli vigslet i den norske kirke, da antar jeg du vet om majoriteten av de homofile er kristne eller ikke. Men det gjorde du ikke, så hvor du henter det fra er litt rart, men kanskje DU kan forklare istedet hvordan du vet at dem ikke vil bli vigslet i den norske kirke?

Lenke til kommentar

JA, JA, og JA! Sånn jeg ser på det, er det helt SYKT at ikke homofile har de samme rettighetene som vi hetrofile. Homofile elsker hverandre like mye som oss! De er mennesker de også, og alle mennesker er like mye vedt, alle mennesker fortjener de samme mulighetene. Alle mennesker bør få gifte seg, dersom de elsker hverandre. Jeg synes det er utrolig trist, og helt ufattelig, at homofile ikke har like frie valg som hetrofile! Det er jo trossalt bare snakk om hvilket kjønn de foretrekker å ha sex med! Det spiller jo for faen meg ingen rolle?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...