Gå til innhold

Homofilt ekteskap hva mener dere?


Anbefalte innlegg

Ok, la meg spørre deg om dette da: Hvorfor sluttet kristne med halshugging av ikke-troende?

 

Er ingen historiker. Men prøver du å dra en sammenligning mellom halshugging i middelalderen og dagens debatt om homofilt ekteskap? Herlig! :w00t:

 

Vet ikke helt hva du vil fram til med spørsmålet ditt da jeg ser det som irrelevant. At kristendommen har forandret seg med tiden, er åpenbart. Men det riktiggjør ingenting. Om flertallet er for homofilt ekteskap, vil forandring komme med tiden, hvis ikke, så forblir det. Uansett utfall er det ikke noe som er riktig og galt. Det er en relativ oppfatning som du generaliserer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, la meg spørre deg om dette da: Hvorfor sluttet kristne med halshugging av ikke-troende?

 

Er ingen historiker. Men prøver du å dra en sammenligning mellom halshugging i middelalderen og dagens debatt om homofilt ekteskap? Herlig! :w00t:

 

Vet ikke helt hva du vil fram til med spørsmålet ditt da jeg ser det som irrelevant. At kristendommen har forandret seg med tiden, er åpenbart. Men det riktiggjør ingenting. Om flertallet er for homofilt ekteskap, vil forandring komme med tiden, hvis ikke, så forblir det. Uansett utfall er det ikke noe som er riktig og galt. Det er en relativ oppfatning som du generaliserer.

FOrstår du ikke at om folk hadde tenkt slik i middelalderen, altså: er flertallet for halshugging av ikke-kristne, så skal vi fortsette med det, så hadde vi fremdeles holdt på med det?
Lenke til kommentar

Her blandes to problemstillinger. Kirkens (kirkesamfunnenes, siden det finnes flere av dem) anledning til å styre i eget hus, og homofiles rett til å gifte seg.

 

For meg er begge deler en selvfølgelighet, selv om jeg er mot kristen fundamentalisme og for homofiles rettigheter.

 

Løsningen - i mine øyne - er prinsipielt enkel:

1. Oppløs statskirken, og endre Grunnlovens paragraf 2 og 12. Så har ikke kirken lenger noen bindinger til å representere stat eller folkeflertall i noen sammenhenger, bare sine medlemmer.

 

2. Ta fra kirken jobben med (retten til) å opprette ekteskap. Så må alle mennesker til byfogden for å bli gift.

 

Så kan selvsagt de ulike kirkesamfunnene holde så mange vielser de bare vil for sine medlemmer (og bare dem, om de ønsker), etter at folk er lovformelig gift, men det han ikke lenger noe annet enn symbolsk betydning.

 

Homofile kommer dermed ikke i noen særstilling her. Kristne homofile som ønsker ën kirkelig vielse på linje med andre kristne, får søke seg til kirkesamfunn som aksepterer dette, eventuelt starte sine egne.

 

Geir :)

 

Dette etterhvert gamle innlegget er løsningen på problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

3. Mosebok 20: 13

 

Og når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort noe vederstyggelig. De skal ubetinget lide døden. Deres eget blod kommer over dem.

 

Direkte utdrag fra bibelen. Selv er jeg ikke kristen, og har ikke noe videre imot homofile.

 

Men det jeg ikke kan forstå her hvorfor homofile i det hele tatt gidder og involvere seg i en religion med slike meninger og synspunkter. Med mindre man er hobbykristen og syns ekteskap er koslig da.

 

Bibelen er jo tross alt guds ord :p

Lenke til kommentar

3. Mosebok kapittel 19

"19 Dere skal holde mine forskrifter: Du skal ikke la to dyr av ulike slag i din buskap pare seg. Du skal ikke så to slags sæd i din åker. Klær som er vevd av to slags garn, skal du ikke ha på deg."

 

4. Mosebok kapittel 15

"Straff for å bryte sabbatsbudet

32 Mens israelittene var i ørkenen, kom de over en mann som sanket ved på sabbatsdagen. 33 De som traff ham mens han holdt på med det, førte ham fram for Moses og Aron og hele menigheten. 34 Og de satte ham fast, for de hadde ingen klar bestemmelse om hva som skulle gjøres med ham. 35 Da sa Herren til Moses: «Mannen må dø. Hele menigheten skal steine ham utenfor leiren.» 36 Så førte hele menigheten ham utenfor leiren og steinet ham, slik Herren hadde befalt Moses."

 

Hva Bibelen sier er lite interessant her. Det som er interessant, er hva kirken og staten gjør, oppfordrer til og tillater.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Så lenge kirken er en statlig institusjon, så lenge den er den fremste representanten for ekteskapet i Norge, så har den å rette seg etter folkets krav.

 

Hvis Statskirken slutter å være Statskirke, og i tillegg må finansieres privat, så vil i det minste jeg personlig bry meg langt mindre.

Lenke til kommentar

3. Mosebok 20: 13

Og når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort noe vederstyggelig. De skal ubetinget lide døden. Deres eget blod kommer over dem.

Er det ikke en fysisk umulighet for en mann å ligge med en mann som han ligger med en kvinne?

Lenke til kommentar

Når er vel problemet nettopp det at kirken, som alle andre religioner, har en del forskrudde og søre oppfatninger, og absolutt ikke er åpen for alle.

 

KarlRoger: Statskirke er en helt annen debatt, egentlig. Den Norske Kirke er fortsatt en religiøs forsamling, og at staten skal fortelle den hvilke religiøse meninger den skal ha er meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...