Mastema Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Man har jo det fine kapittelet om Sodoma og Gamorra da. Der Gud lot dødsengelen drepte en hel by fordi de hadde gått vekk fra å ha seg med kvinnene, til å bolle mennene. Og rett etter det kapittelet har vi det om da Lot hadde sex med døtrene sine. På forhånd hadde han tilbudt de samme døtrene til en rasende mobb slik at de kunne voldta dem istedenfor englene som Gud hadde sentdt til Sodoma og Gomorra. Det å bruke bibelen som moralsk rettesnor er kanskje ikke alltid det smarteste. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg skjønner dog ikke hvorfor de vil inn et sted hvor det finnes så mange som ser ned på dem. Tro det eller ei - men mange homofile er kristne, og føler dermed at et kristent giftemål er veldig naturlig Kristendommen har gjennom tidene endret seg i takt med samfunnet, og forhåpentligvis er det bare et tidsspørsmål før de slutter å forskjellsbehandle folk på basis av levemåte. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Forhåpentligvis er det bare et tidsspørsmål før all religion forsvinner. 1 Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Forhåpentligvis er det bare et tidsspørsmål før all religion forsvinner. Vi er uenige om mye, men amen! Løsningen er vel utdannelse. Lenke til kommentar
Sandwich Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Har til dags dato ennå ikke sett/funnet et fornuftig argument som taler imot ekteskap mellom folk av samme kjønn, så den logiske slutningen blir da at de selvfølgelig bør kunne gifte seg som alle andre. 7249651[/snapback] Jo, men bør de kunne kreve å bli gift i kirka, av en prest? I bibelen står det jo klart og tydelig at homofili er en synd og skal straffes med døden. Selvsagt bør homofile få gifte seg, men bare ikke i kirka. Akkurat som at jeg, som ikke er medlem i statskirka, ikke burde få gifte meg i den samme kirka uten å melde meg inn. Enig! Det heter partnerskap(homofile) og ekteskap(hetrofile) Endret 11. februar 2011 av Sandwich Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Spørsmålet er vel heller om kristne bør få gifte seg i offentlig eide bygg. Lenke til kommentar
Boombaby4275 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg skjønner at mange kristne homofile vil gifte seg i kirken, men da må de kjenne de ulike menighetenes ståsted på dette punktet, og kanskje ikke velge den mest konservative? Det er jo alltid en god ide å vise hensyn, selv rundt den store dagen. Er man (personlig) kristen, så er det vel narturlig å gifte seg i kirken? Selv om det er litt underlig, som hvis en afrikaner vil være med i Klu Klux Klan. Forøvrig mener jeg at homofile har rett til de samme juridiske fortrinnene andre gifte har, samme hva man insisterer på å kalle unionen. Det gjelder spesielt arverettigheter og ansvar for barn i det tilfellet at en av partnerne dør etc. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Siden kirkene er eid av staten så burde alle få lov til å gifte seg i dem. Men om homofile får lov til å få en prest til å vie dem på kristent vis er det kun folkene i den spesifikke tros retningen som burde få bestemme. Lenke til kommentar
Hanemann Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Siden kirkene er eid av staten så burde alle få lov til å gifte seg i dem. Da blir poenget med kriken borte. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Ja, selg kirkene bort og la private menigheter styre hvert sitt bygg. Men staten skal ikke stå for diskriminering basert på primitiv overtro. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hvis de kristne vil at kirkene skal ha et "poeng" så kan de bygge sine egne. Nå er det jo litt av problemet her at de kristne synes å mene at et poeng må være ekslusivitet og ikke inkludering. Jeg kan ikke huske at Jesus spurte folk om deres legning før han gjorde dem til disipler. Tvert om... Geir 1 Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Siden når hadde kristendommen poenger? Kristendommen forandrer seg hele tiden, og tilpasser seg samfunnet, ingen grunn til at den skal slutte med det nå. "Kristne har sluttet med heksebrenning, korstog og flerkoneri, men homofobi, nei der går grensen". -Josef Stalin februar 1942 Lenke til kommentar
Hanemann Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Om det er moralsk riktig at kristne diskriminerer homofile? Nei, men det er ikke poenget heller. Jeg gidder ikke ta stilling til hva folks tro innebærer. Folk kan tro hva de vil. Dersom flertallet av kirkene, ikke ønsker å innføre homofilt ekteskap synes jeg vi skal respektere det. Å påtvinge en religion noe, blir tull uansett grunnlag. Dette er jo forutsatt at flertallet kristne er mot homofilt ekteskap. Er det omvendt, da blir saken annerledes. Alternative løsninger hvor de godtar giftemål i visse kirker er en mulighet dersom meningene er veldig delt. Men uansett, så blir det galt å tvinge et trosamfunn til å godta noe de selv er i mot. Det håper jeg sier seg selv. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Problemet er at de ikke er et trossamfunn, de er en statlig institusjon. Har NRK rett til å diskriminere mot homofile, hvis flertallet som jobber der ønsker det? Endret 13. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Men uansett, så blir det galt å tvinge et trosamfunn til å godta noe de selv er i mot. Det håper jeg sier seg selv. Vi må jo få kristendommen til å forandre seg i riktig retning? Lenke til kommentar
Hanemann Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Vi må jo få kristendommen til å forandre seg i riktig retning? Riktig for hvem? deg? Problemet er at de ikke er et trossamfunn, de er en statlig institusjon. Har NRK rett til å diskriminere mot homofile, hvis flertallet som jobber der ønsker det? Selvfølgelig er det et trossamfunn. At kirkene i Norge eies av staten betyr ikke noe annet enn at våre øverste støtter kristendommen med goder. Staten har ingen innflytelse på kristendommen som religion, og derfor ikke kirkenes ritualer og regler. Om staten ikke lenger er enig med de kristne, må de løsrive seg. Rett og slett fjerne statsreligionen. Dette ble veldig grovt, og korrekt meg gjerne om jeg ikke har forstått systemet riktig. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Vi må jo få kristendommen til å forandre seg i riktig retning? Riktig for hvem? deg? Riktig for tiden. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Men uansett, så blir det galt å tvinge et trosamfunn til å godta noe de selv er i mot. Det håper jeg sier seg selv. Nei. Det sier ikke seg selv. Jeg syns det er bra å tvinge dem. Lenke til kommentar
Hanemann Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Vi må jo få kristendommen til å forandre seg i riktig retning? Riktig for hvem? deg? Riktig for tiden. Men hva er det? Det er ikke noe riktig og galt når det kommer til tro. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Ok, la meg spørre deg om dette da: Hvorfor sluttet kristne med halshugging av ikke-troende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå