Liddell Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Noe tull dette. At homser skal gifte seg i kirka er jo totalt feil. Blir jo som at griser skal inn i moskeer. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Noe tull dette. At homser skal gifte seg i kirka er jo totalt feil. Blir jo som at griser skal inn i moskeer. Homser er som griser? For et flott syn du har på dine medmennesker. At homofile får gifte seg i kirka burde være helt opp til kirka. Er du en prest som ikke vil vie homofile så er det helt greit, men ikke gå og si at ingen andre prester får gjøre det heller. Det hadde også vært greit om du kunne begrunnet synspunktet ditt. Endret 12. mars 2009 av FLarsen Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Noe tull dette. At homser skal gifte seg i kirka er jo totalt feil. Blir jo som at griser skal inn i moskeer. Homser er som griser? For et flott syn du har på dine medmennesker. Ikke sånn da, men synet er det samme. Homofili er urent, det er griser også ifølge islam. Samme greia. Ser ikke på dem som griser dog Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Innlegg som inneholdt personangrep/homohets er fjernet fra tråden. Også to innlegg som var svar på det slettede innlegget er fjernet. Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Ikke sånn da, men synet er det samme. Homofili er urent, det er griser også ifølge islam. Samme greia. Ser ikke på dem som griser dog Det var nå bra, men jeg lurer litt på hvordan du ville definert "urent". Det står en plass i biblelen ja (tredje mosebok), men der står det også at du ikke må spise skalldyr, at du ikke må blande forskjellige typer tøy, at du kan ha flere koner som du kan stene om du skulle ønske det og at du kan ha slaver. Ettersom bibelen stort sett er "følg det du liker og ignorer resten", mener du da dette er noe som bør følges eller ikke? Med mindre du følger alt som står i bibelen så kan du ikke bruke den som svar på et moralsk spørsmål, ettersom det er din og ikke bibelens moral som da bestemmer svaret. Det er to mulige situasjoner her nå: Du følger alt som står i bibelen: Svaret er enkelt, homofile hører ikke hjemme i kirken. Du følger ikke alt som står i bibelen: Svaret er ikke fullt så enkelt ettersom bibelen ikke lenger er relevant og du må spørre deg selv om du synes homofile er urene og derfor ikke hører hjemme i kirken. Siden det nå er du som gjør den avgjørelsen, så vil jeg gjerne at du begrunner den. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Dette er en debatt om homofili, og om jeg spiser skalldyr er irrelevant. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Det var jo ikke alltid forbudt å være homoseksuell i kristendommen da Det ble først forbudt i 390 - og aktivt forfulgt som kjettere rundt 550. Så vidt jeg husker så er det først på midten av 1200 tallet at giftemål faller inn under kristen tradisjon som et sakrament. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Balanos, har du noen grunner til å mislike 5 % av norges befolkning? hadde du kanskje en barnehage onkel som hadde deg litt mer på fanget enn de andre barna? Eller kanskje du ble bitt av en homo som liten? Jeg har ikke så mye imot mennesker for deres legning eller religion, men jeg har noe imot fottball idioter som tror at livets mening består av 22 idioter som løper etter en ball resten av livet. ikke minst de milionene som bare står å ser på. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Balanos, har du noen grunner til å mislike 5 % av norges befolkning? hadde du kanskje en barnehage onkel som hadde deg litt mer på fanget enn de andre barna? Eller kanskje du ble bitt av en homo som liten? Jeg synes det er kvalmt rett og slett. Har ikke skjedd noe av det du nevner Jeg har ikke så mye imot mennesker for deres legning eller religion, men jeg har noe imot fottball idioter som tror at livets mening består av 22 idioter som løper etter en ball resten av livet. ikke minst de milionene som bare står å ser på. Ja, jeg er blodsupporter av både IK Start og Liverpool, men får jeg ikke ha min egen mening om religion og homofili pga det? Og når sa jeg at fotball er meningen med livet? Religion>fotball. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Ser du virkelig ikke poenget med hva jeg skrev? Hvis du hadde gått rundt på gaten i et fottball drakt, og blitt spyttet på fordi du var en fotball supporter, nekter å spille på diverse baner fordi du spillte fotball, hvordan ville du da reagert? Men hvis du ikke ble bitt av en homo som ung, hva er det da du ikke liker med homofile mennesker? og hvordan er/var dine foreldre til homofile? var kanskje de også homofobe? Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg synes det er kvalmt rett og slett. Har ikke skjedd noe av det du nevner Nuvel, vi kan vel ikke forby ting som gjør oss kvalme da. I så fall ryker alle som liker Smalahove og primost rett på glattcelle - i all fall hvis vi skal følge min mening Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Ser du virkelig ikke poenget med hva jeg skrev? Hvis du hadde gått rundt på gaten i et fottball drakt, og blitt spyttet på fordi du var en fotball supporter, nekter å spille på diverse baner fordi du spillte fotball, hvordan ville du da reagert? Men hvis du ikke ble bitt av en homo som ung, hva er det da du ikke liker med homofile mennesker? og hvordan er/var dine foreldre til homofile? var kanskje de også homofobe? Jeg er ikke homofob, synes bare det er ekstremt kvalmt å tenke på menn som ligger med menn. Men de får gjøre som de vil. Jeg kan ikke nekte dem. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg er ikke homofob, synes bare det er ekstremt kvalmt å tenke på menn som ligger med menn. Men de får gjøre som de vil. Jeg kan ikke nekte dem. Men om du kunne? Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg er ikke homofob, synes bare det er ekstremt kvalmt å tenke på menn som ligger med menn. Men de får gjøre som de vil. Jeg kan ikke nekte dem. Men om du kunne? Hypotetisk spørsmål. Jeg ville ikke nektet dem, siden de sikkert ikke kan noe for at de sliker hverandre, men jeg ville nektet dem å inngå ekteskap i kirka i alle fall. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Dette er en debatt om homofili, og om jeg spiser skalldyr er irrelevant. Går det an? Snakk om å ikke få med seg et snev av poenget i det jeg skrev. Kan du lese det jeg skrev om igjen? Det var nemlig et spørsmål om hvorfor du ikke vil at homofile skal få gifte seg i kirken og en forklaring på hvorfor du ikke kan bruke bibelen som grunn. Du sier du synes det er kvalmt, som er greit nok, da trenger du bare ikke å omgås dem. Men hvorfor skal de ikke få lov til å gifte seg i en kirke, burde ikke det være opp til kirken selv? Endret 13. mars 2009 av FLarsen Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 En del geistlige mener at homofile ikke bør gifte seg i kirken fordi det strider med den allmektige boken over alle bøker. Jeg personlig mener at de bør få gifte seg, men det er, rett og slett, kirken sin rett til å ha siste ordet og 'veto', her. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Sålenge kirka motar statsstøtte så burde homofile få gifte seg der. Jeg skjønner dog ikke hvorfor de vil inn et sted hvor det finnes så mange som ser ned på dem. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg skjønner dog ikke hvorfor de vil inn et sted hvor det finnes så mange som ser ned på dem. Kanskje nettopp derfor? Fordi de er lei av å bli stengt ute fra arenaer og seremonier vi andre tar for gitt, og tenker "Ikke søren om homofobien hos disse menneskene skal få diktere hva jeg vil!" Homofile ønsker å bli akseptert ute i samfunnet, på linje med alle andre mennesker. Hvis det primære målet var å ikke bli sett ned på ville de aldri kommet noen vei. Det er nettopp ved å utfordre fordommene at de kommer nærmere målet. "If we accept and acquiesce in the face of discrimination, we accept the responsibility ourselves and allow those responsible to salve their conscience by believing that they have our acceptance and concurrence. We should, therefore, protest openly everything . . . that smacks of discrimination or slander." - Mary McLeod Bethune Geir Lenke til kommentar
Capria Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Ufattelig mange mennesker som ikke er kristne på noe plan gifter seg i kirka, så da ser jeg ikke noe galt i at homofile gjør det samme. Såvidt jeg husker (kan være helt på trynet feil) er vel det enest som står i bibelen om homofili at du ikke skal ha sex med en mann slik du ville hatt sex med en kvinne? Siden man ifølge en del kristne overbevisninger bare har sex for reproduksjonens skyld kan man vel utelukke analsex mellom menn og kvinner. Tada, problem solved. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Man har jo det fine kapittelet om Sodoma og Gamorra da. Der Gud lot dødsengelen drepte en hel by fordi de hadde gått vekk fra å ha seg med kvinnene, til å bolle mennene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå