Gå til innhold

Homofilt ekteskap hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Blir vel litt rart å sammenlikne ekteskap med en sjokolade fra rema. Skjønner poenget ditt, absolutt, men det er vel litt mer komplisert enn som så.

Alternativene for dette er vel:

- Totalnekt for homofilt ekteskap i kirka, en del homofile prester/støttespillere drar sin vei, muligens ny gren av kristendommen igjen, masse styr

- Homofilt ekteskap er knallfint, de som ikke er enige kan ryke og reise. Konservative prester/støttespillere blir sure og drar, masse styr igjen

- Homofili er greit, men man trenger ikke være med om man ikke vil, mindre styr (er vel dette alternativet vi ender opp med også)

Poenget er at Bibelen er gammel, og blir tolket i hytt og gevær, på mange forskjellige måter. Da er det mange forskjellige syn på en sak, og folk ender selvsagt opp med forskjellige meninger. Når man istedet for å tråkke på en av grupperingene, kan la folk gjøre som de vil, er ikke det et bedre alternativ? Forstår ikke helt greia med at prester må tvinges til å vie homofile eller dra sin kos? Du virker jo ikke så spesielt kristen av deg (les: signatur), så hvordan du kan kreve sånt er litt utenfor min lille forstand. Det er statskirke, greit nok, men det blir vel ordnet opp i snart også får vi håpe.

Merker tankegangen er en smule seig nå, som sikkert har en slags sammenheng med tidspunktet. Vi får fortsette dette her imorra. ; )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kristen nei.

Men jeg skal passe på at de kristne gjør tingene sine riktig.

I'm watching you! :ph34r:

------------------------------------------

Til Saken:

Jeg ser på prest som ett yrke. Derfor må man jo gjøre det yrket sitt krever.

Eller?

Det er som om en slakter skulle bli kresen og begynne å slakte bare kuer, når jobben hans er å også slakte griser. ( For å putte det i større skala enn sjokoladen på rema)

Han ville fått fyken fort, selvom det var hans ''overbevisning''

Så det så :)

Edit: Og jeg er også for total harmoni blant mennesker av forskjellige raser/ seksualitet.

That's why i care!

Endret av Alompi
Lenke til kommentar

Ny dag, nye muligheter. ; )

En prest er kanskje et yrke, men så mye mer. Du kan ikke sammenlikne en prest med en slakter, fordi prestens jobb er på et helt annet plan.

Å diskutere dette med en som er så åpenbart imot religion, kan du jo sammenlikne med å ta denne diskusjonen med en som er åpenbart imot homofili.

Skal slakter-metaforen din fungere må man også gå ut ifra at slakteren og alle slaktere før ham kun har slaktet kuer, men folk og slaktere i det siste har ønsket å slakte griser også. Slakterhåndboka sier at kuer er det helt greit å slakte, men griser er det litt værre med. Faktisk går det ann å tolke begge veier. Hm, slakterhåndboka må være ganske gammel.

Harmoni blant mennesker av forskjellige raser og seksualitet er fint det, men hva med forskjellige livssyn? Går det ikke ann å respektere det også?

Lenke til kommentar
Edit: Og jeg er også for total harmoni blant mennesker av forskjellige raser/ seksualitet.

That's why i care!

Det er fint, men det må komme av seg selv. De konservative prestene må selv få øynene opp for homofile. Slik det er nå har de brukt alle krefter på å stå imot at staten tvinger det på dem.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

At homofile par skal faa inngaa partnerskap med like rettigheter som et gift par? helt greit for meg.

At de skal gifte seg kristelig i en kirke? Ikke opp til meg, og siden jeg ikke her personlig kristen, saa har jeg ingen formening om det, men jeg ser problemet her; hvis vi hadde hatt separert kirke og stat, saa hadde det vaert opp til Biskopene, men naa er det som det er :-/

Jeg stoetter fullt ut at Prester kan nekte aa vie homofile par hvis de vil dog.

Lenke til kommentar
Klarer ikke å skjønne hvorfor i all verden de homofile skal ha LYST å gifte seg i kirken når den har så utrolig mye imot dem. Blir som om en svart vil være medlem av Ku Klux Klan.

Hvor mange ganger har denne påstanden vært framsatt og kontret i denne tråden? Om du giddet bla tilbake noen sider ville du sett mange grunner for at du tar feil!

Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at det i det hele tatt er et tema.

Jeg kan liksom ikke se for meg overskrifter i aviser, debattfora osv. som omhandler hvorvidt mennesker av forskjellige hudfarger eller IQ skal få lov å gifte seg.

Selvfølgelig skal homofile få lov til å leve med hverandre. De rettighetene eksisterer allerede for dem, som voksne individer - vi trenger ingen sær-homo lover.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg synes det er trist at det i det hele tatt er et tema.

Jeg kan liksom ikke se for meg overskrifter i aviser, debattfora osv. som omhandler hvorvidt mennesker av forskjellige hudfarger eller IQ skal få lov å gifte seg.

Selvfølgelig skal homofile få lov til å leve med hverandre. De rettighetene eksisterer allerede for dem, som voksne individer - vi trenger ingen sær-homo lover.

Jeg er også for homofile ekteskap, men ikke i kirka. På side 1, 2 elns. hadde tom waits for alice" Et veldig vettug innlegg.

Og, om gud ikke trenger de homofile, trenger absolutt de homofile ikke gud. Har opplevd at kristne har kalt homofili "en sykdom". Dette er bare sykt.

Ingen mennesker som er glade i hverandre, men som ikke er akseptert av gud, trenger gud. Hvis ikke han aksepterer levemåten deres, ser jeg ingen grunn for at de skulle følge, eller tro på hva han sier.

Endret av BallsMcLongCock
Lenke til kommentar
Jeg vil bare skyte inn at det finnes mange typer kristne, noen aksepterer homofili, noen gjør det ikke. :)

Det har du rett i, men jeg mener at om folk skal være kristne, bør de være helt kristne, dvs. at de ikke tillater homofili i kjerka. En hedning, som meg selv, har ingen problemer med å godta det.

Dette høres kanskje helt feil ut, at jeg som humanetiker skal fortelle de kristne hva de skal tro, men det er iallefall slik jeg har forestilt meg at religion skal være. Skal det være A, skal det være B også.

Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke er noen "offisiell" kristendom. Det er katolisme, protestantisk kristendom, ortodoks kristendom, jødedommen og islam. Alle med ganske store likheter.

Det finnes ikke noe fasitsvar. Eneste hoveddefinisjonen på kristendom er vel at man tror på en gud, og at man mistenker at en kar ved navn Jesus også eksisterte. Utover det er det mange forskjellige tanker og meninger som samles under paraplyen kristendom. ; )

Lenke til kommentar
Jeg syns homofilt ekteskap er et kjempefint tilltak. Men det som irriterer meg grenseløs er at det er opp til presten om de får lov til å gifte seg inni kirka eller i gangen.

Det burde være opp til kirka om de får gifte seg og opp til presten om han vil vie dem. Hva det ikke burde være opp til er staten.

De individuelle kirkene burde fungere som private tiltak som gjør egne valg, ikke en del av noe statlig styrt tull (statskirken).

Jeg har ingenting imot homofilt ekteskap, men jeg støtter ikke bruk av tvang til å få presten til å vie eller ikke vie homofile.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Jeg syns homofilt ekteskap er et kjempefint tilltak. Men det som irriterer meg grenseløs er at det er opp til presten om de får lov til å gifte seg inni kirka eller i gangen.

Akkurat det visste jeg ikke, men er uansett enig der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...