Gå til innhold

Homofilt ekteskap hva mener dere?

Anbefalte innlegg

toth, spørsmålet er fortsatt hvorfor kirken må kjempe mot homofili når de glatt ignorerer alle mulige andre regler i bibelen.

Ok, lover om hvordan man skal rense huden sin er vi gått vekk fra, at " En mann som rører en annen mann er skitten og skal dø " er vi også gått vekk fra.

Men å gifte seg Kristelig, hos en religion som ikke aksepterer homofile, hos en religion som rett og slett nekter de å gifte seg. Hvorfor vil noen så inderlig gifte seg der? Jeg skjønner at de bare vil ha " retten " til å gjøre det, men det er en Kristen tradisjon! Hvis du vil bli " Gift " gå til rådhuset.

7340562[/snapback]

Du stiller feil spørsmål. Spørsmålet er fortsatt hvordan man glatt kan ignorere alle mulige andre regler, men akkurat dette med homofili skal man tviholde på, selv om det går ut over uskyldige mennesker.

Men du vet ikke om noen som følger bibelen 100%? Da ignorerer de jo kristne regler med vilje, og du har nettopp bevist mitt poeng.

Som sagt så vet jeg egentlig ingen navn på disse trossamfunnene untatt Norsk Luthersk Misjonsforund (?). Så da har jeg ikke bevist ditt poeng. Men jeg vet at det finnes. Fanatikere kalles de. Og vi har vel alle sett noen religiøse fanatikere på TV'en de siste årene, har vi ikke?

Da må jo du påvise at det finnes fanatikere som følger absolutt alle regler i bibelen, siden du påstår at de finnes...

Fordi du går med på at statskirken glatt ignorerer kristne regler som det passer den.

Det er STATSkirken, og den kan ikke ignorere norsk lov, da det er staten som har skapt den. Staten aksepterer ikke homofilt ekteskap, noe som kirken heller aldri kommer til å gjøre.

Da burde det ikke være noe problem å akseptere homofilt ekteskap i statskirken.

Nemlig, så hvorfor er det så viktig å kjempe mot homofilt ekteskap når man glatt ignorerer alle mulige andre lover, regler og påbud?

Alle mulige? Nei, nå tror jeg du surrer.

Hva er det jeg surrer om? At man ikke har dødsstraff for homofile og det å ligge med en kvinne som har menstruasjon?

Men som sagt så må statskirken gjøre unntak for norsk lov da det er STATSkirken. Men noe som homofilt ekteskap vil aldri bli lov i kirken, da det vil blir stor motstand.

Hvorfor er det så stor motstand mot nettopp dette når statskirken glatt ignorer alle mulige slags forbud og påbud i bibelen uansett?

Fordi de vil ha en bekreftelse på sin kjærlighet?

Og det må gjøres i kirken, fordi?

Fordi de er kristne?

Siden den religionen ikke blir fulgt av noen uansett så burde det ikke være noe problem med å endre den litt til så det blir mulig. Hvis du leser innleggene mine så har jeg prøvd å forklare deg dette flere ganger nå. Jeg prøver igjen med teskje:

Kristne følger ikke alle regler i bibelen. De bryter mange regler. Hvorfor er det da så ekstremt viktig å opprettholde hatet mot homofile? Hva har nok en ting på toppen av alle de andre reglene de ignorerer å forkaster å si?

Den blir fulgt jo.

Hva blir fulgt? Påbudet om at homofile og menn som ligger med menstruerende kvinner skal drepes?

Hatet mot homofile? Det er heller at de har noe imot homofili, ikke homofile personer. Å akseptere homofili, er å utnytte å ødelegge en stor del av religionen.

Å ikke henrette homofile eller menn som ligger med menstruerende er også å ødelegge en stor del av religionen, i følge din argumentasjon. Hvorfor henretter vi da ikke slike?

Jeg ser ingen grunn til å akseptere ondskapsfulle, menneskefiendtlige holdninger.

Hva i all verden er det som avgjør hva som er menneskefientlige holdninger? Du er imot mine, hvorfor skal ikke jeg kunne være imot dine?

En menneskefiendtlig holdning er å rakke ned på en gruppe uskyldige mennesker fordi de er noe de ikke kan noe for at de er, og uten at de skader noen.

Igjen: Kristne ignorerer glatt utallige lover og regler i bibelen, så hvorfor ikke begrave hatet mot homofile også? Er det noe spesielt med kristne som gjør at de absolutt må ha noen å hate og rakke ned på?

Og igjen: hovedsakelig har de noe imot homofili, men ikke imot personene som er homofile i seg selv. Kanskje det å "drepe homofile" egentlig betyr "utrydd homofili" ? ;)

7341509[/snapback]

Nei, det er ikke det som står der. Men du svarer ikke på spørsmålet om hvorfor man ikke kan ignorere det som står om homofile i bibelen når man ignorerer alle mulige andre regler og påbud der. Vær så snill å svar på dette, og ikke kom med flere avsporinger nå. Jeg vil også at svaret skal være logisk og gyldig, og ikke av typen "det ødelegger religionen", med mindre du kan forklare hvorfor nettopp dette ødelegger religionen, og ikke alle de andre reglene kristne ignorerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Partnerskap da for faen. Same shit.

7340016[/snapback]

Det er det ikke. Partnerskap er et slags annenrangs ekteskap.

7340121[/snapback]

Hvem sier det?

Og Pricks - så vidt jeg ser avviser du alle argumentene mine og står fast på dine egne uten å svare på mine, dermed gidder jeg rett og slett ikke quote deg. Det eneste som er verdt å quote på er kanskje dette:

Da må jo du påvise at det finnes fanatikere som følger absolutt alle regler i bibelen, siden du påstår at de finnes...

Fanatikere eller fundamentalister heter de. Ordet hadde ikke eksistert hvis ikke de hadde eksistert heller. Skaff deg en TV.

Lenke til kommentar
toth, spørsmålet er fortsatt hvorfor kirken må kjempe mot homofili når de glatt ignorerer alle mulige andre regler i bibelen.

7345205[/snapback]

Nei, spørsmålet er vel heller hvorfor man skal tvinge et trossamfunn til å gjøre noe som strider mot deres religiøse overbevisning?
Lenke til kommentar

NgZ's poeng er rimelig, men det finnes da vitterlig intern uenighet i kirken om dette spørsmålet også. Det er ikke riktig å fremstille det som om alle medlemmene av statskirken nødvendigvis er motstandere av homofilt ekteskap, på samme måte som det finnes store uenigheter om riktigheten av homofile prester og biskoper.

Det store problemet knyttet til denne debatten er det faktum at vi har en statskirke, hadde kirken vært skilt fra staten hadde det vært mer rimelig å godta de interne retningslinjene de måtte finne for godt å lage. Men en kirke underlagt staten skal, eller bør i det minste, være inkluderende. Staten representerer mangfoldet av nordmenn, i alle aldre, legninger, hudfarger og religioner. I så måte bør staten også sørge for at denne inkluderingen også blir ivaretatt i det kirkerom den er satt til å styre.

Min personlige mening er at i sin nåværende form bør statskirken tillate homofile ekteskap på lik linje med heterofile ekteskap. Det mest ideelle ville likevel vært et skille mellom stat og kirke, hvorpå kirken da ville vært i sin fulle rett til å nekte å utføre homofile vigsler, om dette var ønskelig. Igjen, bare min personlige mening. :)

Lenke til kommentar
Statskirken støtter ikke homofilt ekteskap. Det er en type trossamfunn det og. Gå og spør et annet som støtter det.

7351397[/snapback]

Nytter ikke. Homofile kan ikke inngå ekteskap i Norge! Det er DET som er saken! Hva statskirka tillater kommer selvsagt i annen rekke!

Lenke til kommentar
Ja, svar på spørsmålet mitt om hvorfor partnerskap ikke er godt nok da og hvorfor det er et "slags" annenrangs ekteskap?

7351424[/snapback]

Partnerskap er et annenrangs ekteskap fordi det ikke gir samme rettigheter og plikter som ekteskap. Partnerskap er ei kompromissløsning.

Svar meg på hvorfor homofile ikke skal få inngå ekteskap.

Lenke til kommentar
Og Pricks - så vidt jeg ser avviser du alle argumentene mine og står fast på dine egne uten å svare på mine, dermed gidder jeg rett og slett ikke quote deg.

Problemet er vel heller at du ikke har flere argumenter igjen, siden du ikke kan bortforklare det at kristne, inkludert statskirken, glatt ignorerer alle mulige andre påbud i bibelen.

Dette er egentlig ikke relevant for den saken, men jeg synes likevel du bør svare for deg:

Fanatikere eller fundamentalister heter de. Ordet hadde ikke eksistert hvis ikke de hadde eksistert heller. Skaff deg en TV.

7350631[/snapback]

En fanatiker eller fundamentalist trenger fortsatt ikke å følge absolutt alt som finnes i bibelen. Mener du at slike finnes så må du bevise den påstanden.

7345205[/snapback]

Nei, spørsmålet er vel heller hvorfor man skal tvinge et trossamfunn til å gjøre noe som strider mot deres religiøse overbevisning?

7351219[/snapback]

Fordi trossamfunnets holdning er skadelig og menneskefiendtlig, og fordi dette trossamfunnet ignorerer alle mulige andre regler fra bibelen med vilje, så det burde ikke være noe problem å kvitte seg med denne i tillegg.

Lenke til kommentar
Min personlige mening er at i sin nåværende form bør statskirken tillate homofile ekteskap på lik linje med heterofile ekteskap. Det mest ideelle ville likevel vært et skille mellom stat og kirke, hvorpå kirken da ville vært i sin fulle rett til å nekte å utføre homofile vigsler, om dette var ønskelig. Igjen, bare min personlige mening.  :)

7351368[/snapback]

Et skille mellom stat og kirke er imo overmodent. Selv om den norske kirke nå er en statskikrke, synes jeg allikevel det blir galt om noen utenfor kirken skal bestemme hva de skal mene og gjøre. Om kirkens egne interne styingsorganer velger å si nei til homofile, får de homofile finne seg et annet trossamfunn.

Enten det, eller så må vi endre loven som gir menigheter fritak fra enkelte lover.

Lenke til kommentar
Ekteskap gir blant annet større frihet i adopsjonssaker. Dette er en av mange grunner til at homofile kjemper for retten til kjønnsnøytralt ekteskap.  :)

7351484[/snapback]

Jeg trodde dette var knyttet opp mot at de var homofile jeg...ikke at de hadde inngått partnerskap... :dontgetit:

Stupid me...

Anyways... holdt faktisk på å registrere meg i folkeregisteret som homo en gang...

Skulle melde flytting og på skjemaet måtte jeg oppgi om jeg var:

Gift, skilt, partner eller singel.

Jeg tenkte..jojo... dame har jeg jo og hun er jo min partner...

Kom til skranken og dama så meg i øya og lurte på om jeg hadde inngått partnerskap... Nei sa jeg og forklarte henne min livssituasjon...

Måtte krysse av singel... :roll:

Lenke til kommentar
Statskirken støtter ikke homofilt ekteskap. Det er en type trossamfunn det og. Gå og spør et annet som støtter det.

7351397[/snapback]

Nytter ikke. Homofile kan ikke inngå ekteskap i Norge! Det er DET som er saken! Hva statskirka tillater kommer selvsagt i annen rekke!

7351408[/snapback]

Ekteskap i STATSKIRKEN -- Staten, folket må bestemme.

Ekteskap i PRIVATKIRKEN -- Kirkens eier må bestemme.

Ekteskap i MEDLEM-KIRKEN -- Kirkens medlemmer må bestemme.

Det eneste jeg reagerer på i saken er at kristne vigde får "bonuser" -- slik at alle andre vigsler blir annenrangs,

Lenke til kommentar
Fordi trossamfunnets holdning er skadelig og menneskefiendtlig, og fordi dette trossamfunnet ignorerer alle mulige andre regler fra bibelen med vilje, så det burde ikke være noe problem å kvitte seg med denne i tillegg.

7352344[/snapback]

Vet du hva, det er faktisk ikke din business. Vi har religionsfrihet, om jeg vil starte en menighet som følger 10% bibelen, 30% koran og 60% sataniske bibel er jeg i min fulle rett til det. Et hvert trossamfunn kan tro på akkurat hva de vil, og statskirken er et slikt trossamfunn. Hvordan de velger å følge bibelen er en helt annen diskusjon, og som sagt ikke din sak med mindre du er involvert i statskirken.

Eneste grunnen til at du faktisk HAR noe med dette, er at du er norsk statsborger, og vi har noe så idiotisk som en statskirke.

Eneste og beste løsning er å skille stat å kirke, så lenge vi har flere religiøse retnigner i landet vårt.

Lenke til kommentar

7352344[/snapback]

Vet du hva, det er faktisk ikke din business.

*snip*

7354254[/snapback]

Vel, dersom religionen er menneskefiendtlig er det faktisk alles business. (Eller hvertfall de som anser seg som en del av menneskeheten...)

Lenke til kommentar

7352344[/snapback]

Vet du hva, det er faktisk ikke din business.

Jo, så lenge denne ondskapen skader mennesker så gjør jeg det til min "business".

Vi har religionsfrihet, om jeg vil starte en menighet som følger 10% bibelen, 30% koran og 60% sataniske bibel er jeg i min fulle rett til det.

Helt klart, men du kan ikke forvente deg at folk holder kjeft hvis de ser kritikkverdige forhold, dobbeltmoral, eller rett og slett ren ondskap.

Et hvert trossamfunn kan tro på akkurat hva de vil, og statskirken er et slikt trossamfunn. Hvordan de velger å følge bibelen er en helt annen diskusjon, og som sagt ikke din sak med mindre du er involvert i statskirken.

Å følge bibelen eller ikke er i aller høyeste grad relevant her, siden de religiøse plukker ut hva de vil følge og ikke følge, og dermed er det latterlig å holde fast ved ondskapen som er hatet mot homofile.

Eneste grunnen til at du faktisk HAR noe med dette, er at du er norsk statsborger, og vi har noe så idiotisk som en statskirke.

Eneste og beste løsning er å skille stat å kirke, så lenge vi har flere religiøse retnigner i landet vårt.

7354254[/snapback]

Enig i at vi bør avskaffe statskirken, men det gjør ikke problematikken med at religiøse ignorerer påbud etter som det passer dem, og i dette tilfellet er det skadelig at de følger religionen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...