Gå til innhold

Homofilt ekteskap hva mener dere?


Anbefalte innlegg

Hørte på radioen i går at det hadde vært avgitt stemmer i enkelte stater i USA om hvorvidt man skulle tillate homofile ekteskap, husker ikke antallet, men det var i alle fall mange stater hvor flertallet ble et klart og rungende nei. Hva mener folket her om dette?

 

For å klargjøre noe så er jeg hverken kristen eller "homsehater"(for å bruke et folkelig uttrykk).

 

Hva er ekteskap var det første spørsmålet jeg stilte meg da jeg hørte dette på radio. Når jeg tenker giftemål så tenker jeg kirke og kristendom. Det er jo prester som i hovedsak gifter folk, men man kan også gifte seg hos byfogden. Hvordan dette fungerer i USA vet jeg ikke.

 

Hvis det er slik at kirka/de kristne, ikke ønsker å gifte homofile så må vel det være greit? Det står jo klart å tydelig i bibelen at homofili er en synd og syndige mennesker som ikke angrer sine synder skal stå til rette for det på dommens dag. At troende da ikke ønsker at syndige mennesker skal forpeste deres religion og deres hellige sakramenter synes jeg er helt greit jeg, spesielt når det ikke er forbudt med religion.

 

Mange vil nok skrike ut om diskriminering i slike sammenhenger, men er det ikke sånn da, at bibelen tross alt er de kristnes lærebok? Er det ikke sånn at det som står i bibelen er Guds ord? De kriste vil i alle fall si det, jeg personlig har mine tvil. La oss for et lite øyeblikk anta at kristendommen er svaret, eller sannheten om du vil, er det da korrekt av staten og overstyre det Gud har sagt? Eller for å si det på en annen måte, er det riktig av staten å diktere hvordan en religions tilhengere skal utøve sin religion? Hvis vi tillater at staten tvinger kirken til å gi etter i saker om homofile, hva blir så det neste staten forandrer i den kristne tro?

 

La det ikke være noen tvil, homofile skal stenes i følge bibelen, det er selvsagt ulovlig å drive med steining(heldigvis) i dagens samfunn. Personlig så vil jeg si at det må da være helt greit at kirken nekter å vie homofile når Gud, han som er kristendommens far, har sagt at det ikke er lov å være homofil. Et slikt ekteskap vil jo i Guds øyne uansett være ugyldig, ikke sant? Derfor vil de homofile som er kristne og samtidig gifter seg i kirka, fortsatt leve i synd.

 

Samtidig så må man vel også tillate at kirken gir homofile sparken, homofili strider tross alt mot kirkens og Guds syn på hva som er rett og galt. Jeg mener at en slik holdning er uakseptabel, man skal ikke drive å putte folk i bås pga av deres legning, men hvilken rett har vi til å diktere hvordan tilhengerne av kristendommen lever livet sitt?

 

I andre organisasjoner så er det også regler som du må rette deg etter. Man skriver kontrakter med arbeidsgivere, banken og husværter. Bryter man kontrakten så må man ta følgene av det, ikke sant? Når man er kristen og homofil, så har man brutt en kontrakt med Gud, og må derfor ta følgene av det. Nå vet ikke jeg hva som er opptakskravene i f.eks Frimurerlogen og Lions, men det er ikke bare for hvermansen og knakke på døra å kreve å bli medlem. Er det diskriminerende? Hvorfor er ikke disse organisasjonenes diskriminering lovstridig og oppe til debatt?

 

Jeg mener at homofile pent nok må nøye seg med å gifte seg hos byfogden da deres levesett er uforenelig med bibelen, som tross alt er grunnpilaren i den kristne tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har til dags dato ennå ikke sett/funnet et fornuftig argument som taler imot ekteskap mellom folk av samme kjønn, så den logiske slutningen blir da at de selvfølgelig bør kunne gifte seg som alle andre.

7249651[/snapback]

 

Jo, men bør de kunne kreve å bli gift i kirka, av en prest? I bibelen står det jo klart og tydelig at homofili er en synd og skal straffes med døden. Selvsagt bør homofile få gifte seg, men bare ikke i kirka. Akkurat som at jeg, som ikke er medlem i statskirka, ikke burde få gifte meg i den samme kirka uten å melde meg inn.

Lenke til kommentar

Hele ekteskapet er jo etterhvert bare en farse, folk skiller seg jo oftere enn de skifter undertøy. I tillegg er vel bare en liten brøkdel faktisk troende kristne i dagens norske samfunn, så ser ikke helt hvorfor dette med kirkebryllup fremdeles er noe viktig. Kan like gjerne gifte seg borgerlig, synes jeg.

 

Er klart for homofile ekteskap, finnes ingen fornuftig grunn til å være imot, med unntak av noen sannsynligvis mistolkede strofer i en 2000 år gammel bok. Hvis jesus faktisk fantes og er den personen bibelen beskriver han som, ville han garantert ikke vært imot homofili. Ettersom alle mennesker skal behandles likt, og alle synder skal kunne tilgis, er det ingen grunn til å ha noe imot homofile.

Lenke til kommentar
Har til dags dato ennå ikke sett/funnet et fornuftig argument som taler imot ekteskap mellom folk av samme kjønn, så den logiske slutningen blir da at de selvfølgelig bør kunne gifte seg som alle andre.

7249651[/snapback]

 

Jo, men bør de kunne kreve å bli gift i kirka, av en prest? I bibelen står det jo klart og tydelig at homofili er en synd og skal straffes med døden. Selvsagt bør homofile få gifte seg, men bare ikke i kirka. Akkurat som at jeg, som ikke er medlem i statskirka, ikke burde få gifte meg i den samme kirka uten å melde meg inn.

7249688[/snapback]

Tja, dersom man ikke er medlem så kan man vel ikke kreve å bli vigslet der heller som du sier. men så lenge man er medlem av den aktuelle kirke så bør det være en plikt å yte alle medlemmer de samme tjenester.

Lenke til kommentar
*snipp*

Hvis jesus faktisk fantes og er den personen bibelen beskriver han som, ville han garantert ikke vært imot homofili. Ettersom alle mennesker skal behandles likt, og alle synder skal kunne tilgis, er det ingen grunn til å ha noe imot homofile.

7249734[/snapback]

 

 

Joda, for man skal ikke ha sex for nytelsens skyld, man skal ha sex for å formere seg. Denne formeringen skal også selvsagt skje kun innenfor et ekteskap. Det sier også bibelen klart i fra om. Nå er det jo selvsagt ikke min mening at homofile ikke skal få lov å gifte seg, men jeg vil la kirka forbeholde seg retten til å si: "Nei, dere lever i synd og derfor får dere ikke gifte dere her". Hvis man velger å ikke rette seg etter en religions regler, kan man da forvente at de religiøse lederne tar dem alvorlig? Hvis man begynner å lempe på kravene så kan man like gjerne hive bibelen i elva og lage sine egne regler, ikke sant?

 

Jeg driter i hele den norske kirke, men jeg vil allikevel at de skal få leve ut sin religion i fred og ro, uten at noen skal pålegge dem å gjøre noe som er imot deres tro. Vi kan kreve at de ikke stiller seg på torget og skriker ut sine budskap, men vi kan ikke kreve at de skal leke med alle andre.

 

Det bør ikke være staten som bestemmer innholdet i en religion, det er det religionens utøvere som bør finne ut av, ut i fra deres skrifter. Jeg er uenig i måten de behandler homofile på, men jeg kan ikke nekte dem det, siden kristendommen tross alt er en lovlig trosretning i Norge. Hvis de homofile ikke liker å rette seg etter de regler kristendommens Gud har satt, så får de finne seg en annen religion å gifte seg i eller gifte seg borgerlig. Vi kan vel ikke kreve at kirken skal forkaste skriften?

Lenke til kommentar
Jo, men bør de kunne kreve å bli gift i kirka, av en prest? I bibelen står det jo klart og tydelig at homofili er en synd og skal straffes med døden. Selvsagt bør homofile få gifte seg, men bare ikke i kirka. Akkurat som at jeg, som ikke er medlem i statskirka, ikke burde få gifte meg i den samme kirka uten å melde meg inn.

7249688[/snapback]

 

Kan du nevne hvor det står at homolfile skal bli straffet med døden hvis de gifter seg ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva med de kristne homofile? Hvor skal dem gå? De vil helt sikkert ikke gifte seg borgelig. De kan jo ikke bare bli kasta ut av klubben bare fordi en liten historie bok sier det. Vi lever i et moderne samfunn hvor alt forandre på seg fra dag til dag. Hvorfor kan ikke kirka opdatere historie boka si? Boka blir jo på en måte lovverket til de hyper kristene. Staten har endre på lovverket. Hvorfor må det kristene samfunn leve i steinalderen? Hvor kan ikke de tilpasse seg dagens samfunn?

Endret av rekar
Lenke til kommentar

Her blandes to problemstillinger. Kirkens (kirkesamfunnenes, siden det finnes flere av dem) anledning til å styre i eget hus, og homofiles rett til å gifte seg.

 

For meg er begge deler en selvfølgelighet, selv om jeg er mot kristen fundamentalisme og for homofiles rettigheter.

 

Løsningen - i mine øyne - er prinsipielt enkel:

1. Oppløs statskirken, og endre Grunnlovens paragraf 2 og 12. Så har ikke kirken lenger noen bindinger til å representere stat eller folkeflertall i noen sammenhenger, bare sine medlemmer.

 

2. Ta fra kirken jobben med (retten til) å opprette ekteskap. Så må alle mennesker til byfogden for å bli gift.

 

Så kan selvsagt de ulike kirkesamfunnene holde så mange vielser de bare vil for sine medlemmer (og bare dem, om de ønsker), etter at folk er lovformelig gift, men det han ikke lenger noe annet enn symbolsk betydning.

 

Homofile kommer dermed ikke i noen særstilling her. Kristne homofile som ønsker ën kirkelig vielse på linje med andre kristne, får søke seg til kirkesamfunn som aksepterer dette, eventuelt starte sine egne.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ettersom alle mennesker skal behandles likt, og alle synder skal kunne tilgis, er det ingen grunn til å ha noe imot homofile.

7249734[/snapback]

 

Alle synder skal kunnes tilgis, så lenge man angrer dypt og oppriktig. For Gud ser deg, og vet alt om deg, mer en du vet selv, og kan derfor si om du virkelig angrer, eller om du bare synder igjen og lyver.

 

 

Ikke fordi, jeg er for homofilt ekteskap, og kan egentlig ikke forstå hva problemet er. Eller, jeg ser problemet angående kirken, men det kan løses lett. Ikke alle kristne er så konservative at de er i mot homofili, og dermed burde vert kirkesamfunn (den norske frikirke, statskirken, for å ta to eksempler) kunne velge selv, om de er for eller mot homofilt ekteskap, og prestene burde da kunne velge selv, om de ville vie disse, eller ikke.

Lenke til kommentar
Jesus var jo for likebehandling av alle mennesker

 

Likebehandling av mennesker ja, mens homsene skal gå til helvete ifølge Bibelen. Veldig fint at akkurat den delen blir utelatt, eller hva?

 

Så jeg kan ikke si det bedre på noen måte enn Jesus: dra til helvete homser!

Endret av g5r
Lenke til kommentar
Jesus var jo for likebehandling av alle mennesker

 

Likebehandling av mennesker ja, mens homsene skal gå til helvete ifølge Bibelen. Veldig fint at akkurat den delen blir utelatt, eller hva?

 

Så jeg kan ikke si det bedre på noen måte enn Jesus: dra til helvete homser!

7250169[/snapback]

 

Kan du quote bibelen der det står at homsene skal gå til helvete ?

Lenke til kommentar
Giftemål er langt ifra en kristen skikk, men en pakt mellom to mennesker, som vi kjenner fra de fleste kulturer i verden, helt fra gammelt av. Derfor er det ingen grunn til at kristendommen skal få definere hvem som skal få lov å gifte seg.

7250486[/snapback]

 

Er sant det!

 

Kan sikkert også gå til byfogden og gifte deg.

 

Tror ikke vi kan kreve at kirken skal gifte slike som kirken ikke liker.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan vi ikke kreve det? Da driver jo kirken på med diskriminering og forskjelsbehandling.

7250567[/snapback]

 

Står det i loven om at vi kan kreve det ?

 

Står det at alle har rett til å gifte seg i kirken, uansett hva kirken sier ?

(har ikke lest selv, men synes kirken burde velge dette selv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg lurer på noe. Det er guds ord som er i bibelen korrket?

7250423[/snapback]

 

 

La meg sitere Bibelen, Paulus 1. brev til korinterne, kapittel 11, vers ti. Først fra en oversettelse fra år 1930, så fra en oversettelse fra 2005.

 

"Derfor bør kvinnen ha et undergivenhets-tegn på sitt hode for englenes skyld. "

"Derfor skal kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et myndighetstegn."

Lenke til kommentar
Står det i loven om at vi kan kreve det ?

 

Står det at alle har rett til å gifte seg i kirken, uansett hva kirken sier ?

(har ikke lest selv, men synes kirken burde velge dette selv).

7250605[/snapback]

Jeg synes definitivt kirken burde akseptere homofili og også vie homofile, men man kan jo ikke tvinge dem. Hvis de har lyst til å leve i forrige århundres tolkning av bibelen, som også bare en en tolkning og et utvalg fra bibelen, mens man ser bort i fra andre ting, så må de bare få lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...