Xanitra Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Jeg lurer bare på en ting her jeg. på min arbeidsplass er det telefonsalg som gjelder, og våre ledere bruker ofte å "tape" vi som jobber her slik at vi kan få høre oss selv prate med andre kunder, for å luke bort feil og lignende. Men vi blir alltid informert om det før dette gjøres. Nå har vi fått høre at vi fra nå av ikke kommer til å bli informert om at vi skal bli tapet rett før en samtale.. å da lukter jeg ugler i mosen. Jeg har tatt rettslære 1 og 2 og syns å huske at slik overvåkning av ansatte er ulovlig. Tar jeg feil da eller har jeg et poeng? Endret 9. november 2006 av Xanitra Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg lurer bare på en ting her jeg. på min arbeidsplass er det telefonsalg som gjelder, og våre ledere bruker ofte å "tape" vi som jobber her slik at vi kan få høre oss selv prate med andre kunder, for å luke bort feil og lignende. Men vi blir alltid informert om det før dette gjøres. Nå har vi fått høre at vi fra nå av ikke kommer til å bli informert om at vi skal bli tapet rett før en samtale.. å da lukter jeg ugler i mosen. Jeg har tatt rettslære 1 og 2 og syns å huske at slik overvåkning av ansatte er ulovlig. Tar jeg feil da eller har jeg et poeng? 7249193[/snapback] Er ikke 100% sikker sånn i farta tidlig på morgenkvisten her, men jeg tror vitterlig dem kan gjøre dette da dere er informert om at slike opptak vil bli gjort. Dermed er vel plikten om å opplyse om det fulgt og uten at dem trenger informere om det før -hver- samtale. Men jeg klarer uansett ikke la være å mene at det er -noe- som skurrer her. Blir hver bidige samtale tatt opp? Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 nei ikke hver samtale.. men de tar opp sånn nå å da når det passer seg. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Husk at den andre parten (den som blir oppringt) også har rettigheter og skal informeres. At dere på salgssiden for en generell informasjon om opptak av tilfeldige samtaler burde holde for deres del. Men som sagt; den som blir oppring skal informeres. Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 ja, dette skjer ikke i dag. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg blir litt usikker her skal jeg være ærlig. Kanskje du skal gjøre vurderinger av ditt tilfelle og sammenligne med den informasjonen som står her: http://www.datatilsynet.no/templates/article____1071.aspx Dette for å se om arbeidsgiver er innenfor de rammer som gjelder for slik opptak av telefonsamtaler. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Husk at den andre parten (den som blir oppringt) også har rettigheter og skal informeres. At dere på salgssiden for en generell informasjon om opptak av tilfeldige samtaler burde holde for deres del. Men som sagt; den som blir oppring skal informeres. 7249435[/snapback] Dette er ikke tilfellet. Det holder at den ene av de to parter gir samtykke til slike opptak. Straff er betinget av at telefonsamtalen eller samtalen foregår «mellom andre». Dette vilkåret er ikke oppfylt dersom en av deltakerne medvirker til eller samtykker i at den avlyttes av en tredjemann. Dermed blir din påstand om at den som oppringes har krav på å bli informert feil. Det er forøvrig greit om man skal komme med slike bastante påstander at man har noe som backer opp dette. Om man ikke har helt greie på emnet man uttaler seg om ville det vært hensiktsmessig å informere om dette ved å understreke at man ikke er helt sikker osv, slik at de som spør om hjelp her ikke blir villedet av informasjon som ikke er riktig. Endret 9. november 2006 av Iudex Lenke til kommentar
kverna Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Er ikke disse opptakene for å forbedre deg som selger ? Ser ingen sammenheng disse opptakene kan brukes mot deg på noen som helst måte. Eller har jeg missforstått ? Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Er ikke disse opptakene for å forbedre deg som selger ? Ser ingen sammenheng disse opptakene kan brukes mot deg på noen som helst måte. Eller har jeg missforstått ? 7252614[/snapback] Det er jo i grunn ikke vesentlig med tanke på hvorvidt arbeidsgiver faktisk kan gjøre slikt eller ikke. Det er vel der det gnager, og ikke om det kan brukes imot noen eller ikke. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Er ikke disse opptakene for å forbedre deg som selger ? Ser ingen sammenheng disse opptakene kan brukes mot deg på noen som helst måte. Eller har jeg missforstått ? 7252614[/snapback] Det er jo i grunn ikke vesentlig med tanke på hvorvidt arbeidsgiver faktisk kan gjøre slikt eller ikke. Det er vel der det gnager, og ikke om det kan brukes imot noen eller ikke. 7252665[/snapback] Jo selvfølgelig, men hvis du ikke liker det kan du jo lese arbeidskontrakten om det står noe om det der. Hvis ikke, skriv ett brev til sjefen der du sier at du føler ubehag ved tanke på at du blir tatt opp, og at du vil ha deg frabedt. Gir ikke det utslag gå til noen som er høyere i systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå