Gå til innhold

Spiser du fisk?

^fmj

Anbefalte innlegg

I disse moderne tider har det dessverre blitt slik at fisk ikke lengre står så høyt i kurs hos den yngre garde.

Hvordan står det til med hw.no folket, spiser du mye/lite eller akkurat passe med fisk?

Et nytt spørsmål som følger i kjølevannet av det forrige, hvorfor spiser du mye/lite eller akkurat passe med fisk?

Og enda et spørsmål, hva er din favorittfisk og hvilken fisk misliker du mest?

Selv syns jeg det er vanskelig å velge en favoritt, det er så mange gode. Men stekt fjellørret (den må ikke være badet i mel, fyfy) med rømme, nypoteter og råkost er en vinner.

Pr dags dato har jeg ikke støtt på en fisk som smaker vondt. Kokt Uer er jeg ikke fryktelig begeistret for, men det er ikke fordi den ikke smaker godt, men fordi den absolutt skal være så sabla salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiser svært lite fisk. Ikke fordi jeg ikke liker fisk, jeg spiser de fleste typer fisk og har hatt mine beste smaksopplevelser med fisk. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik at jeg spiser lite fisk. Kanskje er det prisen, kanskje er det rett og slett slik at fisk er skummelt. Jeg har aldri kokt torsk, jeg har aldri bakt ørret.

Til jul så blir det nok mer fisk, min kjære far er en ypperlig kokk :)

Lenke til kommentar

Er absolutt enig, fisk er fantastisk mat, i mange tilfeller overgår det kjøtt en høy gang..

Jeg er og enig at Uer som regel er alt for salt, men har du spist uer der folk kan salte, så er den høyt oppe på lista over de beste fiskene.. Den er så god og feit..

Kan nevne i samme slenge Kveite, selvfisket kveite, grillet, nydelig..

En fisk jeg ikke er så glad i å spise er Sild, men diverse sildesalater er godt.. Er egentlig beinene i denne fisken jeg ikke kan fordra..

Jeg kan sikkert nevne bortimot alle fiskesortene jeg kjenner til og alle er gode på sine måter om dem tilberedes riktig.. Bør likevel nevne stekt flyndre som en liten godis..

Lenke til kommentar

Har ikke hatt gleden av å spise Uer som ikke har vært ihjelsaltet (etter mine standarder, syns salt blir fryktelig dominerende i store mengder). Det smaker jo bare salt!

Finsalt vel og merke, grovsalt kan man ha mye gøy med.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Spiser ikke så mye fisk at det gjør noe akkurat, men det er jo forsåvidt god mat. Jeg foretrekker den stekt, fremfor kokt. Med rømme og gressløk. Laks er vel saken om jeg først skal spise fisk.

Er jo sjarm i det å fiske fisken selv, å steke den fersk synes jeg og.

Endret av Sinnerboy
Lenke til kommentar

Eg er ikkje spesielt glad i fisk, men eter det når eg får det servert. Har ete ein del torsk opp gjennom åra, den er eg lei. Laks, aure, steinbit derimot er på lista over fisk eg gladeleg et.

Å lage fisk til middag i leiligheten har vel endå ikkje skjedd.

Lenke til kommentar

Fisk er godt bare det er tilberedt riktig! Jeg tror det er her mye av årsaken til manges fiskehat ligger. Når man snakker om kokt fisk så er det vel kjent blandt de fleste at fisk ikke skal koke, det er nemlig veldig viktig. Fisken avgir da alt den måtte ha av fuktighet og blir tørr, seig og ekkel. Fisk skal trekke i varmt vann. I alle fall så gjelder dette laks, kveite og uer.

Sei har jeg ikke mye sansen for, det er mer en kattematfisk:)

Lettsaltet uer er vel min store favoritt, spesielt hodet... Det er ingenting som er så godt som å slurpe i seg den feite flytende hjernemassen:D

Laks funker veldig godt både trukket i vann og helstekt i ovn. Gjerne med agurksalat og rømme, nykvernet pepper og salt. Røkt og gravet laks er også en skikkelig innertier hos meg.

Kveite(blåkveite) er også en fantastisk god fisk, revne gulrøtter eller agurksalat og en god dæsj med rømme:) (Det er merkelig, men rømme gjør seg veldig godt til de fleste fisker.)

Så har vi det som ruver øverst på lista mi, spesielt i jula. Lutefisk! Det blir ikke jul uten en skikkelig lutefisk middag. Helst bestående av lutefisk, eggsmør og bacon. Veldig viktig med nykvernet pepper og en god porsjon salt.

Grunnen til at jeg ikke har spist så mye fisk i det siste er at min kvinnelige samboer ikke kan fordra noe som helst som er plukket opp fra havet eller vannet.

Reker er også i grunnen veldig godt, musling, blåskjell også. Jeg smakte russisk kaviar til jul i fjor, det må jeg si at var en opplevelse jeg godt kunne klart meg uten.

Lenke til kommentar
Fisk er godt bare det er tilberedt riktig! Jeg tror det er her mye av årsaken til manges fiskehat ligger. Når man snakker om kokt fisk så er det vel kjent blandt de fleste at fisk ikke skal koke, det er nemlig veldig viktig. Fisken avgir da alt den måtte ha av fuktighet og blir tørr, seig og ekkel. Fisk skal trekke i varmt vann. I alle fall så gjelder dette laks, kveite og uer.

Jo, jeg mente selvfølgelig trukket. Uansett, mine preferanser står. :)

Lenke til kommentar

Det nærmeste jeg kommer å spise fisk er den årlige påtvunge "fiskepinner og ris"-middagen som mamma tvinger meg til (selv om jeg ikke bor hjemme.

Konsistensen, smaken og tanken på hvor skittent havet er bør skremme enhver fra å spise fisk. Nei, gi meg heller en nyvasket dalasau, med råttent hode :p

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i fisk, men det blir dessverre veldig lenge mellom fiskemåltidene nå som jeg bor alene. Blir vel egentlig bare når jeg er hjemme.

Min favorittfisk, og nok noe av det beste jeg kan få servert er stekt breiflabb. Vanvittig godt.

Den fisken jeg liker dårligst er oppdrettslaks. Den smaker dritt. Gi meg en skikkelig villfisk, ikke det oppdrettsmølet.

Endret av kakk
Lenke til kommentar

Jeg spiser vel i grunn mer fisk enn kjøttmat.Syns fiskemat er så utrolig godt om den tilberedes riktig.Tror heller ikke man er flink nok til å tørre forsøke seg på nye retter hvor fisken spiller hovedrollen.

En kan jo trylle frem de lekreste retter av fisk.F.eks. Gratinert sjampinjongfisk.Fiskesuppe Charlottenburg.Klippfiskkaker i tomat.Lakserulade med avocadosaus.Laksepatè med kaviar og spinatsalat.

Spinat er jo også sunt.Man får muskler av det.Bare se her :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...