-MISTER- Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 En PSU som spruter watt, ampere og volt i mengder inn i pc`en og som nesten ikke lager lyd i det hele tatt... Høres vel ut som en drøm, gjør det ikke? Jeg skal her komme med en bitteliten presentasjon av de tre typene PSU som jeg kjenner til som kan tenkes å tilfredsstille kravene... Vannkjølt PSU Dette er min "våte drøm".... Tidligere kunne en av disse typene kjøpes fra bla.a komplett.no, nå finner jeg ingen forhandlere i Kongeriket Norge som selger dem. Fordelene er åpenbare, de er stillegående og produserer lite overskuddsvarme i kabinettet. Bakdelene er vel like åpenbare; kostnadene, de har relativt lav effekt og selve tanken på å blande vann og strøm er jo ikke helt betryggende. For hva skjer om du mister flow gjennom psu`en? Nedsmelting, brann eller at den interne sikringen ryker? Velg selv... Ingen av de vannkjølte kraftverkene overvåker sin egen interne temperatur, så du får ingen forhåndsvarsler om at noe er galt. Likevel: Når ting fungerer MÅ jo dette være en vinner. Eksempel, fra en tysk nettbutikk. (Velg språk og klikk på en av de tre valgene til venstre.) Vifteløs PSU Her er "billigvarianten" av den vannkjølte strømforsyningen: Den er også stillegående, effektsvak men VARM. Transformering av nettspenningen avgir desverre hete og med denne psu`en forblir varmen inni kabinettet ditt... som regel. Men det finnes også modeller som plasseres utenfor kassa, se for eksempel på denne(øverst), og her får du til og med vite hvilken temperatur enheten jobber med internt. Denne er ikke helt vifteløs, men såkalt semi-passiv, så den har en liten "nød-vifte" for å hindre overoppheting. Har noen førstehåndserfaring med denne? Skriv noen ord da! Eksempel på tradisjonell vifteløs psu: her. Viftekjølt PSU Her befinner den vanlige pc-brukerens strømforsyning seg. Men dette er et område hvor jeg ikke tror jeg har så mye å bidra med, jeg blir bare forvirret av alle meningene, "synsingen" og mangelen på standarder for måling av støy. Min erfaring med denne typen begrenser seg til et par eksemplarer fra Chieftec og en Bzerk 500w som la inn årene etter noen måneder. (Jeg skrudde nok viften for mye ned... Silentpcreview har testet f.eks denne. Men altså, for min egen del og for alle andre som er på jakt: Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere som har en stillegående strømforsyning. Bare post merkenavn og modell, gjerne en link også, så kanskje vi ender opp med en kort liste over fornuftige kjøp. (Jeg får mitt nye kabinett i posten om noen dager, Lian Li PCV1100 u/powersupply(!), og vil nå bygge en fredelig spill-pc.) Takk for tålmodigheten, og kom nå med DINE erfaringer, for jeg har mye å lære... Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Hiper 580w Personlig er jeg stor fornøyd med min Hiper 580w Modulære kabler. Det går vistnokk et lite rykte rundt om at Hiper bruker forskjellige vifter i psu'ene sine og dermed så bråker noen, personlig har jeg vært borti 4x Hiper 580w (ikke alle mine) og synes støynivået på disse har vært veldig bra. Mist Vis ikke så har jo Mist vært konge og fått mye ros for sine stille og kraftsterke psu'er. Så det ville vært et bra valg. Kommer i 500w/600w modulære kabler. Endret 9. november 2006 av EggMan88 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA Har 2 slike, hører dem ikke. Vuder 500W utgaven også? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313802 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå