Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fortolling av mobiltelefonveske sendt fra Danmark

..Bjørnar..

Anbefalte innlegg

I dag var dagen da jeg antok å finne en konvolutt i postkassa mi inneholdende bærevesken til min Nokia E61, bestilt fra www.mytrendyphone.no (sendt fra Danmark).

Men nei. Fikk et brev i posten hvor posten informerer om at brevposten ligger hos tollvesenet. Videre ber de om at jeg enten fortoller varen selv, eller at jeg gir de fullmakt til å gjøre dette, hvor de videre setter kostnad til fortolling til kr 85.

I all frustrasjon spør jeg da: Hva i helvete! Jepp, lite høflig, lite vurdert, men rett fra levra; hva i HELVETE!?

Denne veska kostet meg 121,50 hos mytrendyphone.no. Kjøpte meg en slik for en uke siden også (driver ikke import eller noe, men den første gikk i stykker pga uforsiktighet) og da var det ikke snakk om noen ting. Har handlet av mytrendyphoen ved to-tre anledninger tidligere de to siste åra, men ingen ting!

Men nå, NÅ skal tollvesenet ha 85 kr for å få klarert denne stusselige veska inn i landet. Jeg veit ikke hva jeg skal tro, men ærlig borger som jeg er vil jeg nå vite om dette er rett på noen måte, for da skal jeg gledelig betale. Posten ber i sitt brev imidlertid om tillatelse til å åpne brevet for å sjekke innholdet. Hvilke rettigheter har jeg her? Må jeg fortolle en veske til 121,50 ved innsending til landet?

Dette er helt uforståelig for meg, men nå er jeg også så langt fra jurist som jeg muligens kan bli. All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendinger fra utlandet med verdi på inntil 200 kroner er toll og avgiftsfrie såvidt meg bekjent. Dog med visse unntak, men den veska er nok ikke blant unntaket for å si det slik.

Husk at valutakursene kan endre seg, og det er varens verdi når den ankommer Norge som er avgjørende. Bruk tolldirektoratets valutakurser når du regner ut.

Dersom det er slik at pakken ikke var merket med innhold og verdi osv vil den nok bli stoppet og åpnet. Men jeg mener jo at den er fritatt toll og avgift uansett om den først er blitt stoppet eller ikke så lenge verdien er under 200 kr.

Lenke til kommentar
Lovende. Veska er betalt med norske kroner. 121,50 NOK, 144,38 NOK inkl frakt og kredittkortgebyr.

Får ringe tollvesenet i morra.

Takk for svar!  :)

7248651[/snapback]

Det er Posten du må ta kontakt med. Du må regne med å sende inn utskrift av nettbank eller bestilling som bekrefter hvos mye du betalte.

Husk at det er egne kurser når man regner om i NOK, de står på www.toll.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...