Gå til innhold

Første PC dere var borti? :-P

Anbefalte innlegg

Første maskinen min var en Nascom. (Det er vel ikke så mange som har hørt om den!)

Den kunne ikke kjøpes ferdig, me måtte bygges selv. Det betyr: printkortet kom i en pose, motstandene i en, transistorene i en pose etc. ICene på antistatiske brett. Loddetinn og PSU mårre ordnes selv.

# a Z80A processor @ 4 MHz

# 9 KB of RAM (9* 1K static RAM),

# 2 KB of Monitor (NASSYS 1),

# 8 KB of Microsoft Basic,

# a 48x15+1 (slightly weird) video interface, to attach to a standard TV,

Hadde mye morro med den.

Senere kom:

Vic 20

Commodore 64 (nesten en "mainframe jo.)

IBM ATXT 640 K ram, opgraderte med 640 K til, Kr 2500

Hjemmesnekra pentium 133, AMD K6 200 m/ matrox millenium+woodo1, Duron 800, Athelon XP-M @ 2700 MHz, Opteron 165 @2600 MHz.

Første maskinen jeg har sett var på FFI, tre etasjer, MANGE tusen radiorør (de hadde ansatte til å shifte rør, det røk en hvert femte minutt.

Jeg fikk også lagt mine klamme fingere på en cdc 6600 fra Cray. Jeg tror det var 2Mb ram, et 19" skap full av ringkjerner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg la mine klamme spillhender på var en Dragon 32, med 32 kB RAM og en prosessor like under megahertzen. Brukte mange timer på Invaders og et PacMan-lignende spill med romskip.

Neste skritt ble en 286 12 MHz med en hel megabyte RAM, 40 MB harddisk, 14-tommer og 24-nålers printer, til den hyggelige pris av 32000. Så ble det Pentium 75 i 1995, med Windows 95 med video og full pakke.

Min første datamaskin kjøpte jeg ikke før jula 1998, en Celeron 300A som gikk på alt fra 464 til 518 avhengig av kjøling. Ah, de gode gamle dager!

Lenke til kommentar

Tror dette var min/fattern's første PC hjemme. I hvertfall en lignende modell.

IBM PC (1983)

Hvilke spill jeg spilte husker jeg ikke. Men husker rundt 1981/82 at jeg spilte Space Invaders på en PC som så ut som en symaskin. Tastaturet var bunnen og kunne taes av. Da så man en liten skjerm kanskje 9'' eller 10''.

Det var sikkert denne.

Men jeg husker også jeg var førstemann med 386 prossessor i nabolaget! Alle skulle komme å se på spillene mine. Klarer ikke helt å plassere hvilke spill jeg hadde da, men det var sikkert Sierra spillene. (Kings Quest, Police Quest, Larry osv.) Jeg tror kanskje jeg har kasta Kings Quest 5 pakka, noe jeg i så fall angrer på nå, for det kan jo hende det er samleverdi på dette?

Red.: Wolfenstein3d og Eye of the Beholder satt jeg maaaange timer med ...

Husker også at en kompis og jeg lagde batchfiler som bruke Debug for å gjøre som vi ville i "Eye of the Beholder" serien. Hmmm ... skal vi lage remake av de spillene eller? :hmm: Jeg blir fortsatt stolt når jeg tenker på at vi knakk "map-koden" til Eye of the Beholder" 1 eller 2. Da lagde vi ordentlige kart med Paint Shop utifra hexkodene i "savegames'ene. Disse la vi utt på BBS rund omkring.

Fjortisser: BBS = Bulletin Board System (før internett "kom" det :tease: )

Endret av Sti9nsky
Lenke til kommentar

Første jeg tafset på var en Ericsson laptop (skjønt laptop og laptop.. den var ganske tung) da jeg gikk i 1. klasse på barneskolen (jeg er født i 1978). Den var utstyrt med 5 1/4" diskettstasjon og termoskriver. ingen harddisk, og oransje plasmaskjerm.

pleide bare å skrive litt på den på den tiden (i Word Perfect seff!). husker ikke hvilken DOS-versjon det var.. er jo trossalt over 20 år siden. Tror den ble kjøpt for noe i overkant av 30 000NOK. :p insaaane

Etter det har det vært litt av hvert.

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

Hadde en C64 når jeg gikk på barneskolen, og brente av alle konfirmasjonspengene på en PC - Copam 286 - 12MHz AT, med turboknapp og en harddisk på hele 20MB. Og 1 MB RAM (jadda jeg skrev rett Copam og ikke Compaq). Står forøvrig en slik en på teknisk museum i Oslo, så jeg føler meg beæret. :D

Lenke til kommentar

Husker ikke hva den het, det var i 1983 den vart kjøp, brukte tv´n som skjerm og hadde en egen kasettspiller med datautgang for å laste inn program. Hadde den vel et års tid før jeg kjøpte en Amstrad CPC464 med diskettstasjon (den lever i dag). Den første ga jeg bort til skolekorpset og de solgte den på loppemarked, 500 kr fikk de, utrolig men sant. Det gikk ikke mange år før Amstraden ble satt på hylla og en "rå" IBM PS2 med 16 mb minne og 70 mb harddisk vart kjøpt, 12" skjerm og win 3.0 - nesten 70 lapper - inkludert en OKI matriseskriver med traktormating, et stort uvær, men kjapp. I 1988 ble det en Thosiba bærbar tror nummeret på den var 3200 eller noe der omkring og mener å huske at den kostet ca 40.000.

Lenke til kommentar
Første jeg var borti var faktisk en Mac som pappa sin jobb skulle kaste..

mange morsomme timer med puslespill på den ja =)

Noen år senere fikk vi vår første pc ;)

Kosta vel nærmere 30tusn, og bestod av en 800mhz cpu, 128mb ram, og en "utrolig nokk" 10gb harddisk :dribble:

Og ett TnT2 skjermkort, vi hadde den beste pc'en på mils omkrets så alle kom til meg å spilte carmageddon ;)

7257239[/snapback]

Min andre pc hadde TnT og 450mhz pII MMX, råeste PII det gikk ann å få tak i, + svimlende 386mb ram.

Den ble oppgradert til 600mhz celeron, TnT2, hovedkortbytte, beholdt ramen, 386mb (Sd-ram). Pc'en lever fortsatt, men med en PIII 900mhz, og et Geforce 4400ti 128mb.

Den første pc'en tror jeg at jeg brukte fra jeg rakk opp til tastaturet, (ca 1993) til 1996. Jeg tror den hadde 88mhz cpu, 4mb ram, og en cd-rom med kassetter man puttet cd'en i før man dyttet den inn i cd-spilleren. Husker ikke hdd plass på den, men det var plass til tre versjoner av putt putt og transport tycoon, mer info er borte. Man tenker ikke så mye på spec når man er 6 år. Den maskina ble kjøpt for 26000 i 1989-1991 en gang. Heftige greier. Så da satt jeg og tre kompiser og spilte putt-putt.

(Født 1990)

Lenke til kommentar

husker ikke når jeg først var bori en PC, men den første vi fikk i huset var i 1996, og den bestod av:

CPU: En eller annen Intel på 233 Mhz

Minne: først 32 Mb, senere 64 Mb

skjermkort: 3D Voodo med 4 eller 8 Mb minne (husker ikke)

harddisk: 3.4 Gb ;)

HAdde faktisk over 2 gig ledig når bare windows var installert på den :p (windows 95)

Men etter det fikk vi en ny en. den hadde en Pentium 2 650 Mhz, 64 Mb skjermkort, 256 Mb minne, og 10 Gb hdd :p den dro NFS Porsche og Project I.G.I som bare det :D

PS: Jeg tror jeg må installere Project IGI igjen... det var så skamfett, og hadde i hvertfall god grafikk når jeg spillt det for ca. 4-5 år siden ;) Noen enig?

EDIT: Den første PCen kostet 18000 kr ;) Den andre, med PII 650 Mhz kostet vel 15000 mener jeg.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Min første PC var en Packard Bell av et slag , 486SX 33Mhz, hardisken var ikke den største, men husket at den ble oppgradert med så mye ram(trur den hadde 32mb på det meste) at den var den heftigste maskina i gata :cool:

Mener også å huske at det var et forferdlig slit med å få VESA driveren til å virke på skjermkortet :tease:

Trur maskina var i bruk av mormora mi helt fram til 2002 til å skrive brev på :hmm:

Lenke til kommentar

Eneste jeg husker fra første pc'n jeg var borti er Tetris på Microsoft/IBM OS/2. Må ha vært på slutten av 80-tallet eller helt i begynnelsen av 90-tallet (født i '86).

Leser på wikipedia at OS/2 ble laget til IBM Personal System/2.

Endret av denieru
Lenke til kommentar
Deretter kjøpte jeg  en IBM AT (advanced technology) siden jeg måtte ha mye datakraft som elev ved edbskolen :) Den var på 8mhz, hadde 1mb (640KB +noe upper mem) minne og 20 MB harddisk. Alle var misunnelige på meg husker jeg .. lol ...

Erik

7248752[/snapback]

Akkurat den maskinen var min første erfaring med pcer... :) Mye gøy med den. Var den eneste i nabolaget som hadde pc. Endte opp med mye besøk hos meg :ermm: Dessuten var den svindyr. Ble kjøpt sammen med matriseskriver, en pakke disketter og tilhørende databord...
Lenke til kommentar

Min første ekte pc (tenker ikke på commodore osv), var vel rundt 93-94.

486-dx2 66 med 4mb ram, 200mb hd, 14"crt og et svga skjermkort med 2mb minne som jeg var veldig stolt av.

Kjøpte også en 4x cdrom og et soundblaster lydkort, ble grommeste maskin i gata da;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...