Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte fra mineralsk til syntetisk olje

thomasha

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle høre litt om andres erfaringer når det gjelder bytte av olje på eldre biler som har gått lenge på vanelig mineralsk 10W/30 til f. eks helsyntetisk mobil1 5W/40.

Den syntetiske olja har jo blant annet en del rensende effekter som etter min mening vil fjerne avleiringer i motoren som igjen vil medføre lekkasjer, samt evt den effekten den evt vil ha på pakninger og lignende.

Noen meninger og/eller egne erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter og ha kjørt med helsyntetisk olje på bilene mine i 12 år har jeg bare positive erfaringer.

De bilene jeg har kjørt med helsyntetisk.

Mazda 929 1,8 1978 modell.

Kjørte denne bilen på helsyntetisk i 2 år men etter kambytte ved 215 000KM fikk motoren lagerbank og kjørte den siste månen med mineralolje ettersom lagerbanken gav et vist oljeforbruk.

Så lenge motoren var i orden brukte den ca. 1 liter olje på 10 000KM.

Datsun 200L 1979 modell.

Denne bilen brukte jeg i 2 år med helsyntetisk olje.

Fikk etter hvert lekasje i simmeringen forran på veiva men etter bytte av denne var motoren potte tett.

Det merkelige med denne motoren var et etter selv 200 000KM så holdt oljen seg blank de første 4000 kilometrene av oljeskiftene.

Solgte bilen ved 215 000KM med en perfekt motore.

Forbruket på denne motoren var ca. 1 liter pr. 10 000KM.

Bilen går fortsatt og har etter det jeg har hørt rundet 300 000KM uten noe som helst motorproblemer.

Nissan Laurel 2,4SLX. 1988 Modell.

Denne bilen har jeg kjørt med i 8 år og også denne motoren lekker ikke olje.

Har ca. samme oljeforbruket som de andre bilene jeg har hatt men oljen blir fort sort etter oljeskifte.

Bilen har nettop runda 300 000KM og går fortsatt smertefritt på Mobil 1 helsyntetisk.

Har kjørt med Esso Ultron før men byttet for noen år siden til Mobil 1 og jeg synes motoren responderer enda bedre.

Og fortsatt ikke noe lekasje eller unormalt oljeforbruk.

Så mitt forlsag er og teste ut helsyntetisk, lekker motoren og har et unormalt oljeforbruk så er det bare og bytte tilbake, men er motoren tett og oljeforbruket normalt så er det det beste du kan gjøre for en gammel motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...