Aalton Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Jeg tror den tråden er et godt initiativ, jeg skal prøve å følge med på den Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Noe som kanskje ikke angår journalisme i så stor grad men uansett noe som jeg finner svært irriterende er reklamer på nettaviser som enten lager lyd, eller som forandre størrelse når musepekeren sklir over! Får bare et dårligere inntrykk av både avisen og annonsørene for å være for pågående! Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg synes norske journalister får ufortjent mye tyn. Som oftest er det VG og Dagbladet som får gjennomgå, og jeg har inntrykk av at det særlig er førstesidene som vekker forargelse. Dette ser man særlig i tilfeller hvor det pekes på likheter mellom tabloidene og diverse ukeblader. Man dømmer hele redaksjonen på bakgrunn av én enkelt avisside, og stempler journalister flest som uvitende fjols. Det er klart det er lov å være uenig i prioriteringene som blir gjort i de ulike redaksjonene, men å sidestille Se & Hør med avisene i Akersgata vitner om mentalsvikt. Ja, det er for mye kjendiseri, også i avisene. Men man må huske på at VG og Dagbladet er løssalgsaviser, de skal tjene penger, og for å selge så mange eksemplarer som mulig av en bestemt utgave, velger man å fronte oppsiktsvekkende saker. Det er ikke alltid de beste nyhetene, det er ikke alltid de viktigste eller mest relevante sakene, men det er stoff som selger. Førstesiden er en salgsplakat, ingenting annet. Det blir derfor feil å trekke slutninger om journaliststanden som helhet kun på bakgrunn av dette. For eksempel er det enorm forskjell på de etiske retningslinjene som dikterer hverdagen til en skribent i f.eks VG, kontra en som jobber i Nelviks sladderblad. Her kommer to faktasetninger som bør få tabloidkritikerne til å tenke seg om: 1. VG har vunnet flest SKUP-priser av alle norske aviser 2. VG er den avisen som dømmes færrest ganger for brudd på Vær Varsom-plakaten Et lite tips til slutt. De beste reportasjene finner man etter min mening i Dagens Næringslivs lørdagsmagasin. Kjøp avisen førstkommende helg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Javel? Dagbladet og VG er blant de ivrigste jegerne, men de begår samtidig flest brudd på presseetikken blant norske aviser. Ved hvert årsskifte kommer Norsk Presseforbund med en beskjeden nyhetsmelding som forteller om hvor mange medier som ble «dømt» for brudd på god presseskikk i året som gikk. EN KIKK på statistikken for de fem siste årene forteller oss at det er Dagbladet og VG som oftest bryter Vær Varsom plakatens regler for god presseskikk. Siden 1999 er Dagbladet klaget inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) 60 ganger og «dømt» for 15 brudd på Vær Varsom plakaten. For VG er tilsvarende tall 65 og 11. Aftenposten er «dømt» 10 ganger i samme tidsrom, mens BA er nesten like dårlig, med ni «dommer». http://www.bt.no/leserombud/article6631.ece Lenke til kommentar
Henrik Salthe Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Et lite tips til slutt. De beste reportasjene finner man etter min mening i Dagens Næringslivs lørdagsmagasin. Kjøp avisen førstkommende helg. 7278163[/snapback] Dette applauderes på det sterkeste. DN kan i ukedagene være litt smalt, men lørdagsavisen er en liten perle. Ellers er det bra at noen tar tabloidene i forsvar også; jeg er selv stor fan av Dagbladet, og selv om de skriver mye pjatt, er det få aviser som faktisk gjør så mye riktig og godt som Dagbaldet også. VG er jeg derimot mer skeptisk til, men det er primært kulturjournalistikken deres som ødelegger for meg. Mye av nyhetsjournalistikken er veldig bra. Nå må det jo også i rettferdighetens navn nevnes at en av VGs SKUP-vinnere nå jobber i Se&Hør, så vidt jeg husker:) Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Et lite tips til slutt. De beste reportasjene finner man etter min mening i Dagens Næringslivs lørdagsmagasin. Kjøp avisen førstkommende helg. 7278163[/snapback] Dette applauderes på det sterkeste. DN kan i ukedagene være litt smalt, men lørdagsavisen er en liten perle. 7279272[/snapback] Har hatt DN på døren nå i flere år, og ikke alltid er featureartiklene på lørdager like gode. Synes faktisk de har tapt seg med tiden. Har også hatt kjennskap til folk som har blitt omtalt i en slik reportasje hvor det som kom frem ikke samsvarte med hele sannheten. DN har fått et mer tabloid preg over seg, det er kanskje det markedet kjøper derfor får vi det. Professor Janne Haaland Matlary hadde et bra innspill på nettopp dette i dagens DN. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor GJEST PÅ MANDAG JANNE HAALAND MATLARY Felles forfall «Garbage in, garbage out» er navnet på en statsvitenskapelig modell om hvordan politikken formes - dessverre. Publisert: 13.11.2006 Forleden kunne vi lese alt om en forhenværende statsministers psykiske plager i alle medier, med garnityr om hvordan han var borte, syk eller begge deler, arrangert av hans frue. Hun var også i alle medier med fortellingen om hvordan det er for ektefellen når den andre er mer ute enn hjemme, endatil i tjeneste for et såkalt «familieparti». Jeg tenkte matt at dette vedkommer ingen andre enn dem selv. Men jeg kjenner begge disse personene, og vet at ingen av dem løper til pressen med sitt privatliv. Jeg har ikke lest de mer enn syv hundre sidene med den uspennende tittelen, men jeg er sikker på at kun noen få av dem handler om det private. Men dette er symptomatisk for det generelle problem at mediene heller skriver om det private enn om det offentlige i en politikers liv; og at mange politikere faktisk ønsker medienes oppmerksomhet rundt sitt privatliv og sin person. Det er også et element av større alvorlighet her: Den politiske debatt er allerede så forfallen her til lands at vektleggingen av privatliv, utseende, kjærester, hus og hobbyer muligens er det siste skudd for baugen for den rasjonell analyse av makt og interesser som politikk bør handle om. Når man ser på Dagsrevyen, som jeg sjeldnere og sjeldnere gjør, får man litt nyheter, men mye annet. Det kalles infotainment og er innslag om rariteter. Så er det mye sportsunderholdning, mens politiske nyheter, særlig internasjonale, er sparsomme. En voksende tematikk er offerlobbyismen. Her er det mye å ta av i Norge, hvor snart ingen har ansvar for eget liv, men er ofre for så mangt. Disse innslagene presenterer det private med tåredryppende slagside, som alenemoren som ikke har råd til mat til barnet, men til minst en pakke røyk om dagen og hyperoksid i store mengder etter hårfargingen å bedømme. Offerjournalistikken er uimotståelig for den privatiserte offentlighet; her får man alt fra folks sexliv til gjeldsslaveri servert, og det offentlige organ som presumptivt er skyld i alt dette, kan ikke kommentere enkeltsaker. Tabloidene er på fornavn med alle; gjerne krydret med et adjektiv som «Pølse-Hanssen» eller «Jern-Erna», og dersom en analyse av noe som helst politisk skulle passere desken, er det kun kommentarer og ledere. Karitas kjoler var stoff en stund, deretter kom debatten om Karitas kjoler, og så kom debatten om hvorfor man ikke bør ha debatt om Karitas kjoler. Hvorfor er politikerne med i dette sirkuset? Jeg blir mektig irritert når de jeg har valgt til å representere mine interesser stiller i «talk-shows» hvor samtalen er på hjernedødt nivå. Av og til synger og danser de, totalt uprofesjonelt og totalt irrelevant for det de er valgt til å gjøre. Å være med i et underholdningsprogram, som de fleste debattprogrammer er blitt til, er visstnok stor stas på Tinget, hører jeg. Hvorfor synker de så lavt? Dette har jeg rett og slett ikke noe svar på. Det ser ut til at man nesten gjør hva som helst for å komme i mediene, særlig på tv. I stedet for å skrive seriøse debattinnlegg i avisen, inviterer de journalisten til feature-reportasje på hytta. Få politikere fører seriøse debatter i mediene. Hvor er prinsippdebatten om spesialsoldater og et lite partis store innflytelse på landets sikkerhetspolitikk? Hvor er opposisjonens seriøse analyser av dette alvorlige tema nå, etter at mediebråket har lagt seg? Jeg venter. Mediene vil alltid lete etter nyttige idioter som forteller litt mer - det være seg om sex, penger eller makt. Men når politikerne stiller på den privatiserte offentlighetens premisser, forfaller den politiske offentlighet som er nerven i det representative demokratiet. Som borger har jeg rett til representanter som tar politikken alvorlig, og kun der private aktiviteter er politisk relevante, vil jeg vite om dem. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Javel? Dagbladet og VG er blant de ivrigste jegerne, men de begår samtidig flest brudd på presseetikken blant norske aviser. Ved hvert årsskifte kommer Norsk Presseforbund med en beskjeden nyhetsmelding som forteller om hvor mange medier som ble «dømt» for brudd på god presseskikk i året som gikk. EN KIKK på statistikken for de fem siste årene forteller oss at det er Dagbladet og VG som oftest bryter Vær Varsom plakatens regler for god presseskikk. Siden 1999 er Dagbladet klaget inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) 60 ganger og «dømt» for 15 brudd på Vær Varsom plakaten. For VG er tilsvarende tall 65 og 11. Aftenposten er «dømt» 10 ganger i samme tidsrom, mens BA er nesten like dårlig, med ni «dommer». http://www.bt.no/leserombud/article6631.ece 7279153[/snapback] Ikke de seneste årene, men joda - jeg ser at uttalelsen min var noe bombastisk. Men når man tar i betraktning hvor mange artikler som publiseres i VG (avis + nett), samt at dette er landets største avis, og sammenligner tallene med f.eks Aftenposten, som mange mener er den "hederlige" avisen, ser bildet litt annerledes ut. Her er statistikk hentet fra PFU for de to foregående år (eneste som er tilgjengelig nå): 2005: VG (papir) - Antall klager: 8 (hvorav ingen ble vurdert som brudd på god presseskikk) VG (nett) - Antall klager: 4 (hvorav ingen ble vurdert som brudd på god presseskikk) Aftenposten: Antall klager: 14 (2 brudd på god presseskikk, 2 kritikkverdige forhold) Kilde 2004: VG (papir) - Antall klager: 12 (hvorav 2 ble vurdert som brudd på god presseskikk) VG (nett) - Antall klager: 1 (ikke vurdert som brudd på god presseskikk) Aftenposten: Antall klager: 11 (1 brudd på god presseskikk, 1 kritikkverdig forhold) Kilde Så vil jeg gjerne henvise til Runar Døvings artikkel fra Prosa (6/2005), titulert "VG - Norges beste avis". Kjendisfokuset gjør også at man overser VGs grundighet. En vanlig misoppfattelse er å sammenligne avisen med Se og Hør. Det er helt riktig at VG er Se og Hørs viktigste konkurrent, men Se og Hør fabrikkerer saker og manipulerer bilder uten å gjøre leseren oppmerksom på det. Det ville aldri VG gjøre. Personlig liker jeg å holde leseren våken ved bevisst å legge ut feil, lage falske nyheter og slikt, men VG vil ikke engang delta i avisenens tradisjonelle 1. april-spøk. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Når du nevner "se og hør" hør så kan ma nvel ikke kalle disse jounalister, det for det meste bare tull og vås det de fabrikkerer i artiklene sine. Dette er ikke god presseskikk hvertfall VG har mange klager, men det er ikke noe alvorlig ut i fra disse tallene du viser til; VG er en god avis og har flere god raportere og jornalister som bidrar til å dempe på mye av den dårlige omtalen de får, mye er faktisk ganske godt skrevet Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Når du nevner "se og hør" hør så kan ma nvel ikke kalle disse jounalister, det for det meste bare tull og vås det de fabrikkerer i artiklene sine. Dette er ikke god presseskikk hvertfall 7283436[/snapback] Har hatt erfaringer med journalister fra nettopp Se&Hør, og det som nesten overrasket meg var en veldig viktig ting. Det er ikke journalistene som skaper S&H, det er publikum som får det de etterspør! Skribentene i S&H er ofte høyt utdannede mennesker, med en bred forståelse av samfunnet. Tross alt etter så mye tyn den dritt blekka får så har de, såvidt jeg kommer på, kun blitt tatt i å fabrikkere opplysninger en gang. Uten å ha en klar erindring om det. Derimot så må man også spør seg om objektene som poserer villig i bladet. Hvilke som helst ny it-item åpner seg mer enn gjerne for bladet, får å få ønsket publisitet. og bruker bladet for alt det er verdt. Når de derimot har blitt litt lei av rampelyset så gjemmer de seg. Og det er da S&H tjener på de, når de allerede har blitt kjendiser. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har ikke så mye til over for denne måte de fabrikkerer opplysninger på.. det er ikke den riktige mpten å gjøre ting på spør du meg, men det er selvsagt penger på å gjøre det slik også.. Hadde jeg blitt spurt om jobb i bladet hadde jeg nok takket nei. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Jeg har ikke så mye til over for denne måte de fabrikkerer opplysninger på. 7283650[/snapback] Hvilke opplysnigner fabrikkerer de? Mye mer sorgmodig at norske folk etterspør slik dritt... Endret 14. november 2006 av js79 Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har ikke så mye til over for denne måte de fabrikkerer opplysninger på. 7283650[/snapback] Hvilke opplysnigner fabrikkerer de? Mye mer sorgmodig at norske folk etterspør slik dritt... 7283657[/snapback] De har da kommet frem at se og hør fabrikkerer og manipulerer bilder slik at folk skal være fornøyd, det hva som er synd, som du sier. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Enda en mening om tabloidene! Lenke til kommentar
Mafo Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Enda en mening om tabloidene! 7289852[/snapback] Bra artikkel. Som det står helt til slutt: Vi vil lese om Sven O.Høiby og hans "spennende" liv, selv når han er dødssyk. De målbare salgstallene er beviset. Det gir grunn til ettertanke. Samme hvor tragisk det er så er det et faktum at slike saker og annen kjendisjournalistikk selger som hakka møkk. Påfallende mange klager på et visst blad som aldri har solgt under én million eksemplarer. Synes også Panneknekt har et godt poeng angående VG- og DB-journalister som får ufortjent mye tyn over heller rekka på grunn av tabloide grep på forsiden. For å selge aviser må man flashe saker som går hjem hos leserne. Der er én ting helt sikkert: løssalgsavisene sitter på detaljert statistikk over hvilke ord (navn), bilder og farger som lokker frem tierne våre. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Synes også Panneknekt har et godt poeng angående VG- og DB-journalister som får ufortjent mye tyn over heller rekka på grunn av tabloide grep på forsiden. For å selge aviser må man flashe saker som går hjem hos leserne. 7290096[/snapback] Prostitusjon kalles det. Man prostituerer seg for å tjene penger. Lenke til kommentar
Henrik Salthe Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Synes også Panneknekt har et godt poeng angående VG- og DB-journalister som får ufortjent mye tyn over heller rekka på grunn av tabloide grep på forsiden. For å selge aviser må man flashe saker som går hjem hos leserne. 7290096[/snapback] Prostitusjon kalles det. Man prostituerer seg for å tjene penger. 7295341[/snapback] Hvis man skal se så strengt på det; hvem gjør vel ikke det? Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Det jo faktisk ganske så normalt å gjøre dettte slik vi lever i dag innen jounalistikken, jo mer oppmerksomhet, desto mer reklame og penger får man De fleste "prostituerer" seg slik i dag. Lenke til kommentar
Henrik Salthe Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Det jo faktisk ganske så normalt å gjøre dettte slik vi lever i dag innen jounalistikken, jo mer oppmerksomhet, desto mer reklame og penger får man De fleste "prostituerer" seg slik i dag. 7296621[/snapback] Jeg tenkte ikke bare når det gjelder journalistikken, men også alle andre som har jobb? Men det er kanskje en liten avsporing.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Synes også Panneknekt har et godt poeng angående VG- og DB-journalister som får ufortjent mye tyn over heller rekka på grunn av tabloide grep på forsiden. For å selge aviser må man flashe saker som går hjem hos leserne. 7290096[/snapback] Prostitusjon kalles det. Man prostituerer seg for å tjene penger. 7295341[/snapback] Hvis man skal se så strengt på det; hvem gjør vel ikke det? 7296609[/snapback] De fleste gjør ikke det. Hvis jeg tar jobb som går mot min overbevisning for å tjene penger, så prostituerer jeg meg. Hvis jeg tar en jobb som jeg mener er riktig, eller jeg må ta for å 'overleve', så prostituerer jeg meg ikke. VG og Blabla må enten stå for den journalismen de bedriver, også idiotjournalistikken, eller så er de bare å anse som prostituerte som gjør hva som helst for penger og markedsandeler. Edit: pros·ti·tu·tion 1. The act or practice of engaging in sex acts for hire. 2. The act or an instance of offering or devoting one's talent to an unworthy use or cause. Endret 20. november 2006 av JBlack Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvis jeg tar jobb som går mot min overbevisning for å tjene penger, så prostituerer jeg meg. Hvis jeg tar en jobb som jeg mener er riktig, eller jeg må ta for å 'overleve', så prostituerer jeg meg ikke. Ikke for å kverulere, jeg er i utgangspunktet enig. Men ut ifra din definisjon (over, se utheving), vil tabloidjournalistikken kunne anses som hederlig i den grad den handler om å overleve. Man konkurrerer om annonsekroner (den foreløpig eneste inntektskilden for norske nettaviser). Uten disse midlene vil ikke virksomheten være lønnsom. Man fronter de sensasjonelle sakene for å få flest mulig lesere, noe som igjen fører til større annonseinntekter. Så på en måte kan man se dette som avisenes måte å overleve på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå