Martin-sama Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Morn igjen! Jeg bare lurer på noen få ting til. Det er jo "snart" jul og jeg tenker på å ønske meg litt pedaler og slikt moro til El-gitar. Jeg har veldig lyst på en Distorion/overdrive pedal. Og første ting: Hva er forskjellen på Distortion og Overdrive? Har også sett forskjellige Distortion pedaler. Jeg liker veldig godt effekten på introen til "Seek and destroy" av Metallica. Vil en slik pedal gi meg den effekten? Link gjerne til andre hvis denne er feil. Og jeg ser det finnes pedaler til 200 og til 3000. Hva er forskjellen? Er så stor forskjell på lyden? MVH Martin Endret 12. november 2006 av Martin-sama Lenke til kommentar
Solid Liquidious Snake Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Ja, det er en stor forskjell på lyden, behringer er crap, og jeg tror pedalen kunne ha blitt ødelagt av den første ungen din. Gå noen steg opp, i 1000-2000 kronersklassen finner du dritmye bra. Sjøl anbefaler jeg Radial Tonebone Hot British, råeste som finnes der ute av Dist pedaler. Distortion er enkelt forklart bare med mer vreng enn overdrive. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Men mav får pedaler som gir overdrive/distortion. Får man da begge deler, eller er det en miks av dem? Hvis du hører på introen på seek and destroy, hva slags pedal ville du anbefale for å få tilsvarende lyd? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Du får pedaler med begge deler, men det vanligste blir å ha to pedaler. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Start med en tur til denne siden: Boss Compact Pedals Klikk deg inn på hver pedal, der ligger en knapp som heter demo, som igjen åpner et vindu hvor du kan høre eksempler på hvordan den effekten høres ut. Da får du en ide hvordan en overdrive og en distortion høres ut. Litt mange klikk fram og tilbake for å komme til hver lyddemo, men det får så være. Boss pedalene er faktisk helt greie. God kvalitet og grei lyd for 600 -1000 kroner. En SD-1 Super Overdrive var min viktigste effekt i mange år på 70-80 tallet. Har den ennå, og den funker like godt som alltid. Har en Blues Driver også, men den er moddet en smule. Jeg ville startet der, og så kan du heller kjøpe dyrere pedaler senere når du vet hvilke effekter du faktisk bruker. (Jeg har et antall pedaler i forskjellige prisklasser, noen av dem har jeg ikke brukt på flere år, og da spiller det ingen rolle hvor gode de er eller ikke.) Husk også at selv den råeste pedal ikke låter bedre enn forsterkeren du kjører den på. Og som jeg plager folk med å si: Det du virkelig ønsker deg er en bedre gitar, med mindre du alt har en skikkelig god en. Så kjøp heller to pedaler til 750-1000 kroner hver enn to til 2000 hver, så har du 2000-2500 kroner til overs som du setter i banken og sparer til drømmegitaren. Geir Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Har litt lyst på Boss TurboDistortion selv, men da må jeg nok ha meg ny forsterker. Spiller på en Line6 Spider Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Tusen takk for fyldig svar altså! Skal ta en titt når jeg kommer hjem fra skolen. Tror jeg har en ganske god gitar, og bra forsterker. Dette kommer til nytte! BTW! Har en Ibanez Sa-260FM gitar, og en VoX AD30VT forsterker. Takk igjen! MVH Martin Lenke til kommentar
mkon Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Skal du ha type metallica og generelt en metal dist pedal er denne å anbefale: Digitech Metal Master Overdrive pedaler syns jeg kun låter bra da de er av rør vreng, men brett med slike rør er egentlig litt vel dyrt Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg har prøvd en del pedaler gjennom VOX AD30VT forsterkeren min, og jeg anbefaler å bruke en fullblods røramp sammen med pedaler. På grunn av modeleringsteknologien til AD serien får man ikke så bra resultat. Hvis du vil ha SKIKKELIG rå vreng, kjøp gode høytalere (det har ikke VOX forsterkeren din) og en DAMAGE CONTROL Demonizer. Det er den sykeste pedalen jeg har prøvd. Funker extremt godt til metall. Eller du kan kjøpe en noenlunde god rørforsterker (Peavey Classic 30 feks) og kjøre noen bosspedaler igjennom den. Jeg ville heller solgt VOX forsterkeren din og kjøpt en amp til 6-7000. Da får du fet vreng. I tillegg bør du kanskje oppgradere pickupene dine, men amp er det som skaper forskjell i mine øyne. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Jeg har prøvd en del pedaler gjennom VOX AD30VT forsterkeren min, og jeg anbefaler å bruke en fullblods røramp sammen med pedaler. På grunn av modeleringsteknologien til AD serien får man ikke så bra resultat. Hvis du vil ha SKIKKELIG rå vreng, kjøp gode høytalere (det har ikke VOX forsterkeren din) og en DAMAGE CONTROL Demonizer. Det er den sykeste pedalen jeg har prøvd. Funker extremt godt til metall. Eller du kan kjøpe en noenlunde god rørforsterker (Peavey Classic 30 feks) og kjøre noen bosspedaler igjennom den. Jeg ville heller solgt VOX forsterkeren din og kjøpt en amp til 6-7000. Da får du fet vreng. I tillegg bør du kanskje oppgradere pickupene dine, men amp er det som skaper forskjell i mine øyne. 7250419[/snapback] Er redd for at dette er uaktuelt, forsterkeren er helt ny og trenger ikke så bra utstyr. Holder meg til VoX forsterkeren min en god stund, så får jeg se hva jeg gjør med pedalene. EDIT: Men for meg som nybegynner som nesten ikke har hørt noen pedaler "live" så vet jeg ikke helt hva du mener med Skikkelig rå vreng. Jeg tar igjen opp lyden fra "Seek and Destroy", jeg klarer vel å få tilsvarende lyd på utstyret mitt? VoX forsterkeren klarer det vøtt... Endret 9. november 2006 av Martin-sama Lenke til kommentar
EJN Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 VoX forsterkeren klarer det vøtt... Nix, det gjør den ikke. Skal du ha Seek & Destroy-lyd må du ha en Proco Rat-pedal. Kjøp deg gjerne en og se hvordan den låter gjennom voxen din, men skal du komme deg i nærheten av Metallicas lyd må du kjøre den gjennom en pushet Marshall-rørforsterker. (I hvertfall en amp med rør i begge trinn, helst EL34 eller KT88.) Støtter tidligere nevnte forslag om å spare opp litt, selge voxen og kjøpe en røramp, gjerne en Peavey Classic 30, som ble nevnt, som er en meget god rørforsterker til prisen. Går ganske rimelig brukt, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hører folk klager på Behringer, men selv har jeg en Behringer OD100, som gir både Overdrive og Distortion, og den funker kjempebra og gir god lyd. Om du kjøper strøm-adapter med split sparer du massevis på å kjøpe flere Behringerpedaler, framfor et dyrt brett. Er vant til å bli overtrampa når det kommer til sånne uttalelser, men jeg er ikke så n00b som folk skal ha det til lenger, har tross alt spilt i 5-6 år nå. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 (endret) VoX forsterkeren klarer det vøtt... Nix, det gjør den ikke. Skal du ha Seek & Destroy-lyd må du ha en Proco Rat-pedal. Kjøp deg gjerne en og se hvordan den låter gjennom voxen din, men skal du komme deg i nærheten av Metallicas lyd må du kjøre den gjennom en pushet Marshall-rørforsterker. (I hvertfall en amp med rør i begge trinn, helst EL34 eller KT88.) Støtter tidligere nevnte forslag om å spare opp litt, selge voxen og kjøpe en røramp, gjerne en Peavey Classic 30, som ble nevnt, som er en meget god rørforsterker til prisen. Går ganske rimelig brukt, så vidt jeg vet. 7262791[/snapback] Den var ikke spesielt rimelig ny den Peavey forsterkeren der. Har ikke sett etter den brukt, men den er nok for dyr for meg foreløpig uansett. Finnes det ikke et billigere alternativ? Og jeg har sagt tidligere at jeg er helt nybegynner når det kommer til forsterker, jeg visste knapt at jeg hadde kjøpt en digital forsterker, visste ihvertfall ikke at den skilte seg så mye fra en standard rørforsterker.. Finnes det ikke en god rørforsterker til rundt 2000 kroner? Og den pedalen du snakket om; Proco-rat pedal, kunne du linket til en side som selger den, hvis ikke: Hva ligger den på i pris? Hva med denne VOX forsterkeren? Eller hva med denne Morgan forsterkeren Jeg vil uansett beholde VoX'en min, da jeg syntes den er dritkul med mange kule effekter og amps.. Derfor tenkte jeg at jeg kunne skaffet meg en til, som jeg kan spille litt mer "gammeldags" med, hvis dere skjønner. Hvis jeg ikke har misforstått helt da, jeg forstår det nemlig slik at jeg har kjøpt en moderne digital forsterker som ikke klarer å få frem den kule klassiske lydeffekten som Metallica får til, for å få dette trenger jeg en klassisk rørforsterker. Eller er det helt feil? Martin Endret 12. november 2006 av Martin-sama Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Vil anbefalle deg BOSS GT6, den har masse effekter og kan gi deg omtrent hvilken som helst lyd du vil ha når du vet åssen du bruker den. Har en selv og den har alt jeg trenger + mye mer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Overskriften din er ikke bra nok, vennligst endre den. Det gjør ikke saken noe bedre at du aktivit prøver å komme rundt 3-ordsregelen. AtW Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Vil anbefalle deg BOSS GT6, den har masse effekter og kan gi deg omtrent hvilken som helst lyd du vil ha når du vet åssen du bruker den. Har en selv og den har alt jeg trenger + mye mer. 7271176[/snapback] Den så en smule komplisert ut (og ganske dyr), vet ikke helt om jeg er i stand til å bruke noe sånt enda. Ettersom hva andre har svart virker det som om det er forsterkeren min som er "problemet". Overskriften din er ikke bra nok, vennligst endre den. Det gjør ikke saken noe bedre at du aktivit prøver å komme rundt 3-ordsregelen. AtW 7271356[/snapback] Bedre nå? Martin Endret 12. november 2006 av Martin-sama Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 BOSS GT6 får du for litt over 3000,- og ja den er avansert, men er bare til å prøve deg frem så lærer du. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Ja, gjør vel det. Men som nevnt tidligere mener folk her at forsterkeren min ikke klarer å få ut den gode lyden som disse pedalene lager. Eller hva mener du? Sjekket de Marshallforsterkerne med EL34 og KT88, vet ikke hva det er, men forsterkerne jeg fant med det var veldig dyre. Jeg ønsker meg en effekt tilsvarende den som Metallica bruker, rettet spesielt mot den i Seek and Destroy, fra deres første album. Hadde vært veldig fint med fler svar fra erfarne gitarfolk! Martin Lenke til kommentar
Solid Liquidious Snake Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Vil tro du får den lyden utav litt tweaking på usa higain(Eller noge slikt) på Voxen din, nå har ikke jeg hørt akkuratt den låta, men det er vel noe slikt som anbefales av metallicaentusiaster på andre fora, selv aner jeg ikkenoe om metallica. Det går også ann å høre med folka på www.gitarnorge.no Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Vil tro du får den lyden utav litt tweaking på usa higain(Eller noge slikt) på Voxen din, nå har ikke jeg hørt akkuratt den låta, men det er vel noe slikt som anbefales av metallicaentusiaster på andre fora, selv aner jeg ikkenoe om metallica. Det går også ann å høre med folka på www.gitarnorge.no 7272503[/snapback] Ok, skal prøve ut dette når jeg får tilbake Vox'en, den måtte jo på rep etter første dag.... Takk for link, skal høre meg fram der. Fler tips? Martin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå