Christian86 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Har noen små problemer to returer til en butikk, og lurer på hva andre ville gjort i situasjonen. problem 1. kjøpte sata kabinett fra en butikk, og to 400 gb disker fra en annen. Når maskinene viste gult spørsmål ved kabinettet, så sendte jeg det og disken til den bitikken som solgte kabinettet. De konkluderte med defekt kulelager og sendte tilbake. Butikken som solgt disken nekter ansvar for utgiftene jeg fikk som følge av det (ja, jeg er IKKE så pc kyndig) jeg er av den mening at alle utgifter knyttet til mangelen skal selger stå ansvarlig for. Ikke jeg. Konsulenten jeg snakket med mente der i mot at det var feil, og det fikk jeg ta på egen kappe. problem 2 kjøpte en forhåndsvis dyr telefon brukt. Av kvitteringen så fremgår det at selger er privat person og dermed skal rettighetene mine være intakt. Den var på service for ca 1 mnd siden for diverse feil, kom tilbake, og samme kveld kom de feilene tilbake. Verkstedet vil bytte hovedkort, men hverken importør av telefon, verksted eller butikk vet når den vil bli ferdig. Ettersom det nå er en utgått modell så antydet importør at det kunne bli vanskelig med slike deler. Servicetid på siste service er om 2 timer: 2 uker, og enda ikke påbegynt eller kjent status for deler. Dessverre stopper ikke moroa der; ettersom jeg leverte inn denne etter avtale med butikken, så har jeg ingen telefon. Det har vært gjort forsøk med telefon, og e-post vedrørende lånegjenstand, men ikke noe svar per i dag. Da jeg ringte sa kundekonsulenten at jeg fikk pent vente minst to uker før de ville en gang se på saken, eller sende lånegjenstand. igjen, så lurer jeg, hva burde jeg gjøre? ps! noen av forumbrukerene vet om saken i detalj, men håper de ikke nevner butikken sitt navn. Syns ikke det er riktig å henge dem ut enda. Vil fortsette å prøve som en normalt dannet menneske, å få en løsning. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 problem 1. kjøpte sata kabinett fra en butikk, og to 400 gb disker fra en annen. Når maskinene viste gult spørsmål ved kabinettet, så sendte jeg det og disken til den bitikken som solgte kabinettet. De konkluderte med defekt kulelager og sendte tilbake. Butikken som solgt disken nekter ansvar for utgiftene jeg fikk som følge av det (ja, jeg er IKKE så pc kyndig) jeg er av den mening at alle utgifter knyttet til mangelen skal selger stå ansvarlig for. Ikke jeg. Konsulenten jeg snakket med mente der i mot at det var feil, og det fikk jeg ta på egen kappe. 7247650[/snapback] Så du krever å få dekket kostnader for undersøkelse du gjorde uten å kontakte selger først for å gi dem mulighet til selv å undersøke varen for mangler/defekter? Syns den skurrer litt. Uten at jeg kan vise til paragrafer, mener jeg at selger ikke kan holdes ansvarlig for hva du måtte gjøre før du gir beskjed om at du mener varen har en mangel. Når du selv velger å kontakte en tredjepart, uten å gi selger mulighet til å undersøke varen først, bør det være på egen kostnad. Når det gjelder telefonen, er vel rettighetene dine ganske klare. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 problem 1. kjøpte sata kabinett fra en butikk, og to 400 gb disker fra en annen. Når maskinene viste gult spørsmål ved kabinettet, så sendte jeg det og disken til den bitikken som solgte kabinettet. De konkluderte med defekt kulelager og sendte tilbake. Butikken som solgt disken nekter ansvar for utgiftene jeg fikk som følge av det (ja, jeg er IKKE så pc kyndig) jeg er av den mening at alle utgifter knyttet til mangelen skal selger stå ansvarlig for. Ikke jeg. Konsulenten jeg snakket med mente der i mot at det var feil, og det fikk jeg ta på egen kappe. 7247650[/snapback] Så du krever å få dekket kostnader for undersøkelse du gjorde uten å kontakte selger først for å gi dem mulighet til selv å undersøke varen for mangler/defekter? Syns den skurrer litt. Uten at jeg kan vise til paragrafer, mener jeg at selger ikke kan holdes ansvarlig for hva du måtte gjøre før du gir beskjed om at du mener varen har en mangel. Når du selv velger å kontakte en tredjepart, uten å gi selger mulighet til å undersøke varen først, bør det være på egen kostnad. Når det gjelder telefonen, er vel rettighetene dine ganske klare. 7248589[/snapback] nuvel, enten leser du ikke hva jeg skriver, eller så er jeg temmelig dårlig i å formulere meg. Butikk A solgte diskene Butikk B solgte kabinettet ettersom B sitt produkt avhenger av en disk for å fungere så blir det da et sammensatt problem om noe slutter å fungere. Ettersom det dukket opp gult spørsmålstegn under devices i windows osv, så var det ikke en rimelig slutning for meg å rappe ut harddisken fra den stasjonære og bytte for å se om de fungerte. Jeg ringte forsåvidt butikk B først for å spørre, men de visste ikke noe. Etter anbefaling sendte jeg da begge deler ned til dem, fordi produkt B avhengte av produkt A for å fungere, men hvor feilen virkelig var, vel det visste ingen! så videre til slutningen din om tredjepart: mennesket handler på instikt, dette etter beste erfaring fra tidligere situasjoner, ettersom jeg ikke har noen slik tidligere erfaring, så var det nærliggende å tro at når windows mente det var usb feil, så var det kabinettet, ikke disken sin skyld. Det var feil, fordi disken viste seg å være ødelagt. så nei, jeg kontaktet ikke noe tredjepart. Jeg hadde en valg, jeg hadde en feil, men ingen visste hvem sin skyld det var. For å finne ut av feilen måtte jeg sende A og B fordi de avhenger av hverandre for å fungere, således kunne en da finne ut om det var begrensning i produktet e.l. bedre forklart nå? Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hvorfor ikke kjøpe alt hos en butikk neste gang? Uansett så er det rimelig opplagt feilsøking å prøve med annen disk når et diskkabinett ikke fungerer. Så at butikk B som solgte deg kabinettet tar betalt for feilsøking så er det fullt forståelig. Syns det blir totalt urimelig å belaste butikk A for denne kostnaden, da det ikke er deres skyld at du sendte varer kjøpt hos dem til test hos en annen part. Når det gjelder telefonen så er vel reglene ganske klare. Er servicetid over en uke har du krav på et låneprodukt. Enkelte produsenter har faktisk en garanti på hvor lang tid produktet kan være inne på service før du får et helt nytt produkt. (bl. annet HP) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Hvorfor ikke kjøpe alt hos en butikk neste gang? Uansett så er det rimelig opplagt feilsøking å prøve med annen disk når et diskkabinett ikke fungerer. Så at butikk B som solgte deg kabinettet tar betalt for feilsøking så er det fullt forståelig. Syns det blir totalt urimelig å belaste butikk A for denne kostnaden, da det ikke er deres skyld at du sendte varer kjøpt hos dem til test hos en annen part. Når det gjelder telefonen så er vel reglene ganske klare. Er servicetid over en uke har du krav på et låneprodukt. Enkelte produsenter har faktisk en garanti på hvor lang tid produktet kan være inne på service før du får et helt nytt produkt. (bl. annet HP) 7249483[/snapback] jeg fatter ikke hvordan noen leser ting jeg ikke skriver. Det er frakten som er problemet, jeg mener jeg ikke skal sitte med utgiftene fordi et produkt viste seg å ha feil, og i prosessen som ledet mot å finne den feilen så fikk jeg utgifter. nb! butikk b sa at de ikke ville ta seg betalt for å undersøke, fordi de ikke kunne fastslå før innsending hva som var galt, dermed skulle de prøve å se på det og gi meg tilbakemelding. Endret 9. november 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
radivx Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006 Ta en titt her... Så får du den virkelige loven og ikke synsing fra oss andre Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 (endret) http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006 Ta en titt her... Så får du den virkelige loven og ikke synsing fra oss andre 7249790[/snapback] ser av §33 at jeg følgelig kan kreve det, men gjenstår enda å vite hva folk anbefaler hva angår telefon problematikken. Vi er nå inne i uke 3 av servicetiden, og ingen vet når telefonen repareres, eller om jeg får lånetelefon. ps! har bedt om det skriftlig minst to ganger, og på telefon minst to ganger. Ingen har sagt at jeg skal få det, og minst en hos butikken har nektet meg å få det. Endret 9. november 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå