Gå til innhold

Anbefaling av ekstern HD-kabinett + 400 GB HD

Anbefalte innlegg

Hei. Nå er jeg lei av å måtte slette ting fra den overfylte 160 GB eksterne harddisken min, og de 40 GB som er på den lokale harddisken holder ikke til mye. Jeg har kommet fram til at jeg trenger en ny disk, og da tenkte jeg meg en ekstern med 400 GB. Siden jeg vil ha muligheten til å eventuelt flytte harddisken inn i en stasjonær PC senere, ønsker jeg meg et harddisk-kabinett og ikke en innebygd sak.

Jeg er (som alle andre vel bevarte mennesker) opptatt av at støynivået skal være minimalt, og vil av den grunn unngå en intern vifte på kabinettet. Har sett meg ut disse to:

eMagic og Tsunami.

Har noen noe å si for/mot de to der? Er selvsagt åpen for andre merker og andre butikker. Hvis Mamoz i Trondheim har noe bra kjøper jeg gjerne fra denne butikken ettersom jeg da har muligheten til å spare fraktkostnadene.

Av harddisker tenkte jeg på denne. For noen år siden, da jeg var mer inne i hardware-markedet, var Samsung kjent for å produsere støysvake disker, stemmer dette fortsatt? Og hvordan er ytelsen i forhold til andre?

På forhånd takk for alle konstruktive svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt oppdatert angående støynivået til harddisker av nyere dato, men det er likevel et par ting jeg føler for å kommentere:

Harddisken du har sett deg ut bruker SATA2 grensesnittet. De fleste (om ikke alle) eksterne hd-kabinett på markedet har kun PATA -tilkobling.

En annen ting du bør ha i tankene er at en ekstern disk er mye mer utsatt enn en intern disk hva angår varme og støt/vibrasjoner. Så hvis du baserer deg på å lagre alle viktige filer på EN harddisk som attpåtil er ekstern, så tar du en sjanse.

Lenke til kommentar

Har allerede bestilt nevnte disk med Tsunami, så om det funker dårlig sammen blir jeg nødt til å bruke angrefrist.

Uansett hvis du leser litt nøyere på specs'a så står det at grensesnitt SATA er støttet. Jeg skriver også at jeg har en annen ekstern harddisk, så jeg satser ikke alt på ett kort. Bilder for eksempel blir oppbevart på samtlige disker, både den interne harddisken jeg har og på 160GB'ern, nå også på den med 400 GB.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jada, den funker fint. Eneste minuset med den er installeringen; det var særdeles vanskelig å få alt til å passe. Du blir nødt til å bruke mye mer makt enn hva du tror er datadeler har godt av. Savner også en LED på forsida til å vise om den er på eller av, men det blir bare småplukk. Alt i alt funker den fint :)

Lenke til kommentar

Harddisken du skal er det ingenting å si på ihvertfall. Har brukt den serien i over ett år, og har gått gradivs med 200GB, 250GB, 400GB og venter en på 500GB i morgen. Eneste problemet jeg har hatt var når jeg mistet en kniv ned på 200GB-disken som gjorde at den gikk istykker, men sendte inn og fikk en ny i retur etter en ukes tid. (Sa selvfølgelig ikke hva som hadde skjedd med den ;) )

På kabinetfronten har jeg ingen erfaringer, men har bestilt denne med plass til to disker, tenkte jeg skulle ha de to største på 400 og 500 GB i den.

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=29189

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...