ArtDeco^ Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg har kjøpt et demo HK, Gigabyte K8N SLI til erstatning for et MSI K8N Diamond som bråkte. Jeg har to Samsung spinspoint S-ATA disker som intil for 2 timer fungerte utmerket på MSI kortet. Problemet er at BIOS på Gigabytekortet ikke finner noen S-ATA enheter. Som en midlertidig løsning hang jeg på en P-ATA disk og installerte XP på denne. (Inkl F6 og installasjon av S-ATA drivere). Kan noen fortelle meg hva jeg kan gjøre for at BIOS skal finne S-ATA diskene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Oppdatering av BIOS må til om den ikke identifiserer diskene. Med mindre du har deaktivert dette i BIOS. Lenke til kommentar
ArtDeco^ Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Oppdatering av BIOS må til om den ikke identifiserer diskene.Med mindre du har deaktivert dette i BIOS. 7247495[/snapback] Takk for svar. Jeg får lete etter aktuelle bios'er. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Hvilke SATA-kontakter har du benyttet på hovedkortet? Lenke til kommentar
ArtDeco^ Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Hvilke SATA-kontakter har du benyttet på hovedkortet? 7247629[/snapback] 1-3. 1 og 2 til HD og 3 til DVD brenner Lenke til kommentar
ArtDeco^ Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Har flashet BIOS til siste versjon. Har prøvd ulike instillinger i BIOS. Finner fortsatt ikke SATA diskene Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hva type harddisker er det snakk om (merke og modell)? Lenke til kommentar
uff-bjert Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Noen hovedkort krever oppstartsdiskett for kunne innstallere windows på satadisk. Dette kan du nok greit sjekke på hjemmesidene til hovedkortet. Du kan da oppleve at diskene kommer opp som SCSI i bios, men dette kan du trygt overse. Også andre hovedkort kan kreve satadriver FØR det oppdager hovedkortet, sjekk dette på produsentens hjemmeside. Eventuelt last ned ALLE driver, også MANUAL og åpne denne og les på annen pc. Lykke til! Quote; FØR DEN OPPDAGER HOVEDKORT! Selvsagt skal det stå; før den oppdager satadisker. ;-) Endret 9. november 2006 av uff-bjert Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Om du ikke skal sette de to diskene i raid, ville jeg gått inn i Bios, satt: SATA mode non Raid og IDE mode. Lenke til kommentar
ArtDeco^ Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Hva type harddisker er det snakk om (merke og modell)? 7248698[/snapback] HD'ene er Samsung spinpoint sp2504c Lenke til kommentar
ArtDeco^ Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Om du ikke skal sette de to diskene i raid, ville jeg gått inn i Bios, satt:SATA mode non Raid og IDE mode. 7249259[/snapback] Jeg ser de innstillingene i manualen, men jeg finner dem ikke i BIOS(F9). Edit: Disse instillingene finnes kun for K8N Ultra SLI. Jeg har vanilla utgaven.. Endret 9. november 2006 av ArtDeco^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Avventer oppdatering av BIOS. Lenke til kommentar
ArtDeco^ Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Avventer oppdatering av BIOS. 7250314[/snapback] jeg har flashet til siste Bios Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hvilke SATA-kontakter har du benyttet på hovedkortet? 7247629[/snapback] 1-3. 1 og 2 til HD og 3 til DVD brenner 7247735[/snapback] Er dette kkontaktpunkter beregnet for raid ? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Merkelig at det ikke fantes slike innstillinger. Har du prøvd med bare/kun 1 SATA disk tilkoblet og CD rom når du legger inn XP?! Fjern evt unødvendige ting. Sett CD rom som primary boot device. Kommer ikke på noe om det ikke fungerer. Lenke til kommentar
ojo Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Hei Hvis det er XP-home må du nok inn men driver for sata disken. Når du booter på xp-cden må du trykke F6 for 3.parts drivere/RAID ELLER NOE SÅNT. sÅ LEGGER DU INN DRIVEREN MANUELT. Lenke til kommentar
ojo Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Sorry. Se bort fra dette. Leste ikke nøye nok. Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Kortet sendes i retur. problemet ble ikke løst, men tråden kan stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå