Gå til innhold

Kun en port for RAM?


jammi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

SPM 1:

 

Jeg har en IBM ThinnkPad X22, og tenker på å oppgradere minnet.. I dag skrudde jeg opp pc'en for å se hvor dette skulle inn, men så vidt jeg kunne se er det kun en port å putte RAM-brikken inn i.. Er dette normalt? Jeg trodde det pleide å være flere..

 

SPM 2 (warning: noob-spørsmål! :p):

 

Minne hjelper på hastigheten generelt, ikke sant? Vil bl.a. film (nettv etc..) spille bedre, med mindre "hakking", dersom jeg oppgraderer med mer minne?

 

Kan nok virke som en komplett noob her, men det får bare være :p

 

 

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Du sier ingenting om hvor mye minne du har fra før, så da er det vrient å gjette hvor bra ytelsesforbedring du vil oppleve.

 

Jeg erfarer at 512MB ram er nok for Windows og å se film.

 

FSC P7120 har integrert ram på hovedkortet, og dermed er det bare en ekstra ledig slot på pcen. Er sikkert samme greia på din.

Lenke til kommentar

En minneport på laptop er vanlig, særlig IBM sine Thinkpad-modeller. "Oppgradering" vil da bli "nykjøp" i stedet.

 

Minne hjelper som sagt på hastigheten, siden minne brukes til lagring av de filene som datamaskinen bruker ofte. Da slipper harddisken å lese disse filene hele tiden, hvilket tar tid og som gir et tregt system.

 

Dersom *dette* er den PC'en du har, så vil ikke oppgradering av minne hjelpe veldig mye, når CPU'en er neste ting som butter. Win Xp pluss et spill på den maskina er maks av det som går ann.

Lenke til kommentar

Riktig modell du linket til ja, men min er nok litt eldre..

 

 

Har forøvrig Windows 2000 på den.. RAM-størrelse nå er 261 MB. Aner ikke om den har innebygget RAM, men en rambrikke er iallefall i..

 

(261 mb er vel litt snedig på en rambrikke? :S Men alikevel, 256 brikke + 5 MB innebygget er vel også helt gale.. da er det vel 128 MB brikke, og resten innebygget..)

Lenke til kommentar

indeed it will.

 

700MhZ er litt lite på CPU, men det funker gulligt til oppgaver som er krevende opp til DVD-spilling. Har en 700MhZ'er hjemme, med 0,5GB minne, og den klarer det meste av tunge kontoroppgaver. Bare pass på at Windows er frisk. Alt går så mye fortere med en fersk reinstall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Sikker på at du ikke heller vil spare til du har 5-6000kr for en ny pc?

 

..

7247426[/snapback]

Når en rambrikke på 512 mb koster rundt 300 kr og han kanskje ikke har bruk for en bedre maskin enn det?

 

edit: 500 kr mener jeg

7254705[/snapback]

 

SO-DIMMene jeg har sett har kostet rundt 1000lappen for 512.

Usikker på hvilket minne trådstarter trenger, men finner du det til 500kr er det bare å kjøpe.

 

Likevel - forvent ingen stor forbedring.

Lenke til kommentar
Sikker på at du ikke heller vil spare til du har 5-6000kr for en ny pc?

 

..

7247426[/snapback]

Når en rambrikke på 512 mb koster rundt 300 kr og han kanskje ikke har bruk for en bedre maskin enn det?

 

edit: 500 kr mener jeg

7254705[/snapback]

 

SO-DIMMene jeg har sett har kostet rundt 1000lappen for 512.

Usikker på hvilket minne trådstarter trenger, men finner du det til 500kr er det bare å kjøpe.

 

Likevel - forvent ingen stor forbedring.

7255065[/snapback]

Og det er DDR SO-DIMM du har sett på, helt sikkert?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Den skal ikkje ha DDR-SODIMM den skal ha SODIMM

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111310

999kr for 512mb.

 

Og det utgjør mye å oppgradere frå 256 til 512.

 

Og det er mye bortkastede gigahertz ute å går i dette landdet.

 

Min laptop rusler for det alle meste på 800mhz. det er bare under svært tunge programmer med den gidder å gire opp til 1.73ghz. (har sett opp 2sekund forsinkelse på frekvens bytte)

Lenke til kommentar

Ja den so dimm er den eldre ram`en. Mens ddr er ddr, altså nyere ram som manskina di ikke støtter. 700mhz er nesten for lite til nett tv hos nrk, testa det på en 600mhz og der hakka det forde wmv codecene som mediaplyer bruker tar all cpu :)

Dog lagger det ikke da jeg tvinger cpuen på laptopen til 800mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...