Gå til innhold

Problem med maskin som rebooter

Anbefalte innlegg

Har problem med at maskinen rebooter med jevne og ujevne mellomrom. Har feilsøkt en god del uten å finne noen konkret feil...

Kjører en ca 5 uker gammel versjon av w2kpro med alle oppdateringer.

Sjekket maskinen for virus og andre kjente problemer.

Fant følgende som er litt mistenkelig:

CPU Core 1,68 V

+2,5 V 0,10 V

+3,3 V 3,14 V

+5 V 4,80 V

+12 V 11,04 V

Kjører følgende oppsett:

AMD Athlon 1200 MHz (6x200)

Micro-star K7T Pro2 VIA VT863 Apollo KT133

Nvida GeForce2 MX400 (64 MB)

SB Live! 5.1

IBM 60 GB 7200/ATA/100

IBM 80 GB 7200/ATA/100

Samsung CD-R/RW SW212B

Samsung DVD-Rom SD-616F

Intel pro/100 S nettverksadapter

2 x Apacher Tech 256 MB SDRAM PC133

Har også lagt merke til en ganske høyfrekvent lyd noen ganger når maskinen starter opp. Lyden forsvinner i løpet av 8-10 sekunder. Lyden høres mekanisk ut...

Temperaturen på diskene er opp i mot det ekstreme. Hvor varm skal egentlig en 7200 disk bli???

Har sjekket temp på prosessor, men den overstiger sjelden 50 grader.

Feilen oppstår rett som det er når jeg kobler meg av og på ADSL... Kan det være noe der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mekanisk lyd når man starter opp er ikke uvanlig - typisk en vifte som "subber" litt før den blir varm.

Ellers er slike problemer ofte knyttet til PSU. Du har jo en god del utstyr, hva med å ta vekk noe, f.eks en CD eller to, og lydkortet? Bare for en stund, for å prøve. Hvis det da blir stabilt så er det power som er på grensa, eller noe galt med en av de komponentene du tok ut.

Lenke til kommentar

Jeg har en liten mistanke til psu...

Som du ser av informasjonen så ligger noen av verdiene veldig lavt. Når jeg sjekker i bios så er det faktisk ikke så ille.

Det er spesielt +2,5 som jeg lurer litt på, den er jo bare på 0,10 når jeg kjører AIDA32.

Har ca. 1,5 mnd gammelt skjermkort, hovedkort og 3-4 uker gammel HD. PSU ble også byttet for ca. 1,5 mnd siden og da satte jeg inn et 300W power.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Mange av de billige PSUene har ikke presis styring av spenninger, og dette kan være årsaken. Når du har så mye i maskinen bør du legge litt penger i PSU også....

Dersom diskene blir svært varme, kan dette tyde på at kabinettet er feildesignet med hensyn til kjøling. Sett blinddeksler foran alle ubrukte åpninger både foran og bak på kabinettet, og flytt diskene (hvis mulig) slik at det blir plass til luftstrøm rundt disse. Sjekk også kabinettvifte, bytt ev. ut denne eller sett inn en ekstra. Plasser kabinettet slik at luftstrømmen inn (forfra) og ut (bakover) ikke blir hindret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...