Gå til innhold

Partisjonstabell edit med MBRtool - løst!

m0g1e

Anbefalte innlegg

Dette kan bli spennende...

Har, idiotisk nok ... klart å slette en partisjon med OS Win XP på. Partisjonen var på en utvidet logisk partisjon. Merk at jeg IKKE har formatert denne delen, men at jeg har fjernet partisjonenstabellen for denne ved hjelp av "Diskbehandling" i en annen XP versjon jeg hadde på dataen. Har kun valgt "slett partisjon" som flere sikkert forstår. Regner dermed med at det er noe i MBR som kan endres for å få fikset dette til slik som det var...

Har funnet en fin freeware tool (MBRtool) som kan editere MBR på HD'n. Vil prøve å sette opp partisjonen igjen ved hjelp av denne. Kan noen guide meg gjennom dette?

Antar at dette kan være krevende, så jeg belønner 100kr til konto som finner løsningen på dette :)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
100 kr kan du selv bli rikere, bare du svarer på et ting.

Hvis du hadde opprettet en logisk stasjon på den utvidet partisjon i dag, hadde den stasjon blitt like stor (nøyaktig) som den du hadde før?, som du har slettet?

Og har du forandret noe på disken siden?

7265339[/snapback]

Forsøk dette ja. Fikk oppleve at det fungerte å gjøres slik på en annen data for en stund siden. Likevel ville den ikke nå nei, uten at jeg vet hvorfor. Samme filformat og størrelse... Konverterte direkte tilbake til det jeg hadde akkurat i det jeg slettet partisjonen:(

Har editere mbr med noen forskjellige programmer, men det endte med at reinstallasjon. Om noen har noen gode howto's på å editere mbr manuelt hadde det vært kjekt...

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Tenker du på å editere partisjonstabellen manuellt? Det syntes jeg høres litt unødvendig ut, da verdiene der må stemme med hvor bootsektor for partisjonen ligger. TestDisk leter opp disse verdiene og gjenoppretter MBR tabellen. Det er jo vesentlig enklere enn å gjøre det manuellt.

Det andre alternativet er å opprette partisjoner på nytt, da er det mange mulige programmer. F. eks Ranish. http://www.ranish.com/part/

Har du logiske partisjoner så er det flere sektorer enn MBR som er involvert.

Lenke til kommentar

Ny bug. Holder på med en laptop nå med tilsvarende problem.

Har nå 2 partisjoner - en med Xp pro og en annen til kun lagring. kommer meg ikke inn i xp uten å botte fra USbstick med windows boot filene. Får klassikeren opp på skjemen:

"ntldr is missing"

"press any key to reboot"

..selv om jeg har prøvd å kjøre aktiv partisjon på begge med alle bootfilene på hver partisjon. Ingen effekt...

Også bug når jeg booter TestDisk 4.5 som har fungert i lang tid helt til i dag:

"Your program caused a divide overflow error."

"If the problem persits, contact your blabla..."

Edit: får forresten en totalfrys hvis jeg prøver å fortsette å bruke bootdisken. (Hirens Ultimate Bootdisk)

Såg et fint boot program her et sted :SuperBoot ..noe. Skulle visst være bra og enkelt for å fikse mbr. Bedre enn xp recovery altern. mitt iallfall... Men det syns jo likevel å ikke være problemet(kanskje?)

Takker for all hjelp til nå selv om 100dringes forsvant samme kveld som posten ble skrevet. Har hatt dårlig tid...

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Legg inn NTLDR på partisjonen/volumet som den syter over.

Virker ellers som om du har noe rusk på selve disken eller kontrolleren.

Lenke til kommentar
100 kr kan du selv bli rikere, bare du svarer på et ting.

Hvis du hadde opprettet en logisk stasjon på den utvidet partisjon i dag, hadde den stasjon blitt like stor (nøyaktig) som den du hadde før?, som du har slettet?

Og har du forandret noe på disken siden?

7265339[/snapback]

Forsøk dette ja. Fikk oppleve at det fungerte å gjøres slik på en annen data for en stund siden. Likevel ville den ikke nå nei, uten at jeg vet hvorfor. Samme filformat og størrelse... Konverterte direkte tilbake til det jeg hadde akkurat i det jeg slettet partisjonen:(

Har editere mbr med noen forskjellige programmer, men det endte med at reinstallasjon. Om noen har noen gode howto's på å editere mbr manuelt hadde det vært kjekt...

7274753[/snapback]

Ja det er mye som foregår med data.

Men for å holde litt system i det som jeg henviste til, vedrårende det første problemet, var det som følgende:

Du hadde slettet en logisk stasjon eller partisjon som du har skrevet, med data i.

Den var på en extended partisjon.

Så lenge du hadde ikke formatert på nytt var alle data inntakt på disken. Det var kun partitionstabell som var endret.Resten var der.

Dvs at du hadde alle data men du manglet entry i partisjons tabell.

Du kunne da opprette den samme partisjon i Windows UTEN Å FORMATERE.

Da var det rebuild av partisjons tabell i boks.

Videre:

Det som manglet da for å lese dataen som var på disken var info som er på bootsector.

Bootsector er kopiert på enten av den partisjon det gjelder.

Summen:

Du trengte å opprette en partisjon slik som den var, uten å formatere og å kopiere tilbake bootsector. Det var alt.

Og som hårek skriver…det var bare å opprette partition igjen og bruke en av de mange programmer som finnes.

Har jeg tilgang til Windows, så bruker jeg Dskprobe. Det er nemlig slik at jeg liker at det er verktøy i Windows for å ordne veldig mye uten å laste ned alle slag andre …både gode og dårlige programmer. Men probe MÅ kjøres i windows.

Det var den 100kr som forsvant.

Og her kommer oppfordringen til alle som er opptatt og snakker om backup. Ta copy av MBR og bootsector og lagre de filene i en diskett. (det er ikke mer enn 2x512k)

Nå må jeg ut å jobbe litt så jeg tør ikke å lese om de andre problemene du har fått…….for da sitter jeg fast foran skjermen….. :blush:

Lenke til kommentar

Det var muligens litt slemt av meg å friste med den 100lappen i starten av.. Har ikke formidlet alt jeg har testet og gjort på de forskellige PCene her hele tiden, så det ble litt vanskelig for dere antar jeg å prøve å hjelpe til.

Holdt på litt med TestDisk allerede i starten før MBRtool, men jeg valgte idiotisk nok å ikke se mere på TestTool før jeg klarte å slette MBR uten at jeg visste hva jeg hadde gjort.. :p

Utgangspunktet var en primær PC her som jeg klarte å slette en partisjon med OS på som låg på en utvidet partisjon. Merkelig nok når jeg slettet denne "partisjonen" var denne delen av den utvidede partisjonen merket av som utildelt i Disk Management. En feil i MBR gjorde vel at den var markert som "utildelt", selv om dette var min systempartisjon. Jeg hadde nå slette en Win XP x64 partisjonen som ikke vistes i Win XP Pro 32-bit som jeg også hadde på maskinen. Så lett var det med andre ord...

Men jeg hadde nok allerede klusset til MBR på harddisken så mye at det hadde blitt vanskelig å fikse det uansett, ikke minst fordi jeg ikke forstod med helt på MBR-programmene enn¨å.. :blush:

Men jeg har jo også tulklet med 2 andre PCer - en server og en laptop, hvor jeg på begge skulle prøve å få ubuntu installert uten problemer som jeg dessuten hadde erfaring med en 2-3 ganger før. Her var det reinstall av desktop/server-versjoner på begge tror jeg, og til og med så ble en ubuntu-installasjon avbrutt pga at jeg gikk tom for batteri på latptopen.. :blush: Dette gjorde nok sikkert at MBR ble ytterligere oppklussa. Jeg klarte likvel til slutt å boote fra USBsticken min som jeg har fortalt før og komme meg inn på Windows som var installert fra før på laptopen.

Som løsningen på laptopen min, fant jeg nå ut at jeg gikk ann å kjøre TestDisk i Windows og at det var noen tastetrykk her som gjorde forskjellen på om MBR ble totalt slettet eller at jeg beholdt noen parisjoner som ex/pri og bootable...

Så enkel var løsningen på laptoppen altså... :blush:

Beklager igjen at jeg ikke ga litt bedre respons på det jeg prøvde ut. Forstår nå hvordan TestDisk fungerte og hvordan jeg konfigurer denne. Vil nok kanskje likevel få flere utfordringer etter hver som jeg skal rote med alt som er av linux distroer på serverne mine. Om dere er på huggern da så kanskje noen får lønn for strevet jeg stelt istand.. :)

Du beskriver det nøyaktig slik jeg har forstått at jeg egentlig kunne gjort det i starten wiberos. Håper andre også kan få nytten av tråden selv om den er ganske uoversiktelig.

Det var en head-verdi som var feil på lp-hdn. Jeg forandret denne fra 16 til 255 og da fungerte ting bra igjen :)

Problemet med TestDisk var at jeg ikke forstod hvordan jeg kunne forandre id'n på partisjonene fra "D" til "*" eller "P" - Deleted, Boot Primiary, Primiary, m.m.

PCen jeg spurte om i utgangspunketet har jeg formatert den partisjonen som jeg håpet på i få tilbake.

Skal skjerpe meg mere på fremtidige problemstillinger jeg stiller her angående dette i alle fall. :)

takker alle for hjelpen!

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...