Gå til innhold

apogee blokka leker!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har endeleg fått opp vannkjølinga mi som består av cooltek dual rad+Hydor L30+apogee+MCW60.

Prosessoren min er ein D 930 og skjermkortet er X1950XTX.

Etter at eg hadde montert vannblokka på GPU, så starta eg systemet. etter 30 min så såg at dte låg vatn på GPUen! SÅ slo eg av maskina og tørka det vekk. Eg ville ikkje starte maskina etter på. Men så ser eg vannblokken til CPUen så drypper det vatn(veldig lite). Altså, frå niplen der vatnet går inn. Det kom 6 dråpar med vatn etter at eg slo av maskina ogeg tørka vekk alt før det nådde skjermkortet.

Så spørsmålet mitt er om ka kan eg gjere får å unngå denne lekasjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Hvordan er nippelen festet til blokken?

Som regel er de limt, og dersom limet går i oppløsning får du slik lekkasje.

Lime på nytt med rød Loctite, evt. annen gjengelås.

Gjengeteip kan også benyttes - såfremt du er vant til å bruke dette.

Lenke til kommentar
Hvordan er nippelen festet til blokken?

Som regel er de limt, og dersom limet går i oppløsning får du slik lekkasje.

Lime på nytt med rød Loctite, evt. annen gjengelås.

Gjengeteip kan også benyttes - såfremt du er vant til å bruke dette.

7247053[/snapback]

Er nipplene som regel limt??!! :hmm:

Ikke på de blokkene jeg har hatt!

Og hvorfor bruke gjengelås av dyreste slag? Som det frekommer av navnet er et slikt produkt ment for å låse en skrueforbindelse, ikke tette. Ja det blir kanskje tett, men hva om man en dag ønsker å demontere?.

Jeg ville demontert nipplene og sjekke om o-ringene (hvis det skal være det på denne blokken) ligger riktig. Montert med et tynt lag gjengetape og skaffet skikkelige slangeklemmer (som passer!). Sikkert som banken!

Lykke til!

Endret av skongsli
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Er nipplene som regel limt??!! :hmm:

Ikke på de blokkene jeg har hatt!

Og hvorfor bruke gjengelås av dyreste slag? Som det frekommer av navnet er et slikt produkt ment for å låse en skrueforbindelse, ikke tette. Ja det blir kanskje tett, men hva om man en dag ønsker å demontere?.

Jeg ville demontert nipplene og sjekke om o-ringene (hvis det skal være det på denne blokken) ligger riktig. Montert med et tynt lag gjengetape og skaffet skikkelige slangeklemmer (som passer!). Sikkert som banken!

Lykke til!

7247164[/snapback]

Selvsagt forskjellig fra type og produsent. De jeg har kjøpt har vært limt.

Bruk den gjengelåsen du vil, jeg nevner jo gjengeteip.

Dessuten limes den ikke fast, bare nok til at du skal bruke verktøy for demontering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Rød loctite er jo gjengetetning hvis jeg ikke tar helt feil. Loctite finnes i så og så mange utførelser, og en av dem heter gjengetetning. Eller gjengeteip :tease:

7247366[/snapback]

Gjengelås, gjengetetning.

En spade er en spade..

Lenke til kommentar

En spade er en spade..

7247408[/snapback]

Det er forskjell på gjengelås og gjengetetnig! Jeg mener det skal være unødvendig å skulle kjøpe dyr tette/låsemiddel til en blokk som koster 500,- Er denne blokken ny, tør jeg påstå at noe er blitt montert feil eller at det evnt er blitt brukt klemmer som ikke passer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

En spade er en spade..

7247408[/snapback]

Det er forskjell på gjengelås og gjengetetnig! Jeg mener det skal være unødvendig å skulle kjøpe dyr tette/låsemiddel til en blokk som koster 500,- Er denne blokken ny, tør jeg påstå at noe er blitt montert feil eller at det evnt er blitt brukt klemmer som ikke passer.

7247529[/snapback]

Greit, da ville jeg gått for gjengelås. Den er rød, og laget av Loc-Tite.

Kostet meg 29kr for en liten tube hos en rørleggerbutikk.

Nok offtopic.

Lenke til kommentar
Herres, send det tilbake til microplex og be om ny.

7247874[/snapback]

Fordi han mest sannsynlig har montert feil? :roll:

For det første, du fyrer ikke opp pcen med en gang uten en gang en liten lekkasjetest??

For det andre så er det lurt å bruke gjengetetningstape, som den her: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MM4591K11&mcat=

Men normalt sett skal det holde helt fint med bare o-ringer. Hvis du hadde en liten vannpytt oppå skjermkortet og det fortsatt lever, så var du heldig...(forutsatt at pcen sto på under lekkasjen)

Lenke til kommentar
Herres, send det tilbake til microplex og be om ny.

7247874[/snapback]

Fordi han mest sannsynlig har montert feil? :roll:

For det første, du fyrer ikke opp pcen med en gang uten en gang en liten lekkasjetest??

For det andre så er det lurt å bruke gjengetetningstape, som den her: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MM4591K11&mcat=

Men normalt sett skal det holde helt fint med bare o-ringer. Hvis du hadde en liten vannpytt oppå skjermkortet og det fortsatt lever, så var du heldig...(forutsatt at pcen sto på under lekkasjen)

7249138[/snapback]

Hehe.

Lekkajetest vart gjort, men ikkje lenge, kanskje 30 minutt?

Så monterte vi inn alt av hardware, så starta vi PCen og det kom ikkje noko opp på skjermen. Skjermkortet var defekt. Det var eit X1800XT. Men nå har eg fått X1950XTX og brukte maskina mi. Så såg at dte var vatn på den plata bak på kortet. det sansynlig vis kome litt vatn på kortet, men då eg oppdaga det slo av maskina, og då var den like heil.

Eg veit ikkje heilt kva eg skal gjere. Det er bere CPU blokka som leke, og eg VILL ikkje tomme ut vatnet og montere av blokka igjen! Det blir mykje arbeid, og slangane sitter som støypt, så eg nødt til kappe dei....

Fleire tips?

Lenke til kommentar

Ja, då har eg montert ut blokka og då eg såg rundt den, så ser eg godt O-ringen på den eine nipplen(den som ligger nærmast strømforsyninga) og på den hin som ligger nærast skjermkortet så ser eg omtrent ikkje den. Den eine sida ligger den liksom sånn, sånn at det dekke rundt nipplen og den andre O-ringen på den hinn nipplen ligger O-ringen inni blokka/gjengen.

Vart litt dårleg norsk, men håpar at de skjøna det!

Og ein ting til; hvilken av niplane vil høgst sannsynligvis leke?

Lenke til kommentar

7258967[/snapback]

Definitivt dårlig norsk, og nei, jeg forsto ikke stort av det...

Jeg tror den høyre nippelen helst vil leke med meg :p

Men jeg skjønner ikke problemet? Du klarer vel selv å skru inn to nipler og se om de lekker? Det er ikke vanskelig. Slik som jeg forstår det er ikke blokken defekt på noen måte... :wallbash:

Lenke til kommentar

Hatt ett par 'uheldige hendelser' der o-ringen har enten har sprukket eller glidd ut av posisjon mellom nippelen og selve blokka. Mitt råd er: bruk alltid gjengetape!

Den gummien som o-ringer er laget av har begrenset levetid desverre.

Og bruk avionisert vann (batterivann), skulle uhellet være ute så overlever hardwaren høyst sannsynlig.

Lenke til kommentar

7258967[/snapback]

Definitivt dårlig norsk, og nei, jeg forsto ikke stort av det...

Jeg tror den høyre nippelen helst vil leke med meg :p

Men jeg skjønner ikke problemet? Du klarer vel selv å skru inn to nipler og se om de lekker? Det er ikke vanskelig. Slik som jeg forstår det er ikke blokken defekt på noen måte... :wallbash:

7259084[/snapback]

skriver på ein lettare måte; På den eine nipplen ser eg O-ringen tydeleg og på den andre ser eg den ikkje på grunn av at den er skrudde godt fast. hvilken av disse nipplane vil leke.

Og det er vanskeleg å skru på nipplane, då slangane også vil svinge på seg!

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...