Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Virus som ikke går vekk

Anbefalte innlegg

Jeg har da noen Jæ***** trofaste kjæledyr.

Uansett hvor mye jeg prøver å kvitte meg med den, kommer de tilbake, og blir der...

Hadde det vært en søt katt, hadde det vært greit, men dette er dessverre datavirus!

Det som har smittet dataen min i lengre tider er

- 2 stk Virtumonde

- 3 stk tracking kjeks aka Cookies

Og siden disse er så fordømte glade i meg, kommer de bare tilbake til meg...

Jeg bruker bare Ad-Aware, jeg har ikke noe penger til en skikkelig Firewall.

Så har noen en idee om hvordan jeg kan fjerne disse "kjæledyra" mine?

Jeg kan desverre ikke formatere, har ikke mulighet til å låne cd, eller kjøpe.

Så om noen hadde visst om et prog som fjerner det meste av virus uten noe mer

dilldall, hadde satt J***** pris på det

- Xeax

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første,

Ad-Aware er IKKE ett antivirusprogram! Dette programmet fjerner adware og spyware fra maskinen din, IKKE virus. For fjerne virus må du skaffe deg ett dedikert antivirusprogram. Helt greie alternativ er gratisprogrammene AVAST og AVG som du lett finner ved ett nettsøk.

Punkt to. Du sier du ikke har brannmur, vil tro dette betyr at du i det minste har xp2 innstallert og har windowsbrannmuren på? Denne gir NOE beskyttelse, men er langtfra ideell. Igjen, her finnes det gratisalternativer. Blant annet ZONE ALARM som er nevnt tidligere av annen bruker. Zone Alarm er en MEGET BRA brannmur, og ett godt valg. Dette finner du også lett ved ett internettsøk.

Punkt tre. Ad-Aware som du bruker er som tidligere nevnt ett program til fjerne spyware og adware. Ett bra program til dette er det også, men dessverre er det slik at INTET antispywareprogram, som er kjent i dag, klarer fjerne alt som finnes. Derfor er det en god løsning bruke flere programmer til dette, slik at du får en bredere dekning. Her finnes heldigvis flere gode gratisalternativer, blant annet SPYBOT S&D, Ad-Aware og Windows Defender. Disse finner du også lett ved ett internettsøk. Med alle disse installert er du godt sikret mot denne trusselen også.

I denne sammenheng kan det også være greit nevne ett alternativ som heter HITMAN PRO, som også er ett gratisalternativ. Dette programmet er ikke ett eget antispywareprogram, men ett SKALL for flere av de andre kjente, som gjør at du ved hjelp av ett klikk kan søke gjennom maskinen din med flere av de store kjente programmene. Veldig greit f eks i den situasjonen du er nå, hvor du plages med fjerne noe.

Punkt fire. I den situasjonen du er i dag, uten ha skikkelig antivirus på maskinen, og uten brannmur, og MED problemer du allerede vet om, vil jeg anbefale deg følgende spesifikke fremgangsmåte.

Søk etter en eller annen gratis brannmur, f eks nevnte ZONE ALARM. Last ned og innstaller denne.

Start Google, søk etter ONLINE ANTIVIRUS SCAN, velg ett av de alternativene som kommer opp. Bitdefender og Trend Micro sine er utmerkede. Søk gjennom maskinen med de, og fjern alt de finner.

Søk etter ett gratis antivirusprogram, f eks AVAST eller AVG, last ned og innstaller dette. Søk gjennom maskinen med dette programmet også.

Søk etter og last ned ett par av de nevnte gratisalternativer inne antispyware. Last dem ned og søk gjennom maskinen med disse også.

Nå burde maskinen din ha det rimelig mye bedre. :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...