consilium Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Ja, er det mulig, som [email protected] ? Vet at man trenger en mail-server, men må man registrere dette hos NORID e.l.? Kanskje jeg burde ta med i samma slengen om man kan lage sitt eget fantasifulle domenenavn... ...bare lurer :> takk Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Du må ha et domene. For å ha et domene må du også ha noe/noen som hoster (eng. for vert :smile:) domene ditt. Det er en dns server som gjør dette. Hvis du vil .no domene må du betale avgift til de som hoster dette (det er vel Norid?), for .no er et domene det også. Videre må du som sagt ha en dns server som hoster ditt domene. Det er ikke barebare å sette opp en egen dns server. Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer rent avgiftsmessig, men alle dns'er henger i hvert fall sammen, så du må få koblet deg til noen med din dns server. Å la noen andre hoste dns recordene dine er det letteste... Alle isp'er som du kan registrere et domene hos gir deg også denne muligheten (ca. i hvert fall), men med variable muligheter for å sette opp egne records (altså lage f.eks. e-post adresser.) Kanskje ikke verdens beste forklaring, menmen :- Lenke til kommentar
runeb Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Du trenger ikke egen mail server! Jeg har domenet krokodille.com, og for 195,- i året ordner Domeneshop DNS for meg, og jeg kan lage så mange epost-adresser på formen [email protected] jeg vil. Lenke til kommentar
Treat Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 @netrage.org @l33tg33k.org @bruteforce.com maxx elajt Lenke til kommentar
Photons Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Joda, men det er kulere å kjøre sin egen webserver på f.eks. Linux. man kan jo bare delegere et domene mot sin egen server hos http://www.dyndns.org , alle forespørsler blir da sendt direkte til din server. Men, dette krever jo endel kunnskap om Linux da, så det letteste er å betale for det hos f.eks. Domeneshop.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå