Jan-Vidar Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Heisan. Som overskriften sier så lurer jeg på om det finnes noen rettningslinjer eller lover hvordan en nettbutikk kan gå frem i en annonse. Si at de annonserer en vare billig. Jeg bestiller varen og får ordrebekreftelsen. Varen skal bli levert iløpet av 14 dager. Det går 1 mnd. varen står fremdeles på førstesiden. Jeg sender mail ang levering. Får svar etter 2 mnd om at varen er utsolgt og jeg blir tilbudt en oppgradert vare som koster kr 4500,- ekstra. Altså 125% mer enn varen kostet i utgangspunktet. Bare for å nevne det , annonsen har nå ligget på førstesiden i over 2mnd og ligger der den dag i dag. Mener å ha hørt at "lokkevarer" var forbudt? Her vet de på forhånd at de ikke har varen , men fortsetter å reklamere for den og tilbyr kunden en oppgradert vare som koster betydelig mer enn varen i utgangspunktet. Er dette lov? Mvh Jan-Vidar Lenke til kommentar
2mmy Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Fy på lanken til nettbutikken (uten å hørt/sett på saken fra deres side da). Se f.eks under punkt 6.2 her. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Forbrukerkjøpslovens §19, §21 og §24 kan kanskje hjelpe. Det mest nærliggende vil være at du foretar et dekningskjøp (handler tilsvarende vare et annet sted) og så krever nettbutikken fo en erstatning tilsvarende prisforskjellen mellom din opprinnelige kjøpsavtale og prisen du betalte for dekningskjøpet. Send gjerne butikken en høflig og saklig mail først, med henvisning til loven, hvor du redegjør for at du vil gjøre dette etter en rimelig svarfrist. Er det en seriøs butikk blir gjerne løsningsiveren til beste for begge parter høyere da. § 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning. § 21. Rett til oppfyllelse Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. § 24. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd. Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Link or it didn't happen! Kan du linke til forside så kan andre benytte seg av "tilbudet" også slik at kanskje webshoppen tar tak i annonsene sine... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 § 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24. 7248570[/snapback] Her er det nok 19.c som må benyttes. Hvorfor er §23 ikke tatt medi quoten? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Heisan.Som overskriften sier så lurer jeg på om det finnes noen rettningslinjer eller lover hvordan en nettbutikk kan gå frem i en annonse. Mvh Jan-Vidar 7245844[/snapback] Markedsføringsloven regulerer slike forhold. http://www.lovdata.no/all/nl-19720616-047.html Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Link or it didn't happen! Kan du linke til forside så kan andre benytte seg av "tilbudet" også slik at kanskje webshoppen tar tak i annonsene sine... 7250212[/snapback] At de forandrer siden sin er vel neppe sannsynlig. Dette bør vel ikke komme som noen bombe. Link: www.whitebox.no Lenke til kommentar
qwert Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Her er det nok 19.c som må benyttes.Huh? §19c er der for å regulere at forbruker kan gå fra en avtale hvis ikke butikken kan levere innen rimelig tid. Her er det butikken som ikke vil levere i det hele tatt. Følgelig kan den (hvis rimelighetskravet er oppfylt) være erstatningspliktig etter §19d. Hvorfor er §23 ikke tatt medi quoten?På hvilken måte mener du §23 er relevant for problemet slik det er presentert av trådstarter? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 www.whitebox.noAh... Da blir det nok vanskelig å få noe ut av det for din egen del (uten å bruke uforholdsmessig mye tid på saken). Men, for all del: Hvis de bevisst reklamerer for et produkt de vet at ikke er i stand til å levere, så klag dem inn for Forbrukerombudet (husk å dokumentere forholdet). Falske lokketilbud (eller 'bait and switch' på godt norgesk) er tross alt ulovlig her i landet. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Men i svarte... Hvordan kan noen som er innom dette forumet bruke denne webshoppen etter alt det pepperet som har kommet dem til del her? Edit: Etter litt sjekk ville jeg vel vært litt forsiktig i handel med dette selskapet nå, de har div inkassosaker gående samt en utleggsforretning på div hundre tusen kroner. Endret 9. november 2006 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 9. november 2006 Forfatter Del Skrevet 9. november 2006 Men i svarte...Hvordan kan noen som er innom dette forumet bruke denne webshoppen etter alt det pepperet som har kommet dem til del her? Edit: Etter litt sjekk ville jeg vel vært litt forsiktig i handel med dette selskapet nå, de har div inkassosaker gående samt en utleggsforretning på div hundre tusen kroner. 7250640[/snapback] Kanskje dette ville være den gyldne muligheten til å få de vekk fra markedet?? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Kanskje dette ville være den gyldne muligheten til å få de vekk fra markedet?? 7251052[/snapback] Kan jeg aldri i livet tro. Dette er bare peanuts i forhold til de andre sakene som har omhandlet Whitebox... Edit: leif Endret 9. november 2006 av Nichlas Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg må innrømme at jeg blir skremt når jeg ser at folk fortsatt velger å gi bort pengene sine til Whitebox. 3 minutter sjekk på dette forumet og diverse andre burde være nok til å skremme bort selv de som liker å kaste penger ut i lufta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå